Invertern börjar pipa efter ett tag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av tecno »

Man gjorde då inte nån espresso i alla fall.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av Borre »

Ja antingen hade man något som åstadkom trycket eller så gjorde man inte espresso.

Det finns väldigt många som har espressomaskiner med pump (el), det är inte på något vis ovanligt.
Eller vad menar du egentligen?
Återigen, alla vettiga espressomaskiner (sådan som ens borde få kallas espressomaskiner) har en pump av något slag.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av MadModder »

1884 togs det första patentet på en espressomaskin. Jag tror vattnet pressades genom kaffet mha ångtrycket. Det ser i vart fall så ut på patentet. Ser inget pumphandtag.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... riondo.jpg
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av Nerre »

Borre skrev: Det finns väldigt många som har espressomaskiner med pump (el), det är inte på något vis ovanligt.
Men idag kostar en sån maskin tusenlappar, för 50 år sen kostade en sån maskin antagligen 5-siffrigt. Knappast nåt som förekom i vanliga hushåll.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av MadModder »

Nej, vad jag kan hitta så var espresso förbehållet caféer och dylika inrättningar.
Den allra första espressomaskinen för hemmabruk kom 1948, Gaggia Gilda.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av Gizmo »

Icecap skrev:Nu var det bara varmt vand som skulle ordnas, det går att göra med en fotogenprimus om man har - och ja, jag har några stycken.
Lampolja/fotogen/diesel kan jag köra i mitt multifuelkök, ska vara mest energiinehåll per liter i det, men det sotar ganska bra.
Och T-röd är ju numera 35% isopropanol och resten vanlig alkohol, även det sotar lite. Billigaste och bästa är så kallad "spisbränsle" som är ren alkohol (plus denatureringsmedel), det sotar minst, biltema är billigast på det.

För trådskaparens ändamål tror jag att det bästa är ett enkelt gaskök med minsta påfyllningsbara gasflaskan.
Och kanske en solpanel för att kunna hålla kylvaror (fast om man bara kör över dagen borde väl en hygglig laddning kylklampar duga tycker jag?).
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Invertern börjar pipa efter ett tag

Inlägg av Borre »

Nerre skrev:
Borre skrev: Det finns väldigt många som har espressomaskiner med pump (el), det är inte på något vis ovanligt.
Men idag kostar en sån maskin tusenlappar, för 50 år sen kostade en sån maskin antagligen 5-siffrigt. Knappast nåt som förekom i vanliga hushåll.
Då ja, ingen har sagt något annat. Idag är det inget ovanligt.
Skriv svar