Varför löser motorkyddet?
Varför löser motorkyddet?
Har problem med ett motorskydd, och jag fattar inte varför
Installationen har fungerat problemfritt i flera år (2-3),
så här är det kopplat:
Elnätet-> 3x63A Diazed säkringar -> 63A dvärgbrytare D -> isolationstrafo -> 80A motorskydd -> förbrukare.
Bara motorskyddet som löser ut,
det löser aldrig "direkt" och inte varje dag, utan efter någon/några timmar/dagar.
Felsökning:
Bytt nätanslutning, det som står till vänster om 63A dvärgbrytaren.
Tångampermeter vid dvärgbrytaren och vid motorskyddet visar 59-61 A per fas.
Fotat plintar kontakter med värmekamera, i jakt på dålig kontakt, utan resultat.
Motorskyddet är ställbart 56- 80 A provade att ställa upp till 80A.
Bytt motorskyddet, ställt det nya på 80A.
Motorskyddet löser fortfarande
Tips mottages tacksamt.
Installationen har fungerat problemfritt i flera år (2-3),
så här är det kopplat:
Elnätet-> 3x63A Diazed säkringar -> 63A dvärgbrytare D -> isolationstrafo -> 80A motorskydd -> förbrukare.
Bara motorskyddet som löser ut,
det löser aldrig "direkt" och inte varje dag, utan efter någon/några timmar/dagar.
Felsökning:
Bytt nätanslutning, det som står till vänster om 63A dvärgbrytaren.
Tångampermeter vid dvärgbrytaren och vid motorskyddet visar 59-61 A per fas.
Fotat plintar kontakter med värmekamera, i jakt på dålig kontakt, utan resultat.
Motorskyddet är ställbart 56- 80 A provade att ställa upp till 80A.
Bytt motorskyddet, ställt det nya på 80A.
Motorskyddet löser fortfarande
Tips mottages tacksamt.
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1581
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Varför löser motorkyddet?
Intermittent fel i din förbrukare och motorskyddet löser ut magnetiskt?
Re: Varför löser motorkyddet?
Mest troligt har du ett fel i din förbrukare eller kablaget till den.
Är förbrukaren/kablarna meggade?
Om möjligt, prova att megga direkt efter att motorskyddet löst ut medans den fortfarande är varm. Gärna med lite högre spänning än normalt, det kan synas lättare då.
Hur många gångtimmar har förbrukaren?
När byttes lagren senast?
Är förbrukaren/kablarna meggade?
Om möjligt, prova att megga direkt efter att motorskyddet löst ut medans den fortfarande är varm. Gärna med lite högre spänning än normalt, det kan synas lättare då.
Hur många gångtimmar har förbrukaren?
När byttes lagren senast?
Re: Varför löser motorkyddet?
Tyvärr finns det tre matningar enlig beskrivningen,
som alla matar samma skena med alla förbrukare på.
Och det är bara det ena motorskyddet som löser ut.
Gått 2,5 år , inga lager är bytta på dom anslutna laddarna
Motorskydden sitter på dom tre anslutningarna.
Edit: förvirrande "populärvetenskapligt" schema borttaget ,
nytt detaljerat schema publicerat i inlägg längre ner, titta där
som alla matar samma skena med alla förbrukare på.
Och det är bara det ena motorskyddet som löser ut.
Gått 2,5 år , inga lager är bytta på dom anslutna laddarna
Motorskydden sitter på dom tre anslutningarna.
Edit: förvirrande "populärvetenskapligt" schema borttaget ,
nytt detaljerat schema publicerat i inlägg längre ner, titta där
Senast redigerad av nifelheim 25 maj 2017, 15:12:27, redigerad totalt 5 gånger.
Re: Varför löser motorkyddet?
Kolla fas spänningen! Jag har själv missat det flera gånger och när spänningen sjunker ökar strömmen om lasten är konstant på en asynkronmotor
-Inte alltid man kan mäta hos kund vid värsta driftfallet.. Det kan ha tillkommit ny abonnenter på elbolagets trafo.
Den är lurig det fungerade innan...
Megga varm motor om det är ett termofel som kommer vid varmmotor.
Man kan megga med 1000v men då riskerar man att förstöra isoleringen 230/400v som tål bara 750V testspänning igentligen.
Gissar att du ampere mätt med riktig tång ? gärna kolla startströmmen med peekhold Fluke spänningsprovaren T600är bra men en riktig tång är guld..
/P
Nu fanns det ett schema Gissar att motorskydden fungerar som inställbara trippel säkringar på intagen?? finns inte på schemat?.. kolla anslutningar med en Flir!! sen har du väl omkopplare för reserv kraft .. om en av matningarna faller i ledningsförmåga ökar strömmen på dom på kvarvarande eftersom lasten är den samma..
/P
-Inte alltid man kan mäta hos kund vid värsta driftfallet.. Det kan ha tillkommit ny abonnenter på elbolagets trafo.
