Elektromagnet som lås till foderlåda?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
msikstrom
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 maj 2017, 10:22:42

Elektromagnet som lås till foderlåda?

Inlägg av msikstrom »

Hej ni kloka!

Vi är igång och ska försöka bygga en foderlåda åt hästarna med automatisk fodring. Jag har förstått det som om jag ska kunna bygga en låda med elektromagnet som lås som släpper luckan när strömmen bryts. Jag har kört fast i tänkandet och vore så innerligt tacksam om någon klok kunde hjälpa mig.

1. Är det möjligt att koppla om en 12V elektromagnet till 230-ström? Hittade omvandlare, men hur kopplar man dessa till varandra?

2. Är följande tanke möjlig: En 12v elektromagnet som är kopplad till en omvandlare som i sin tur är kopplad i vanlig elkontakt med timer i uttaget?

3. Vad behöver jag för prylar för att genomföra en sådan konstruktion?

Hoppas på att någon vet...

Hälsningar Maria
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Elektromagnet som lås till foderlåda?

Inlägg av Icecap »

Självklart är det möjligt.

Allt beror på vilken omvandlare du avser, vilket elektromagnet osv.

Men grunddraget är 230Vac -> Omvandlare -> (12Vdc) -> Elektromagnet.

Men inte alla elektromagneter tål att vara dragna långa tider och det kan vara ett energispill också.
Jag hade tagit en timer som kan gå på 12V (man kan ofta bygga om dessa digitala man köper på t.ex. Biltema), en ackumulator med lämplig laddare och byggt det så att när magneten drar öppnas foderboxen.

Då ställer man timern till att vara öppen en stund när det är dags, kortaste tiden den klarar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elektromagnet som lås till foderlåda?

Inlägg av mrfrenzy »

Kan rekommendera dörrhållarmagnet för branddörrar. Dom klarar att vara inkopplade dygnet runt i många år, och har väldigt låg strömförbrukning.
En fördel med att bygga så att boxen öppnar vid strömavbrott är ju att djuren får mat för tidigt istället för inte alls vid fel.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Elektromagnet som lås till foderlåda?

Inlägg av limpan4all »

Jag har varit indirekt inblandad i ett sådant projekt.
Erfarenheten är att det måste vara drygt idiotsäker annars riskerar hästarna eller utrustningen/stallet att skadas...
Dessutom så är hästar väldigt känsliga för strömmar även i <<100uA området.
Så för att sammanfatta: Försök göra det hela så att OAVSETT vad hästarna tar sig till så kommer inte ett endaste gram av mat fram innan det är dags. För om så sker så har hästar sparkat sönder rubbet (och skadat sig själva) för att komma åt maten tidigare!!!
Om möjligt se till att det är passivt i normalläget och att det krävs inverkan av elektromagneten endast vid utfodring och att allt vid hästen är garanterat strömlöst resten av tiden (och helst dubbla nivåer av avstängning)...
Säkerställ att utfodring sker på EXAKT klockslag även vid strömavbrott...
Se till att inga ljud kommer från utrustningen INNAN maten, då det kan trigga skadligt beteende.

Dessa erfarenheter kostade drygt 2 år och ett antal hundra kSEK att skaffa sig, samt några skadade hästar.
Nu är du varnad!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Elektromagnet som lås till foderlåda?

Inlägg av Marta »

Du måste berätta lite mera om vad som skall åstadkommas för att kunna få bra svar.

Skall foderautomaten laddas och sedan utfodra 1 gång innan nästa laddning, eller skall den kunna laddas för flera automatiska utfodringar vid olika tider?

Är det ett demonstrationsprojekt, eller något som skall möta verkligheten i ett stall?

Vad är det för beredningsform på fodret? Skulle det fungera med en skruv ungefär som till en pelletspanna? Det skulle i så fall vara en tämligen robust lösning och som kan utfodra upprepade gånger med hyfsad doseringsnoggrannhet.

Det är en grov miljö och lådor med hakar o.dyl. kommer att bli svårigheter. Det måste till grova grejor för att fungera i längden. Pålle kommer även att försöka komma åt fodret i förtid och i övrigt utsätta anordningen för påfrestningar. Nog bäst att placera en eventuell låda utom räckhåll och låta den tömmas ner i krubban.

