Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av Zkronk »

För att vara korrekt så borde powerbank'sen säljas med angivet antal Wh som man faktiskt kan plocka ut ur dem innan lågspänningskretsen stänger av den.
Meeen det säljer väl inte lika bra som flera tusen mAh på förpackningen :)
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av 007sweden »

FormerMazda: Kanske för att den i så fall är felmärkt med 0.4%, medans en powerbank är felmärkt med 26%? (eller 37% över det egentliga, beroende på hur du räknar)
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av FormerMazda »

Fast den är ju märkt med interna batteriets kapacitet, och är det inom utlovad märkning så är det ju ingen felmärkning.
Vilseledande? Ja kanske. Men om alla märker lika så vet man ju vilken som är större iallafall. Och vilken som ger bäst kapacitet per krona.
Visst vore det fint om märkningen var den tillgängliga kapaciteten ur 5v-uttaget, men hur många har nytta av det? Hur många Wh behöver din telefon för att laddas från 17% till fullt?
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av Gimbal »

Här följer en spec på Powerbank 15000mAh.

Batteri: Litium
Kapacitet: 15000mAh
Inspänning: 5V
Utspänning:5V
vikt bla bla osv.

Det är vad jag kallar direkt felaktiga uppgifter.
För jag FÖRMODAR (det står ju iofs inget annat) att batteriet inte alls levererar 15000mAh vid 5V hur snällt man än laddar ur det.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av FormerMazda »

Vad är felaktigt där? Du har en angiven kapacitet på 15Ah. Det är inte specat om det är vad du kan få ut ur 5V-uttaget, men då är det inte heller vad du kan förutsätta.
Och att ha en fördom och kalla uppgifterna felaktiga därför verkar vara jobbig inställning till saker i livet. ;)

Men mina kunskaper säger mig att Litiumbatteriet har en kapacitet på 15Ah, detta ska sen tas med några % salt då det finns variationer på det beroende på kvalitén.
Sen ska det omvandlas till 5V med lite förluster, så jag skulle inte räkna med att ta ut 15Ah ur 5V-uttaget.
Jag skulle däremot veta säkert att från samma tillverkare så har denna större kapacitet än samma modell med t.ex. 8Ah kapacitet.

Men det är väl att be om sunt förnuft igen. Det har ju försvunnit sen längre från tellus.. :(
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av danei »

Jag håller med Gimbal. Det är inte rimligt att konsumenten ska ha koll på vilken intern spännig som används. Det som är intressant är hur mycket man kan få ut. Så märkningen bör vara på 5V utgången.

Riktigt intressant blir det om man tittar batterier för att nödladda bilar som är märkta på samma sätt.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av 13th.Marine »

Även jag har funderat på just detta och tycker faktiskt det är vilseledande.

Med samma resonemang så skulle man kunna bygga med ett NiMH-batteri istället, då får man bara 25% av angiven kapacitet ;)
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av FormerMazda »

Vilseledande kan det kanske vara för en del. Men inte felaktigt om det är den faktiska kapacitet på batteriet.
Och vilseledande blir det väl bara när ens kompetens ligger på nivån de flesta av oss här inne besitter, men då tycker jag också att kunskapen är tillräckligt för att inte bli vilseledd. Vi vet att det är batterikapacitet om avses.

Men jag ställer frågan igen, spelar det nån roll för nån mer än en bråkdel av de som köper en powerbank? Jag själv har inte en aning om hur mycket energi jag behöver till att ladda min telefon.
Så därför menar jag att sålänge alla använder samma märkning och inte ljuger om den så är det ändå en användbar märkning för jämförelser och fingervisning om storleken.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av rvl »

2,29 vs. 2,3 är inte på nåt sätt fel, det är ju helt rätt avrundat till två gällande siffror.

Att berätta powerbankens laddningskapacitet, utan att överhuvudtaget nämna vilken spänning det är frågan om är litet väl mycket "marknadsföring" i min smak, men gemene konsument vet väl knappt skillnad på mA och mAh.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av FormerMazda »

2,29 vs 2,3 är mer fel om man ska vara petig. För det är ju inte den faktiska volymen.
en powerbank märkt 8000mAh som innehåller ett batteri som kan hålla 8000mAh är korrekt.

Sen drar vi in vad gemene man är van vid och förstår:
Alla är vana vid att cylindervolymen är avrundad på en bils märkning = ok
Få kan skilja enheter eller storheter i elektronik, än mindre förstå omvandlingsförluster med mera = blir ett jävla liv om inte det är exakt och korrekt

Är det bara jag som undrar what the fuzz is all about?
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av bearing »

Jag förstår inte er som försvarar marknadsföringen. Visst, det är inte oväntat att säljarna småbluffar lite. Men det gör inte saken rätt. Märkningen borde gälla 5V utgången.

Det finns så många kvaliteter av litium-celler att det knappast kan räcka att ange mAh heller, även om man förväntas veta att det gäller batteriets kapacitet. Vissa celler har 3.8V nominellt, andra 3.6V. Och så skiljer inre resistansen. Sen lär ju verkningsgraden på DC/DC skilja mellan modeller.

Så Wh på 5V är nog det ultimata.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av danei »

Kollar man på produktinformationen och bilderna på teknikmagasinet, för att ta ett exempel. Så står det ingenstans vilken batterispänning eller batteriteknik som gäller. Det kan knappast klassas som okej information. Strömmen bör absolut vara angiven för vad man kan få ut.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av FormerMazda »

Jag försvarar nog kanske lite.. Eller inte.. Det jag tycker är ok är att alla visar samma siffra, interna batteriets kapacitet. Punkt. Batteriteknik kan skilja, men alla lär väl använda nån typ av litium. Ingen kör väl brunstensbatterier direkt..

Sen håller jag med om att det inte är vad du kan använda i 5V-uttaget. Och där vore helt klart korrekt med Wh ur 5V-uttaget.
Men igen, för egen del som ändå vet skillnaderna på dessa enhet och siffror, jag är inte mer hjälpt av 5V-Wh än interna batteriets mAh. Så därför är jag nöjd med att alla ändå använder samma sätt märka kapaciteten.

Vi måste i denna diskussion skilja på korrekt/felaktig fakta, falsk/sann/vanlig marknadsföring, gemene mans nytta.

Handlar det om vad som är korrekt, eller vad vi faktiskt vill ha för information. Om vi vill ha 5V-Wh information, vad har vi för ändamål som kräver den exaktare siffran och rednerar interna batteriets kapacitet värdelöst?
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av jihe »

Jag är också förvånanad att folk tycker det är ok. Det är ju helt irrelevant för produkten vad det sitter för celler i ett batteri. Det är ur konsumentens synvinkel en svart låda.

Är det lika ok att märka ett PP3 9 V-batteri med summan av de ingående cellernas kapacitet? Eller ett skruvdragarbatteri? Vad om man byggde en power bank med NiMH, vore det ok då också?
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av bearing »

jag är inte mer hjälpt av 5V-Wh än interna batteriets mAh
Det borde du vara. Jag är säker på att det kan skilja 40% mellan kvalitetsmodeller och billigare med samma märkning.

Jag har tex Julas gratismodell, märkt 2200. Telefonen är märkt 2900. Men jag får inte så många procent laddning som förhållandet påvisar. Om jag lyckas hålla mig ifrån telefonen ett tag kommer jag om en dryg timme få svart på vitt.
Skriv svar