Kondensatorbyte rörradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hangal
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 maj 2017, 10:32:00

Kondensatorbyte rörradio

Inlägg av hangal »

Hej
Första inlägget som ny användare
Jag håller på med att renovera en gammal Radiola 1519VB radiogrammofon från 1951 som gått i släkten.
Har pysslat mest med skivväxlaren (Philips AG1004) som nu fungerar ganska bra igen efter lite småfix.
Radion fungerar bra som den gör, bra mottagning, inget brum osv.
MEN jag vill nu passa på att byta ut alla pappers/vax kondensatorer som sitter i den. Har gjort en inventering av chassit och det verkar som flera av småkondingarna redan är utbytta då de är av avlång blåfärgad plast som inte alls ser ut att vara från 50-talet.
Däremot är alla de "större" kondenstatorerna av originaltyp.

Har hittat dessa typer från Elfa:
https://www.elfa.se/sv/kondensator-axie ... &simi=97.0

Skulle de kunna vara bra alternativ till mina gamla så länge kapacitansen är så nära det går med dagens värden?
Har även läst att man bör ersätta vissa av kondingarna med nya X2/Y2 klassade. Vilka behöver vara det eller är det likabra att välja det på allihop?

Bifogar kretschemat och en bild på chassit med de kondensatorer som jag misstänker är av "nyare" typ.
schematic-1.pdf
20170521_220518.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Kondensatorbyte rörradio

Inlägg av YD1150 »

Trevligt med lite rör igen :)

Om du menar de där blå 270pF kondensatorerna så är de säkert original då de är keramiska kondensatorer
de är driftsäkra så lämna dem ifred. :!:

Däremot är papperskondensatorerna bra att byta då de suger upp fukt med tiden och får läckströmmar,
har själv mätt upp läckströmmar i en Philips-radio uppåt en 0,5mA, var en avkopplingskondensator på
anodspänningen ~200V. Sen kan det börja spruta ut smält vax ur dem :) (har råkat ut för det)

Går bra med att ersätta med den typen du hade från ELFA.

Som avkopplingskondensator på anodspänningen så är inte det exakta värdet kritiskt, en 100nF kan
ersättas med 150-220nF utan problem. Däremot är så det mer noga med rätt värde i "signalvägarna"
då t.ex. frekvensgången i ljudslutsteget kan påverkas av fel värde. Tonkontroller också.
Avkopplingskondensator till AGC (Automatic Gain Control) hittar du på röret EAF42, pinne 6 (styrgallret)
(AGC:n går även till ECH42 1Mohm till pin 6) via ett 3,3Mohm motstånd till en avkopplingskondensator
på 10000pF ner till jord. Den är bra att någorlunda ha rätt värde på, ett för stort värde ger en mer "seg reglering".

X, Y-kondensatorer brukar mest finnas på 230V nätspänningssidan.
Y-kondensatorerna är de som är mest noga att du har rätt sort till för det har med personsäkerhet att göra med.
I värsta fall så blir radions chassi strömförande om fel uppstår.
I ditt schema så ser inte jag några sådana Y-kondensatorer alls.
X brukar sitta parallellt med inkommande 230V. Ibland som gnistsläckare över nätströmbrytaren.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kondensatorbyte rörradio

Inlägg av breflabb »

Personligen skulle ja behålla allt i original om det fungerar som det skall.
Intiotionen skall alltid vara "Bevara originalet". De blå kondningarna är original
och kallas "Rörkondensatorer".
Mitt råd är BEHÅLL originalet
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Kondensatorbyte rörradio

Inlägg av Mickecarlsson »

Kul att se att fler renoverar gamla rörradioapparater.
Du har helt rätt, byt samtliga vaxkondensatorer, vill du bevara utseendet (och stilla alla förespråkare som vill behålla allt orört) kan du kolla in denna tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=87493
Där visar jag hur man byter samtliga vaxkondingar så renoveringen blir "osynlig".
Lycka till.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kondensatorbyte rörradio

Inlägg av breflabb »

Mycket snyggt,men jag tycker ändå mer med orörd original.
hangal
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 maj 2017, 10:32:00

Re: Kondensatorbyte rörradio

Inlägg av hangal »

Tack för många och bra svar!
Jag kommer byta ut dem då jag tror att den kommer prestera bättre efter bytet och vara lite säkrare. Den låter men är lite svag och när man ändrar tonkontrollerna händer inte värst mycket med ljudet.

Behöver jag alltså inte ha någon X eller Y klassad kondensator alls om jag förstår dig rätt?

Är spänningen 630VDC tillräcklig på de kondensatorer jag behöver?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Kondensatorbyte rörradio

Inlägg av Mickecarlsson »

De kondensatorer du länkade till är helt perfekta, de är på 630 volt och är av samma typ som jag själv använder. (Dock köper jag mina via en kontakt i USA, det är betydligt billigare).
Passa på och mät upp alla motstånd, speciellt de som är på 500 kohm och högre, de tenderar att driva iväg utanför sin tolerans.
Ska du använda radion dagligen rekommenderar jag att du byter de tre elektrolyterna som sitter efter likriktarröret, de är på 32 uF 350 volt, du kan ersätta dom med 33 uF 400v, typ https://www.elfa.se/sv/aluminiumelektro ... cache=true eller liknande.

@breflabb, visst orörd = dammigt museiföremål på hylla, renoverad = hyllad insats och användbar radio.

Denna tråd på radiohistoriska.se speglar ganska mycket min syn på det hela http://www.radiohistoriska.se/forum/vie ... p?f=4&t=43
Diskussionen gick ganska varm, och vissa synpunkter är värda att minnas.

"Det enda bra ljud man kan få ut av en gammal vaxkondensator är det ljud som uppstår när den träffar insidan av papperskorgen"
hangal
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 maj 2017, 10:32:00

Re: Kondensatorbyte rörradio

Inlägg av hangal »

Tack Mickecarlsson för kanonbra info!
Ska passa på att även kika över motstånden, kan jag mäta dem på plats eller bör jag koppla bort dem för att få rättvist värde?
Såg att det finns flertal motstånd med samma resistans, vilken effekt bör de nya motstånden klara av?

Har även en Bravour FM-tillsats till som fungerar, och har fina keramiska kondensatorer men tänkte se över den när jag ändå håller på.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Kondensatorbyte rörradio

Inlägg av Mickecarlsson »

Mät alltid motstånd där den ena änden av det inte har någon koppling, löd loss ena sidan om det behövs. Annars kolla mot schemat om ett motstånd avslutas mot ett rör, då kan du ta bort röret och på så sätt mäta via sockeln.

Kul att du har en Bravour, jag har en själv, FM 1 heter min modell. Jag har dock aldrig blivit färdig met att koppla in min till någon radio, min radiomöbel Blaupunkt Florida har FM-bandet, och det är den radio jag använder mest.
hangal
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 maj 2017, 10:32:00

Re: Kondensatorbyte rörradio

Inlägg av hangal »

Precis FM1 heter även min, fungerar bra efter lite rengöring. En kul liten apparat!

Ska nu lägga order på kondingarna, det jag funderar på är att i schemat ser det väldigt enkelt ut med de tre elektrolyterna, men på chassit sitter det bara två "plåtburkar" som har tre anslutningar vardera på undersidan, fungerar de som någon sorts dubbelkondensator? Mellan dessa sitter 4kohms motståndet som man ser på schemat. Kan inte se att anslutningarna är märkta med något men däremot är det olika färger på lödpunkterna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kondensatorbyte rörradio

Inlägg av Glenn »

det brukar vara flera kondensatorer i samma "burk", färgerna står sedan angivna på sidan av "burken".
Skriv svar