Du måste även tänka på omgivningen med allt hö och halm. Väldigt fel plats för en nybörjares hemmabyggen med starkström. Även här är en färdig skruv och stickproppsansluten timer placerad på vettigt sätt lösningen.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Elektromagnet som lås till foderlåda?

Inlägg av wiklis »

Jag byggde en foderlåda för några år sedan.
Det fanns inga möjligheter att få fram 220V så jag drev den med ett batteri från en batteriborr.
Köpte timer med reläutgång och 12V drift från Ebay (har kvar ett par...)
Hittade elektromagnet på en biltillbehörsaffär, avsedd att öppna bakluckan på bil.
Tog sadellåset från en moped, själva lådan var en halvpall med kragar och jag fräste in låset i träet.
Drog en wire från låset till magneten i ett rör skruvat i träet, magneten och klocka/batteri satt på baksidan av lådan i en box för regnskydd.
Köpte några kraftiga "pneumatiska dämpare" (typ bakluckeöppnare) på Jula att öppna locket.
Resultatet blev ganska okej, kvaliteten på sadellåset hade kunnat vara bättre.
Nån gång i veckan måste man byta batteriet och det hände att hästen sparkade på lådan, men jag tror inte att den öppnade för det.
Det är knepigt att bygga en sån här så att man ska kunna lita på den i vått och torrt (speciellt i vått...)

wiklis

Edit stavfel
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: Elektromagnet som lås till foderlåda?

Inlägg av senmathal »

Råkade se denna trådde som kanske inte är helt aktuellt men tänkte ändå dela lite erfarenheter. Kanske kan det vara till glädje för någon som hittar hit.

Vi har fem foderlådor som fungerar dygnet runt året och har aldrig haft några av de problem som varnas för ovan. Timern är inställd på tre tider, morgon, lunch och middag. När lådan är tom måste den laddas igen men lådorna gör hästlivet väldigt mycket enklare. Hästar ska ju helst äta lite och ofta istället för mycket och sällan. Åker vi på morgonen så laddar vi lådorna som ger lunch. Med det här systemet är det nästan alltid ström på magneterna vilket gör att man kan ladda lådorna på nytt bara någon kvart efter att dom löst ut vilket har visat sig vara mest praktiskt. Vi har inte märkt något problem av det mer än att man inte ska ha den allra billigaste transformatorn. Att dom ger hö när strömmen bryts tycker vi är bra då dom inte blir utan mat vid strömavbrott.

Vi använder 12 v elektromagneter som drivs av en 12 v batterielimenator. När vi sist bytte eliminator efter ett åsknedslag räknade jag fram att en 1 A eliminator skulle räcka till alla fem lådor. (nu har åskan tagit även den vilket är orsaken till att jag är ute och Googlar på foderlådor)
Vi använder dessa magneter https://hasttema.se/foderautomater-till ... estar.html Vi har möjligen bytt en på 10 år och det tror jag var en lite annan sämre variant. Möjligen en begagnad dörrmagnet.

Foderlådorna är en hemgjord variant av dessa. https://hasttema.se/lunchboxen-hoeautom ... rabox.html

Med 12 v matning från en 1500 mA transformator som vi använder behöver man inte vara orolig för hästarna. Några söndersparkade lådor har vi inte varit med på de tio år dom varit igång och det trots att det ibland sticker ut lite höstrån. Men våra sitter lite högre på väggen i vindskydden, dock fullt åtkomliga för hästarna. Ljudet när locket faller ner lär dom sig snabbt och blir inte rädda av. Om dom försöker sparka och slita upp lådan får dom kanske för sällan. Våra får fyra giver per dag men oftast bara en från foderlådan. Men lådorna fördubblar tiden vi kan vara borta. Alla lådor löser ut samtidigt och matar var sin häst så att säga.

Ja det vara lite input i foderlådsfrågan. Hoppas det kan ge hopp åt någon framtida foderlådsbyggare. Det är inte så svårt att få det att fungera. Man ska bara vara noga med att magnet och motsvarande platta är väl inpassade. På någon låda har jag plattan lite lös så den riktar in sig själv mot magneten. Då håller den luckan riktig hårt.

/Mats
Skriv svar