Inkoppling Billarm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Thomas1975
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 oktober 2015, 21:38:19

Inkoppling Billarm

Inlägg av Thomas1975 »

Hej

Har köpt ett larm till bilen och har en fundering, larmet ska ha negativ utlösare, vid öppning av dörr etc.

Tänkte om jag skulle använda mig av befintliga brytarna som går till bildörrarna, bagage och motorhuv.

Men hur kopplar jag in det, vet inte om det är draget negativ till dörrbrytarna, men om det är det, hur blir det när kretsen blir sluten då lampan tänds?
Och blir alla lampor att tändas då (Kupé, bagage och motorrum) då det måste kopplas in på samma ingång på larmet?
Måste jag ha separata brytare, eller kan jag ha något sorts relä som ger negativ impuls när lampan tänds, hur kopplas det in i så fall, är ju bara en ingång på larmet, men 3 lampor (kupé, bagage och motorrum) måste jag ha ett relä till varje lampa om det går att göra på det viset?

Hoppas det jag skrivit är begripligt, tacksam för hjälp.
pinch
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 december 2014, 19:42:10
Ort: Stockholm

Re: Inkoppling Billarm

Inlägg av pinch »

Nästan alla bilar har slutande jordande dörrkontakter, om du bara har en ingång på larmet(?) så kan du koppla med dioder mellan de olika kretsarna.
Vanligtvis brukar det finnas en brytande krets som man kopplar via magnetkontakter till motorhuven, den går också att koppla till extraljus o.dyl.
Lättare om du talar om vilken bil det gäller.
Thomas1975
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 oktober 2015, 21:38:19

Re: Inkoppling Billarm

Inlägg av Thomas1975 »

Min fundering är att om jag kopplar in larmet på dörrbrytarna, så måste jag väl sätta den på "rätt" sida av brytaren, får väl jord hela tiden annars, och vad händer då kretsen blir sluten, är väl inte jord där längre, får väl kontakt med plus genom lampan som tänds, och vad händer med dom andra lampkretsarna när en krets sluts om dom är ihopkopplade efter dörrbrytarna.

Har en brytare för motorrumsbelyning redan, lär väl funka likadant som kupébelysningen, så kan ju använda befintlig brytare där tänkte jag.
Var däför jag funderar på något relä istället, men är inte så hemma på elkretsar därför behöver jag hjälp så det inte blir kortslutning..

Och det finns bara en anslutning på larmet som ska ha negativ impuls för att starta larmet
pinch
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 december 2014, 19:42:10
Ort: Stockholm

Re: Inkoppling Billarm

Inlägg av pinch »

Dörrbrytare har vanligtvis endast 1 kontakt, den jordar genom monteringsskruven.
Thomas1975
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 oktober 2015, 21:38:19

Re: Inkoppling Billarm

Inlägg av Thomas1975 »

Nu trillade polleten ner :D

Såklart blir den ju parallelkopplad till larmet, så spelar ju ingen roll om det sitter på en lampkrets.

Tack för hjälpen

Jag behöver 3st dioder alltså, för att inte alla lampor ska tändas (kupé, bagage och motorrum) när någon av brytarna sluts. Sätter alltså en diod på varje kabel som ska anslutas till den enda anslutningen som finns på larmet.

Någon som har tips på diod att köpa, vore ju bra att kunna köpa på Kjell såg att dom har.
Thomas1975
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 oktober 2015, 21:38:19

Re: Inkoppling Billarm

Inlägg av Thomas1975 »

Någon som vet hur jag ska koppla in dom 3 kablarna på samma kopplingspunkt på larmet utan att tända alla lampor vid aktivering av någon av brytarna. Ska jag ha ett relä av något slag?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar