Koppla två enheter till en linjeingång - volymen försvinner?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
o-h
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 maj 2017, 14:29:25

Koppla två enheter till en linjeingång - volymen försvinner?

Inlägg av o-h »

Min bil har en linjeingång till sitt ljudsystem. Jag vill koppla två enheter, A och B, till denna ingång (tänk musik från en källa och navigationsinstruktioner från en annan källa - vi behöver inte diskutera om detta är en optimal lösning utan det är bara en illustration av vad jag vill göra). Naivt provade jag att köpa en splitkabel för hörlurar och s.a.s koppla den åt fel håll.

Först fungerade det bra att spela upp musik från A och när B sedan vill säga något fungerade även det bra men när B tystnade så var volymen sänkt kraftigt. Jag måste stänga av bilen (kanske dra ut sladden - höll på med det här förra sommaren så jag minns inte exakt) för att den skulle bli normal igen.

Nämnde detta för någon som sa att problemet var att impedansen fördubblades (halverades?) när det kom signal från två källor och att jag behövde en mixer för detta komma runt detta. Har plöjt igenom eBay, Aliexpress osv utan att hitta någon mixer som passar för min tillämpning (framförallt är det storleken - även de minsta enheterna är ju som en trave CD). Jag behöver ingen volymkontroll, ingångsväljare, tonkontroll/EQ osv och alla jag hittade hade ju dessa funktioner (vilket givetvis tog en del plats). En lightning-kontakt kan ju numera innehålla en hyfsad AD-omvandlare så jag tycker det borde gå att få plats med det jag behöver i en tändsticksask eller mindre.

Nu har jag fått tag på en killa som är duktig på att löda som erbjudit sig att hjälpa till. Däremot har han ingen koll på konstruktion av elektronik så jag undrar exakt vad det är jag behöver? Tips på scheman han kan bygga utifrån osv? Vore ju väldigt bra om det kunde vara en helt passiv konstruktion, dvs utan eltillförsel. Bilen är i alla fall öppen så perfekt ljud i motorvägsfart kommer inte hända ändå.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Koppla två enheter till en linjeingång - volymen försvin

Inlägg av H.O »

Prova att sätta ett motstånd på 1k i serie med respektive utgång. Andra änden på de båda motstånden till linjeingången på stereon. Då isoleras de båda källorna från varandra lite grann i alla fall. Du kan labba med storlek på motståndet, 1k, 10k.
hanska63
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 oktober 2011, 13:03:54

Re: Koppla två enheter till en linjeingång - volymen försvin

Inlägg av hanska63 »

Är du säker på att se båda ingångarna ligger i fas?prova växla polerna på en ingång. Annars tar de ut varandra


.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Koppla två enheter till en linjeingång - volymen försvin

Inlägg av svanted »

problemet är att källorna har olika utgångsimpedans,
ohmmät ut från resp källa och sätt dit motstånd i serie så att de båda blir lika, typ samma som ingångsimpedansen(resistansen) in till ljudsystemet.
då kommer de att sänka varandra lika mycket när det är tystnad på respektive.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla två enheter till en linjeingång - volymen försvin

Inlägg av MadModder »

Man måste ha motstånd i serie annars skjuter man in ljud direkt in i den andra enhetens utgång. Inte alls bra.

Det blir då fyra motstånd.
o-h
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 maj 2017, 14:29:25

Re: Koppla två enheter till en linjeingång - volymen försvin

Inlägg av o-h »

Fyra motstånd? Hur ska de sitta? Är det ett motstånd per kanal (höger/vänster) och eftersom det är två enheter blir det 2x2 motstånd?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla två enheter till en linjeingång - volymen försvin

Inlägg av MadModder »

Exakt.
7KfSR.png
jord/minus/skärm ska såklart inte ha något avbrott alls. De är bara att koppla ihop.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
o-h
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 maj 2017, 14:29:25

Re: Koppla två enheter till en linjeingång - volymen försvin

Inlägg av o-h »

Vad händer med (max)volymen om man slänger in 10 kΩ sådär?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla två enheter till en linjeingång - volymen försvin

Inlägg av MadModder »

Det ska inte hända särskilt mycket alls. Ett motstånd i serie påverkar inte så mycket om man inte går upp i flera hundra kΩ. Strömmen är så otroligt liten.
Det är först om det samtidigt finns en väg mot jord, t.ex om den andra källan inte är AC-kopplad utan t.ex låser utgången mot jord när det ska vara tyst. Då blir maxvolymen 50% av max. Men utan motstånd alls blir det istället nästan helt tyst som du märkte.

Om du märker att det bara blir ungefär halva volymen när navigationen sagt sitt, sätt 10kΩ till navigationen, och 1kΩ till musiken. Som exempel. Det borde funka.
Du får nog testa dig fram till exakt vad du tycker blir bra. Det kan bli så att navigationen hörs lite dåligt om du spelar musik samtidigt när det är så stor skillnad i resistans.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Koppla två enheter till en linjeingång - volymen försvin

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Varför ibte kontakter med brytande funktion? Då är det aldrig risk att ingångar kortsluts med varandra. Eller finns inga sådana kontakter, kanske :humm:
Skriv svar