Invertern börjar pipa efter ett tag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
W-djej
Inlägg: 1
Blev medlem: 4 maj 2017, 18:07:31

Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av W-djej »

Hej!
Jag har ett café på en cykel där jag säljer kaffe och lemonad, det ska bli ett kul sommarprojekt. Men det har uppkommit lite strul med elkretsen som jag trodde skulle fungera. Jag driver en vattenkokare med hjälp av förbrukningsbatteri och inverter som gör om det från 12 V- 220 V.

Testkörde lite idag och det funkade bra att värma vatten i 15-20 minuter sedan började invertern att pipa ett konstant ljud. Jag vet inte varför den gör det och varför den börjar efter ett tag. Jag testade igen senare på dagen och då funderade den ett tag men började pipa efter en stund. Jag har även en kaffekvarn och den piper inte om jag endast kör den.

Invertern är 1500W (peak 3000W)
Vattenkokaren 1000 W
Kvarn 200 W
Batteri 12V, 110 Ah

Kan det vara att invertern är för klen eller är det något annat problem? Vad tror du?

// William :D
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6114
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av Biker »

Vattenkokaren drar fannså mycket ström , köp ett gaskök från Biltema för vattenkokning.Funkar inte annars!

Säg till om du vill ha exempel på inköp
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av mrfrenzy »

Hej och välkommen

Invertern piper för att batteriet är slut. Det finns en egenhet hos blybatterier som gör att kapaciteten minskar kraftigt från den angivna när man tar ut höga effekter. (Peukerts lag)

Det finns två sätt att värma vatten mobilt: trangiakök med gasol/t-röd eller bensindrivet elverk.

.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av Icecap »

W-djej: välkommen.

Kapaciteten i ett bilbatteri är mätt över 24 timmar, alltså 4,58A konstant.
Laddar du ut över 12 timmar får du en hel del mindre kapacitet och drar du 1kW via inverter blir det ungefär 90A från batteriet.

Man kan inte använda alla 110Ah i batteriet utan att skada det rejält, max hälften kan tas ut om det inte är ett speciellt "Deep Cycle" batteri. Och vid höga strömuttag får du kanske 50% av effekten ut.

Det betyder att du i verkligheten kan ta ut de 90A i ung. 18-20 minuter innan det är dags att stoppa för att det inte finns mer kvar än vad som behövs för att batteriet ska överleva.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av mrfrenzy »

Här är ett exempel för urladdning av 110Ah batteri till 50% (konstant 1.2)

Vid 1A tar det 55h
Vid 10A tar det 3.47h
Vid 100A 0.22h alltså 13 minuter


Förklaring: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Peukert%27s_law

Kalkylator: http://www.csgnetwork.com/batterylifecalc.html

.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av xxargs »

Batteriet har du för att hålla en kylbox kall - då helst en sådan med riktig kompressor (typ WAECO CDF18 eller motsvarande och kanske lite större) om du skall ha saludryckerna riktigt kalla (glöm peltier/termoelementvarianterna i den här typen av användande - de kommer inte att hålla varorna tillräckligt kalla trots att de tömmer en 110 Ah batteri på en lång dag) - alternativt köpa en massa krossad is att ha dryckerna i en välisolerad termobox, helst med dränering i botten då...

varmvattnet värmer du med gasolbrännare, allt annat är idiotiskt då du redan nu märker att värma vatten snabbt med elström drar något så kopiöst med ström att batteriet blir inte gammalt. Att växelriktaren piper är för att indikera/protestera att spänningsnivån över batteriet är farligt lågt (under 10.8 Volt) att om man fortsätter så kan det bli batteriskador eller inte kunna starta (tänkta) fordonet pga. för urladdad batteri.


det hela visar också på energiproblematiken och varför hederlig gammal bränslen som fotogen och gasol i för dessa avsedda kök är svårslagen när man behöver mycket värme till olika saker och har relativt liten vikt och varför el-alternativen är ineffektiva (viktmässigt) och dyr lagring av elenergin.