Den är lurig det fungerade innan...
Megga varm motor om det är ett termofel som kommer vid varmmotor.
Man kan megga med 1000v men då riskerar man att förstöra isoleringen 230/400v som tål bara 750V testspänning igentligen.
Gissar att du ampere mätt med riktig tång ? gärna kolla startströmmen med peekhold Fluke spänningsprovaren T600är bra men en riktig tång är guld..
/P
Nu fanns det ett schema Gissar att motorskydden fungerar som inställbara trippel säkringar på intagen?? finns inte på schemat?.. kolla anslutningar med en Flir!! sen har du väl omkopplare för reserv kraft .. om en av matningarna faller i ledningsförmåga ökar strömmen på dom på kvarvarande eftersom lasten är den samma..
/P
Re: Varför löser motorkyddet?
Vad är det för typ av motorskydd?nifelheim skrev:Motorskydden sitter på dom tre anslutningarna.
Re: Varför löser motorkyddet?
från kontakten sitter först en 63A dvärgbrytare sedan en isolationstransfomator sedan motorskydd
av typen Schneider GV3ME80
http://www.mouser.com/ds/2/357/schneide ... 340837.pdf
därefter "fasföljds styrningen " avsäkrad med 10A dvärgbrytare.
och två kontaktorer för att vända rotationsriktningen sedan går det till den gemensamma "förbrukar skenan".
Det är alltså tre sådana uppsättningar parallellt kopplade till "förbrukar skenan" bara ett motorskydd som löser ut
trots att det är "uppskruvat" och dom andra två står på ca 65 A
av typen Schneider GV3ME80
http://www.mouser.com/ds/2/357/schneide ... 340837.pdf
därefter "fasföljds styrningen " avsäkrad med 10A dvärgbrytare.
och två kontaktorer för att vända rotationsriktningen sedan går det till den gemensamma "förbrukar skenan".
Det är alltså tre sådana uppsättningar parallellt kopplade till "förbrukar skenan" bara ett motorskydd som löser ut
trots att det är "uppskruvat" och dom andra två står på ca 65 A
Re: Varför löser motorkyddet?
Nu får jag inte ihop pdf skissen med det som beskrivs i texten riktigt. Det verkar vara en i mitt tycke udda installation. Jag antar det är en fartyg eller annan offshore installation.
Jag ser det inte troligt att slutförbrukaren (motorerna) är orsaken till problemet. Jag skulle koncentrerat mig på det som sitter mellan motorskyddet som löser ut och "förbrukar skenan", t.ex. kontaktorerna för att vända rotationsriktningen. Är kontaktblecken lite brända, efter många till/från slag, får du en effektförlust som leder till högre strömförbrukning. Det borde i så fall synas i en värmekamera.
Men allt det här är bara gissningar, ett riktigt schema över installation skulle göra livet lättare. Fast är det här på ett fartyg så gissar jag att det inte finns några scheman.
Jag ser det inte troligt att slutförbrukaren (motorerna) är orsaken till problemet. Jag skulle koncentrerat mig på det som sitter mellan motorskyddet som löser ut och "förbrukar skenan", t.ex. kontaktorerna för att vända rotationsriktningen. Är kontaktblecken lite brända, efter många till/från slag, får du en effektförlust som leder till högre strömförbrukning. Det borde i så fall synas i en värmekamera.
Men allt det här är bara gissningar, ett riktigt schema över installation skulle göra livet lättare. Fast är det här på ett fartyg så gissar jag att det inte finns några scheman.
Re: Varför löser motorkyddet?
Hänger inte med riktigt Fasföljd..Varför ?? Omriktaren till motorerna på bilden skiter i fasföljden den har eget mellanled med likström.
batterier? är det gemensamt mellan led/batteribank?? eller är det fasning för köra paralella Nödgeneratorer?
Fixa orginal dokumentationen pdf /dwg så blir det lättare att hjälpa till..för min del lutar det åt Värmekamera,,efter som det fungerat innan utan problem..
/P
batterier? är det gemensamt mellan led/batteribank?? eller är det fasning för köra paralella Nödgeneratorer?
Fixa orginal dokumentationen pdf /dwg så blir det lättare att hjälpa till..för min del lutar det åt Värmekamera,,efter som det fungerat innan utan problem..
/P
Re: Varför löser motorkyddet?
Jag fattar inte heller din beskrivning jämfört med PDF-ritningen,
"Förbrukarskenan" är det före eller efter batteriladdarna?
Fasföljds-styrningen är den till för att få samma fasföljd från nödgeneratorn som landströmmen eller?
Vart kommer nödgeneratorerna in i nätet, före eller efter motorskydden? Finns det någon reservkraftomkopplare "landström - generator"
"Förbrukarskenan" är det före eller efter batteriladdarna?
Fasföljds-styrningen är den till för att få samma fasföljd från nödgeneratorn som landströmmen eller?
