Störsändare för drönare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Störsändare för drönare.

Inlägg av helmut »

Lite sur på en av öborna som håller på och flyger över ön med drönare. Jag och mina vänner vill ha vårt privatliv för oss själva.
Har letat på nätet efter en störsändare men inte hittat någon ritning. Är dessutom osäker på om det går att störa ut mottagaren i en drönare eftersom det är digitala signaler som styr drönaren. Vill inte krascha fanskapet utan är i första hand ute efter att göra drönaren svår manövrerad så föraren inser att drönaren är inne i skärgårdens Bermuda triangel och om drönaren fortsätter att flyga in över tomten så kommer det att sluta med att drönaren kommer att slå i backen om jag sänder med full effekt.
Var hittar jag ritning på en sådan 2,4 ghz sändare. :badgrin:
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av Biker »

Bygg om micro! Bra med pulver , den uppe i en flaggstång -1000W härliga 2.4GHz radiovågor får det att regna stekta sparvar o få.drönarna lite svårflugna
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av Purre »

Nu går det inte att beställa som privatperson hos denna sida men finns iaf produkter på marknaden för ändamålet!

https://www.prylstaden.se/spionprylar/s ... udsignaler
least
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 oktober 2011, 23:58:06

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av least »

Prata med grannen istället.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av helmut »

Vet inte vem på ön som äger drönaren. Den sveper in på ganska hög höjd för att sedan sjunka om piloten ser något intressant på kameran. Det är en ö med typ ganska insynsskyddade tomter som passar bra för folk som vill sola lite lättklätt.
Har pratat med folk på ön men ingen vill ta på sig ansvaret. Vi vill inte skjuta ner drönaren om det skulle vara något företag, fastighetsmäklare, sjöräddning, eller marinen som sveper runt över öarna.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av Gizmo »

Finns ju en del byggen om man söker på nätet på "drone jammer".
Till exempel den här baserad på en Raspberry Pi.
Annars gillar jag konceptet drone hijacker. Helt enkelt lägga sig nära och ta över och få den att landa utan att förstöra nått.
Går att läsa mer om det här http://www.samy.pl/skyjack/

Lite klurigt med fristrålande mikrovågsugn. Frekvenserna ligger ganska nära radarfrekvenser, och kan störa flyg eller militär radar. Inget jag skulle rekommendera, speciellt om man bor ute på öarna är det mera militär signalutrustning som kan störas.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av l2t »

Skaffa en dresserad falk eller en egen killer drönare?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av TomasL »

Luftgevär med kikare.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av Henry »

Polisanmäl det kanske skrämmer när någon polis åker omkring runt ön.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av TomasL »

Naturligtvis eftersom det är olagligt, frågan är bara hur högt polisen prioriterar det, troligen väldigt lågt, tyvärr.
Mitt olagliga råd, skaffa en Gatlin och en SPY, alternativt luftgevär med kikare, och träna lite prickskytte.
Dock är jag stark förespråkare av SPY i kombination med Gatlin eller liknande.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av Henry »

Det blir ju givetvis inget Prio 1 ärende men de kan mycket väl ta en sväng förbi när de ändå är i närheten och under sommaren så är de nog lite mer i vattnet än annars.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av Biker »

Gizmo skrev:Finns ju en del byggen om man söker på nätet på "drone jammer".
Till exempel den här baserad på en Raspberry Pi.
Annars gillar jag konceptet drone hijacker. Helt enkelt lägga sig nära och ta över och få den att landa utan att förstöra nått.
Går att läsa mer om det här http://www.samy.pl/skyjack/

Lite klurigt med fristrålande mikrovågsugn. Frekvenserna ligger ganska nära radarfrekvenser, och kan störa flyg eller militär radar. Inget jag skulle rekommendera, speciellt om man bor ute på öarna är det mera militär signalutrustning som kan störas.
Det är ism bandet så.det som störa ut är wlan,fjärkontroller,bluetooth,trådlösa nallar men o köra lite pulsat när dom flyger stressar dom nog.

Det är olagligt hög effekt dock och sedan får du skaffa dig kunskapen om hanteringen så du inte slår på den på arbetsbänken, högspänning av farliga nivåer i bygget och så vidare.

1000W på 2.4GHz når inte extremt långt fristrålande,eller så bygger du en fet riktantenn ala parabol, kamera,kikare ochbriktar in dig på drönaren o dra en feeting microvågssalva - elektroniken lär bli grillad så den magiska röken kommer fram
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av AndLi »

Stark laser mot kameran? Den lär väl flygas via den och inte med visuel kontakt...
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av Biker »

Ja det lär gå men en kraftig riktad 2.4GHz historia grillar rubbet - det motsvarar en laser på ganska många kW.Frekvenvensen kräver en hyfsad disc för ett smalt ljusliknande strålknippe men det blir varmt.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Störsändare för drönare.

Inlägg av Jonyverse »

Ligger öarna i Västerås?
I så fall är dom inom Hässlö flygfälts CTR (kontrollområde).
Det kan ju öka prioriteten vid anmälan lite. Här i Stockholm är polisen ibland framme om någon flyger inom Brommas CTR.
Skriv svar