Digitala signaler till analoga?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Digitala signaler till analoga?

Inlägg av okhan »

Hej!

Jag har i vardagsrummet just nu en modern Reciever som jag kopplat in dessa prylar:
TV - bild via HDMI och ljud via toslink
Raspberry Pi (KODI) - via HDMI


Nu till problemet:
Jag vill byta ut förstärkaren mot en analog rörförstärkare och alltså kunna använda den till all ljud. Tanken är att jag ska använda ett slutsteg(dynaco st-35) och försteg (dynaco PAS3).

Raspberry Pi 2 (Model B) verkar ha en 3.5mm utgång med kombinerad ljud och video? Skulle det funka köra vanlig stereo 3.5mm kabel från den och få ut ljudet?

TV(lg 47ln540v): Den saknar analog ljudutgång...har bara toslink. Måste jag köpa en dyr converter av något slag för att föra över ljud till förstärkaren?
Akai
Inlägg: 1359
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Digitala signaler till analoga?

Inlägg av Akai »

Hej!

Kul att du tänker använda dessa gamla rariteter!

Raspberry har analog utgång på 3,5mm uttaget och ska fungera att använda, Fungerar hörlurar så fungerar det att ansluta din dynaco. Sen kanske du eventuellt kan få problem med störningar beroende på vad du strömförsörjer pi´n med, men det märker du rätt snart.

Att omvandla digitalt till analogt behöver inte vara dyrt! Tex denna duger fint till TV-Ljudet : http://www.ebay.com/itm/DA-Digital-To-A ... SwCU1Ywqad

Är man inte jättekräsen duger den fint till att lyssna på musik genom också för den delen :)

Lycka till!
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Digitala signaler till analoga?

Inlägg av okhan »

Ahhh tack för länken! När jag googlat innan så har jag bara hittat prylar för närmare tusenlappen!
Just nu försörjs raspberry via USBingång på TVn. Vet ej hur mycket ström som kan levereras via tvns USB men det har funkat fint.

Den du länkar vill ha 1A strömförsörjning. Får bli externt isåfall.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Digitala signaler till analoga?

Inlägg av okhan »

Insåg precis att jag inte kommer kunna styra TVns volym via fjärrkontroll längre om jag byter anläggning....
När jag skickar ut ljudet via toslink så kan man inte använda tvns fjärr. Jag har istället fått använda recieverns fjärrkontroll för att reglera volymen. Nu måste jag antagligen behöva sänka volymen till minsta volym innan jag drar på..

Synd att man inte kan bygga fjärrkontroll till gamla förstärkare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Digitala signaler till analoga?

Inlägg av MadModder »

Jag köpte en sån liten omvandlare förut och den var inte helt bra. Analoga utsignalen har för stor amplitud så det klipper och/eller blir distortion i förstärkaren.

Lite billigare ändå http://m.ebay.com/itm/Analog-Audio-Conv ... iid%253A20
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Digitala signaler till analoga?

Inlägg av TomasL »

Har en sådan, inköpt hos Kjell, till mina trådlösa hörlurar, funkar alldeles utmärkt.
Har inte märkt någon dist.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Digitala signaler till analoga?

Inlägg av MadModder »

Ok. Din hörlurssändare tål troligen högre insignaler. Min grej ville ha standard 1Vpp. Jag var iaf inte alls nöjd. Köpte då en sån här http://m.ebay.com/itm/SMSL-SD-793-II-DI ... Ciid%253A1
Klockrent ljud.

Man kan ju iofs sätta två spänningsdelare på ljudkabeln. Men nu ville jag ha bra ljud i hörlurarna också vid datorn. :)
Skriv svar