Göra en detektor för gräsklippartråd.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Göra en detektor för gräsklippartråd.

Inlägg av E Kafeman »

Ja det är i hörslingeläge som du hör klippar-slingans signal.
I din hörapparat sitter en mottagar-spole som kallas Telecoil. Spolen är lite speciell så den har fått eget namn bland de som jobbar med sådana kretsar.
Det är en spole med speciella egenskaper för att medge hög effektivitet inom 1-3 kHz trots små dimensioner.
Som designer är spolens induktans och SRF viktiga parametrar. SRF ska helst ligga över 100kHz. Notera data-specen i länken ovan, där spolen har extremt hög induktans trots relativt hög SRF och storlek i nivå med riskorn.
Spolen fungerar ungefär på samma sätt som en AM-mottagares ferrit-antenn på så vis att man lägger en kondensator över spolen tills max känslighet hamnar i området 1-2 KHz. Detta gör att man vinner det som på engelska kallas "current magnification" samtidigt som man undertrycker oönskade frekvenser.
I praktiska hörapparaten är avstämningskondenstorn ett pi-nät, C-L-C, för att kunna ge rätt frekvensgång.

Mobiler ska normalt inte störa då de flesta måste uppfyllla HAC (Hearing Aid Compatibility) för FCC-godkännande, sedan 2003 och med uppdaterade normer som gäller sedan 2016. Det innebär att man som designer inte bör placera störande elektronik som kan koppla till Telecoil i övre delen av mobil-telefonen utan får flytta den till de nedre regionerna. HAC tillsammans med krav att uppfylla nivåer för bästa SAR, TRP och TIS påverkar till stor del hur man möblerar en mobiltelefon invändigt.
SAR,TRP och TIS är nära kopplat till HAC men är lite vid sidan av ämnet. Om någon vill ha det förklarat är jag väl insatt eller kan lämna länkar.
Jag tog en reläspole, tror att det var ett 24V relä med massor av lindningar, en op-amp och lite småkrafs och det fungerade!!!
Ja det fungerar, den är avstämd genom val av spole och kärnmaterial till att ha låga omsättningsförluster upp till kanske några hundra Hz.
Bil-reläspolar i allmänhet kan antas ha mycket låg SRF och lågt Q-värde, vilket gör att man inte kan vinna nämnvärt på att avstämma den ytterligare för audio-området.
Som följd av detta är dess effektivitet relativt en Telecoil låg, vilket delvis kompenseras av att spolen är fysiskt några tusen ggr större i volym än vad en normal Telecoil är.
Som pickup-spole kan en relä-spole duga i många sammanhang som detektor av t.ex. kabel-brott. Däremot som pickup till hörslinga ger den genom sin konstruktion dålig selektivitet (medför kraftigare störningar genom glitchar på elnätet t.ex.) och svårkontollerat frekvensgain inom audio-området, inte minst pga den solida järnkärnan som ger ökade resistiva förluster på högre frekvenser. Sök på nätet efter radio-amatörer som bygger antenner för långvåg och ELF och notera att ingen bygger med solid järnkärna.

Icecap har testat och fått något att fungera, vilket är ett steg i rätt riktning. Att han anser att avstämda kretsar i sammanhanget är skitsnack, är kanske lite blockerande för honom att komma vidare, trots att det var det han byggde, en spole med inbyggd bandbredds-begränsning både uppåt och nedåt i frekvens. :roll:

:tumupp: Tackar för positivt påhejande men lita inte på det jag påstår utan kolla gärna upp via andra källor och gör egna tester. Om det är möjligt försöker jag backa upp det mesta med fristående länkar, mest därför att jag själv inte litar på enbart en enda källa och det jag skriver ska helst ha innehåll ämnat att inspirera till egna tankar och att man testar själv och på så vis finner intresse och inspirationoch i slutänden kanske kan hitta bättre lösningar.
För att driva elektronik-utvecklingen framåt behövs de som kan knuffa kunskapsgränsen ett steg framåt. Sista modulationstypen för radio är ännu inte uppfunnen så det finns mycket ogjort för framtiden, men alla måste börja från grunden, så ta fram lödpenna och hushållsrulle och börja testa även om du inte har någon slinga i behov att testas. Eller ta rullen med aluminiumfolie mixad med plastfolie på rulle, och hitta på en ny typ av spole.
Finns säkert outforskade elektronik-områden som skulle vinna på nytänkande spol-lösningar.

Det mesta jag skriver om är inte egen kunskap, de flesta typer av hjul är redan uppfunna. Ibland kan man tro att man kommit på något nytt, men oftast efter lite gogglande hittar man något liknande, uppfunnet för 100 år sedan.
Bygga långvågs-mottagare på hushålls-rulle är t.ex. en gammal ide som funnits beskriven i många elektronik-tidningar sedan radions barndom i lite olika varianter. Se detta exempel på långvågs-antenn. Se särskilt sista bilden. Har man tillgång till oscilloskop kan man med samma koppling som på bilden snabbt och enkelt testa olika typer av egentillverkade avstämda kretsar, t.ex. spolar med olika kärnmaterial för att finna att luftspole ger bland de största spänningarna och solid järn bland de lägsta vid några kHz. Samtidigt kräver luftspolen störst storlek, flest tråd-varv, för att vara optimal. Därför finns t.ex. sådant som Telecoil, som är en kompromiss i effektivitet relativt storlek lämplig för bärbar hörapparat.
För just hörapparater kommer även in andra faktorer såsom reduktion av riktverkans-effekter, men det är lite tvärs om mot vad man vill ha för en sling-testare.

Schemat för den kompletta batterilösa sling-mottagaren kan se ut så här:
AM__circuit2.jpg
Bilden klippt från denna sida.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar