Få in dragtråd i rör med befintliga kablar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Få in dragtråd i rör med befintliga kablar

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom vi är inne på dragfjädrar.

Själv har jag två stycken. En typ platt metallband i vevkassett och en vanlig enkel nylonfjäder.
Nu när Elman pratade varmt om bättre dragfjädrar så började jag kolla runt lite och den här såg lovande ut:

346838_1_812.jpg
Pipeline lågfriktion dragfjäder E1600167

Är det något liknande du använder?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Få in dragtråd i rör med befintliga kablar

Inlägg av Purre »

Vi har sådan på jobbet och den gör vad den ska, dock väldigt dyr.
Sett billigare modeller som varit tvinnade på elbutik.se dock inte provat någon så kan inte säga om dom funkar likvärdigt
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Få in dragtråd i rör med befintliga kablar

Inlägg av LarryXz »

Om den dragfjädern på bilden är lika den vi har på jobbet (ser lika ut i alla fall) så är det den bästa dragfjädern jag har använt. I alla fall i tom slang. Om det är tråd i så beroende på sträcka brukar det gå bra med en tunn nylonfjäder.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Få in dragtråd i rör med befintliga kablar

Inlägg av Elman »

Yepp! Fjädern klarar det mesta !! från 0-360grader = knut!! 16mm-50mm gulslang Såg en tunnare gul variant av den på Elfack..
Men skall jag putta in en kabel till i befintligt rör har jag en tunn svart 10m.

Men att försöka köra i fler trådar i befintliga FK i rör ger bara problem fjädern trasslar in sig bland befintliga trådar , dessutom skall den få plats med trådar i röret??. ok mellan dosa brytare med 2trådar Och 1,5m rör för en ny Nolla till en dos dimmer typ.

Har kund inte råd att byta alla kablarna så kan man lika gärna skita i jobbet för då för man inte pröjs ändå :-( eller blir jidder om pengar i slutänden :-(
Risken att man skadar dom andra kablarna är nästan 99,9-100% Det finns dessutom en anledning att att det i föreskriftena/SS är står max antal FK i 16&20 rör. (tror 5 för 16mm och 7 för 20mm utan att kolla) samt att man skall megga !!! 99% av alla yrkesmän/elektriker har inte ett eget exemplar av svensk elstandard/föreskrifter skulle man ta dessutom den 1% och fråga när dom tittade i standarden senast blir resulatat :-( inget att vara stolt över :-(
Lite OT :-)
Jag brukar ta med Elstandard på besiktningarna och bara att hålla den under armen när besiktningsmannen går runt ger ett psykologiskt övertag :-) den 1000 lappen har sparat MÅNGA slantar i slutänden.... Man kan köpa en telefon för Iphone eller liknande och bläddra på men inte lägga 1000:- på El bibeln och kalla sig yrkesman ??

/P
Skriv svar