Hur göra en "säker jord" i ECU:n till hjullastare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mangesE
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 april 2017, 17:28:45

Hur göra en "säker jord" i ECU:n till hjullastare

Inlägg av mangesE »

Har en -03 E modell av Volvo hjullastare som har haft kabelbrand i motorrummet där bland annat kabelhärvan till ECU:n tagit skada.

Kablarna och allt runt om är fixat men den ville inte gå igång med massa felkoder i displayen, skruvade lös ECU:n och konstaterade att jorden till en massa givare på kretskortet brunnit upp (hål i kretskort). Har på bilden petat upp tråden till komponenterna och lött fast den i plinten igen.
Bild

Kopplade in den i hjullastaren igen men med samma resultat. Vet någon vad det kan vara för komponenter som är inringad på kretskortet?
Tog lös boxen igen och lödde fast en kabel i plinten som jag drog direkt till chassijord, nu gick den igång och får inte några felkoder nå mer.

Nu skulle jag vilja ha tips och råd om det går att göra en så kallad säker jord så det inte blir krypströmmar som möjligtvis kan bränna ECU:n. En utbytesdator kostar ca 30000kr på Swecon.

Det här är givarna som jorden EA5 går till.
-2606 Kylvätsketemp.
-2507 Lufttemp.
-2508 Laddtryck.
-2203 Motoroljetryck.
-2306 Bränsletemp.
-SE2701 Vevaxelgivare.
-SE2703 Kamaxelgivare.
Bild
Bild
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hur göra en "säker jord" i ECU:n till hjullastare

Inlägg av Mindmapper »

Det som hänt på kretskortet är vanligt. En kallödning där det går stor ström gör att värmen som utvecklas i den dåliga anslutningen resulterar i att delar av kortet förkolas. Ledare med stor massa som löds på kretskort blir sällan nog uppvärmda vid lödningen, därav kallödningar.

Att du fått igång maskinen efter en kabelbrand utan större skador än vad det blev är tur.

För att få till det igen så gäller att göra perfekta förbindningar. Se till att lödningar är riktigt utförda enligt konstens alla regler. Förutom att få riktig kontakt gäller det även att se till att isolationen är bra och att kablar ligger rätt och inte är för sträckta och skaver någonstans. Alla böjar och genomföringar skyddade så att ledarna inte skadas där.

Med återkommande inspektioner kan en del av dessa problem uppdagas innan de leder till större skador.
mangesE
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 april 2017, 17:28:45

Re: Hur göra en "säker jord" i ECU:n till hjullastare

Inlägg av mangesE »

Har bytt ut kabelhärvorna till beggade orginal delar så det är bara lödningen jag gjort på kretskortet som inte är standard så att säga.
Mest troligt är komponenterna jag ringt in på kretskortet i bild trasiga.. just komponenterna och längre in på kretsen har jag ingen aning om hur det fungerar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur göra en "säker jord" i ECU:n till hjullastare

Inlägg av grym »

den inringade ser ut som motståndsnär, troligen 4 st motstånd för pull down eller för rc filter till ingångar
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Hur göra en "säker jord" i ECU:n till hjullastare

Inlägg av Andy »

Givarna till en del (kanske alla) som du räknar upp är ofta 2 eller 3 poliga. Detta tillsammans med att samtliga sitter på motorn eller någon av dess komponenter kan orsaka brand/smältskador på kablage och el-moduler om startmotorn inte har en solid jord (-) förbindelse.
Startmotorn "tar" då negativ via vadsomhelst (t ex givarkablar & moduler) och problem/brand kan uppstå.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hur göra en "säker jord" i ECU:n till hjullastare

Inlägg av MiaM »

Det farliga är ju när större strömmar, framförallt till startmotor, generator och liknande, går fel väg. Vet inte riktigt hur detta är konstruerat men en burk som bara pratar med motorn och givare monterade på motorn bör kanske få sin jord från motorblocket och inte ha någon jordkontakt med resten av fordonet.

Jag har inte haft med just den här branschen att göra, men generellt sett är det knappast ovanligt att de som borde veta bättre ändå gör konstruktionsmisstag.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Hur göra en "säker jord" i ECU:n till hjullastare

Inlägg av Andy »

Jag har sett fall där bl a. powerflex reglage (typ de man använder i båtar) till växellådor har bränt ihop för att "jordflätan" mellan motorn och chassijord varit lös, skadad eller helt saknats.
Det kan fungera under en tid med dålig jord men det ger sig oftast till känna på vintern när det går lite extra tungt att veva igång stora dieslar.

En enkel men mycket bra check är att mäta spänningen mellan batteriets minuspol och motorblocket (t ex en av bultarna som håller startmotorn på plats) medan man startar.
Här ska vara idealt 0 Volt annars får man börja leta efter dåliga förbindelser på vägen i mellan. Det är oxå klokt att kolla batteri positiv pol till startmotor pos bult. (på bulten inte kabelskon)
Det ska vara på batteriets bly när man mäter både + & - inte på kabelskon, det är inte sällsynt med "hög" resistans mellan batteripol och kabelskon vid högt strömuttag om det finns oxid eller fett mellan eller dåligt spänd.

Inte bara för att minska brandrisk och div problem med boxar och kablage utan detta är även en förutsättning för att motorn ska starta lätt.
Gäller alla motorfordon.
Skriv svar