Ditt 110 Ah batteri på ~30kg innehåller ungefär lika mycket energi som drygt 1 dl bensin/fotogen eller en tub http://www.primus.eu/power-gas-100-g-41981 (den minsta modellen av gasoltub för camping, nästa storlek är 230 gram och slutligen 450 gram - de två senare hittas också på biltema och på Jula) ) - med en sådan kan du koka upp ungefär 7 liter vatten i en stormkök som Trangia 27 med gasolbrännare (ca 50% verkningsgrad) - med vattenkokare som jetboil zip med kylflänsad gryta så kanske du får någon liter till... ...alternativt Primus Frigg stove monterat på en P2012-propantub och en gryta att värma vatten i.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av danei »

Is är svårslaget för kyla. Jag undrar om det inte är bättre än batteri. Billigare är det garanterat.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6114
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av Biker »

Kompressorskåpena som Xxargs snackar om är extremt strömsnåla och ger riktig kyla.
En solpanel av inte helt omöjlig storlek skulle antagligen hålan kärrans kylskåp kallt halva året i sträck
men killen skall nog inte investera såååå mycket i detta sommarprojekt.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av xxargs »

W-djej: för att få lite realism på vad du faktiskt försökte och är bekymrad över att det inte fungerade mer än 15-20 minuter på ett batteri...

Att köra vattenvärmare med 1 kW effekt är samma sak som att du skulle starta med bil med startmotorn kontinuerligt i 15-20 minuter - 1 kW effekt motsvarar faktiskt 1.3 hästars motor vid full last - så mycket effekt drar din vattenvärmare för att värma ditt vatten... och det är inte alls konstigt att batteriet kroknar fort.

Så vitt jag vet så finns det ingen mobil food-truck som värmer med el utan allt är drivet av gasol när det gäller spisar och matlagninghällar, visst de brukar ha en elverk puttrande också men det är för belysning och kyl/frys i vagnen - skall du värma kaffe/the så blir det nog att vänja sig i tanken med att värma vattnet på en gasolbrännare av passande slag.

---

Lågbudgetversionen av kyla är iskross i termobox med kranförsedd dränering i botten - med förkyld dryck och välisolerad låda så håller det länge och viktmässigt OK då alternativen är betydligt tyngre - speciellt om man skall släpa runt ett 110 Ah batteri...

Problemet är att att få fram iskross i tillräcklig mängd och köper man hos fiskhandlare-grossister så är det inte gratis. Fryser man hemma så kommer man snart konstatera att kapaciteten är inte så stor (och riskera att förstöra de övriga frysta varorna i skåpet/boxen om det görs ofta) och det tar tid att frysa ned flera kilo vatten och produktionen per dygn kommer inte vara så stor. Sedan vill man helst ha det i form av bitar/kross och inte en enda stor klump.

alternativet är mycket välisolerad kylbox med 8-12 kylklampar och förkyld dryck - det håller också förvånansvärt bra, faktiskt ett par dygn i en _välisolerad_ box - något som är svårhittad idag...

---

Kompressorkylboxen jag nämner (WAECO CDF18) är för att jag har en sådan - de är av ovanligt hög kvalitet med dagens ögon och håller extremt bra - mitt har har varit inkopplad närmare året runt i snart 10 år och det bara rullar på - det enda som gått på denna är flärpen som låser locket - men det är inte på något sätt en showstopper och flärpen finns säkert som reservdel om man ids leta. - visst den kostar runt 5000:- kanske lite under om man jagar erbjudande, men de är många, många gånger mer värda äv vilken peltier/termobox för 700:- som helst eftersom den här faktiskt gör jobbet - att både kunna kyla ned tämligen fort och hålla sina varor ordentligt kallt (se upp, det är lätt att det börja frysa innan man lärt sig termostatinställningen, kl 10 - 11 på vredet är rekommendabelt kl 12, så är det risk för frysning efter en tid) med rimlig insats av elström!! --- den här typen av frysboxar kan gå ned till -18 grader C om man vill och har råd med strömmen då kompressonr då mer eller mindre kontinuerligt. - medans vid 8 grader så handlar genomstnittsströmmer runt 0.5-0.8 ampere även om det drar runt 4 -4.5 ampere just medan kompressorn går typ 3 minuter per kvart.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av adent »