Vart kommer nödgeneratorerna in i nätet, före eller efter motorskydden? Finns det någon reservkraftomkopplare "landström - generator"
Re: Varför löser motorkyddet?
Det är tre anslutningar mot nätet.
Dom kopplas ihop till en gemensam punkt som jag kallade "förbrukarskenan",
3fas 400 volt, där generatorer och laddare också är anslutna.
Dom tre nätanslutningarna är identiska med varandra, enligt min beskrivning i första posten,
men det är bara motorskyddet på den ena löser ut,
fast det är uppskruvat till 80 A och som alla nätanslutningar avsäkrat med 63A.
Generatorerna används inte, autostarten avstängd, skulle dom felaktigt kopplas in skulle det drabba alla tre nätanslutningar.
Belastning från laddarna borde "drabba" alla anslutningar/motorskydd solidariskt
eftersom laddarna (och nätanslutningarna) är parallellt kopplade på "förbrukarskenan"
Eftersom dom tre nätanslutningarna parallell kopplas måste fas/fasföljd vara rätt.
Vad som händer på laddarnas sekundärsida kan omöjligt påverka bara den ena nätanslutningen,
eftersom nätanslutningarna är parallellt kopplade
På den enskilda nätanslutningen sitter mätning av strömmen som begränsar laddarna så
inte det ska dra för mycket ström och säkringarna går.
Jag tror jag provar att byta motorskyddet igen
Har kollar skåp och kontakter med Flir'en , men inte isolations transformatorerna, ska göra det också.
Dom kopplas ihop till en gemensam punkt som jag kallade "förbrukarskenan",
3fas 400 volt, där generatorer och laddare också är anslutna.
Dom tre nätanslutningarna är identiska med varandra, enligt min beskrivning i första posten,
men det är bara motorskyddet på den ena löser ut,
fast det är uppskruvat till 80 A och som alla nätanslutningar avsäkrat med 63A.
Generatorerna används inte, autostarten avstängd, skulle dom felaktigt kopplas in skulle det drabba alla tre nätanslutningar.
Belastning från laddarna borde "drabba" alla anslutningar/motorskydd solidariskt
eftersom laddarna (och nätanslutningarna) är parallellt kopplade på "förbrukarskenan"
Eftersom dom tre nätanslutningarna parallell kopplas måste fas/fasföljd vara rätt.
Vad som händer på laddarnas sekundärsida kan omöjligt påverka bara den ena nätanslutningen,
eftersom nätanslutningarna är parallellt kopplade
På den enskilda nätanslutningen sitter mätning av strömmen som begränsar laddarna så
inte det ska dra för mycket ström och säkringarna går.
Jag tror jag provar att byta motorskyddet igen
Har kollar skåp och kontakter med Flir'en , men inte isolations transformatorerna, ska göra det också.
Re: Varför löser motorkyddet?
Försök mäta strömmarna kontinuerligt på alla tre anslutningarna.
Det kan mycket väl vara så att efter ett tag med hög last ökar temperaturen någonstans i två av anslutningarna, med högre impedans som följd.
Den tredje anslutningen kommer då att dra på sig en större del av lasten och strömmen där ökar.
Det är inte alls omöjligt att ett motorskydd på 80A löser före en säkring på 63A.
Att parallellkoppla nätanslutningar på det här viset kräver att man har bra koll på vad man gör.
Det kan mycket väl vara så att efter ett tag med hög last ökar temperaturen någonstans i två av anslutningarna, med högre impedans som följd.
Den tredje anslutningen kommer då att dra på sig en större del av lasten och strömmen där ökar.
Det är inte alls omöjligt att ett motorskydd på 80A löser före en säkring på 63A.
Att parallellkoppla nätanslutningar på det här viset kräver att man har bra koll på vad man gör.
Re: Varför löser motorkyddet?
Klipp och klistra övning
Därför ser det lite skevt ut,
det är alltså 3st enligt nedanstående schema parallellkopplade "längst upp"
Men bara det ena motorskyddet som löser.
det som löser står på 80A dom andra två på 65ish.
Därför ser det lite skevt ut,
det är alltså 3st enligt nedanstående schema parallellkopplade "längst upp"
Men bara det ena motorskyddet som löser.
det som löser står på 80A dom andra två på 65ish.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Varför löser motorkyddet?
Jaha, motorskydden sitter efter parallellkopplingen, glöm då det jag skrev.
*edit* Nej, jag såg fel.
Mitt tips gäller fortfarande.
*edit* Nej, jag såg fel.
Mitt tips gäller fortfarande.
Re: Varför löser motorkyddet?
Har du kollat kontaktorerna så de inte är något knas där, glapp e.dyl så det bara går 2 faser igenom & motorskyddet löser.
Eller prova och skifta 2 motorskydd, och se om felet flyttar sig eller inte, så vet man vart man ska fortsätta leta.
Eller prova och skifta 2 motorskydd, och se om felet flyttar sig eller inte, så vet man vart man ska fortsätta leta.