Ett dåligt, men liiite bättre alternativ är att skaffa en 12V vattenkokare, de tar mycket mindre effekt (och det tar mycket längre tid att koka vattnet),
men den får inte batteriet att storkna på samma sätt. Kanske kan du ha termosar med kokt vatten som du har med dig, sen kör du upp det till kok igen med 12V-vattenkokaren (Som du isolerar ordentligt med något som tål värmen). Jag har hört att man inte ska koka om vatten, men jag vet inte varför och brukar strunta i det när jag kokat te-vatten hemma och glömt bort det en stund.


Edit: Exempel: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-604852/

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6114
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av Biker »

Tar ju 20 minuter , har kört med vattenkokare på mcen i toppboxen lite för och värma vatten till kaffe eller frystorkat.
Man får ju ladda och sen köra vidare nån mil....i sådana lägen kan det ju vara ett alternativ men gas är det som gäller i detta fall
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av xxargs »

110 Ah * 12 Volt (i genomsnitt) = 1320 Wattimmar

att höja 1 liter vatten 90 grader (10 grader C -> 100 grader C) drar 4.18 kJoule per kg och grad C vilket ger (90 * 4180) /3600 = 104.5 Wattimmar (1 Joule = 1 Ws)

1320 Wattimmar / 104.5 Wattimmar = 12.63 kg vatten - ungefär lika många i liter

dvs. 110 Ah batteri kan koka upp absolut max 12.6 liter vatten vid urladdningstid 20 timmar (5.5 ampere urladdningstakt eller 66 Watt värmeeffekt på vattenvärmaren) - detta oaktat värmeförluster i processen och över tiden.

en 100 grams gasolkanister kan koka upp ca 7 liter i ett effektivt gaskök och med en 450 grams gasolkanister ca 31.5 liter, dessutom värmer en gasolbrännare ganska fort om man får köer till kaffet då de brukar ligga runt 2-3 kW i värmeeffekt om man drar på nära max.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av Elman »

Hade en 1000w inverter i bilen tidigare fick köra motorn så generatorn laddade ca 60A extra om man skulle köra något längre!
10 hål med 5,5mm borr inga problem eller vinkeslip i 3 minuter men köra långa 25mmhål i sten/betong resulterade snabbt i startkablar/ej startande bil kolegan satte sin på inverter med ett 12v relä fungerade bra med laddaren tills när effekten ökade till 100A brann relät snabbt upp (ren tur att bilen bilen inte tog eld)
tror min börjar pipa vid 10.5V
Gissar att TS skall driva en espressomaskin då faller troligen gasolalternativet så det enda ett tyst elverk typ.Honda inverter
är nog alternativet om effekten på maskinen inte är för hög..
/p
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av xxargs »

Kapselmaskinen jag har drar 1300W vid värmning och många vattenkokare ligger ända upp till 2 KW, elverk som klarar 2 - 2.2 KW [1] är nog absolut minimum och då börja de vara en smula stora. Hondas och Kipors elverk är bra och tysta (relativt sett) men de gör rejält stora hål i plånboken vid inköp...

[1]
Obs angivet i Watt - inte i VA då det sistnämnda brukar vara lite större belopp då man räknar med effektfaktor 0.8-0.9

dvs. en elverk som anger 2.2 kVA men 1900 Watt så kan man inte försöka med 2.2 KW i resistiv last (vattenvärmare) då motorn kommer att sacka och varva allt långsammare eller slår av sig efter ett kort tag... - så tight är det dimensionerat på motorsidan i somliga elverk
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av Nerre »

Det står "vattenkokare" i trådstarten, inte "espressomaskin".
Skriv svar