Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av Zkronk »

Det är väl lite som att hårddisktillverkarna definierar att 1000 bytes är 1 kilobyte, i stället för 1024 bytes...
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av FormerMazda »

Jag är helt säker på att man i specar kan hitta batteriteknik och spänning på batteriet.
På paketet som ska fånga blicken i affären är det nog inte lika säkert. Undantag och föredömen förekommer alltid såklart.

Men här är en rad: "och gick vidare i mitt liv"
Jag ska erkänna en sak, jag har aldrig stått på mig så mycket i en fråga som denna. Inte för att jag brinner för saken, inte för att jag måste få alla att tycka som jag, inte för att trolla. Jag anser fortfarande att mina grunder i frågan är korrekta; Dom ljuger inte. Det är ju så många mAh i batteriet, det krävs en viss typ av person att känna sig vilseledd då, speciellt när man besitter kunskapen att förstå bättre.
Men jag har gjort detta som ett experiment för att se hur mycket energi man behöver för att banka sig fram i en fråga där jag vet att en del kommer aldrig vika sig från sin punkt eller där man kanske inte ens får lite medhåll.
Och det var fantastiskt vad energi det går åt! Den energin kan man lägga på annat helt klart!
Till exempel hur man ska benämna den? Diskussions-wattimmar? DWh? :D

Annars brukar jag "ge upp" tidigt om det inte finns nåt att lära.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av Nerre »

Ska man ladda ett annat 3,6 V-batteri från powerbanken så stämmer det ju att det inte spelar nån roll.

Men om jag t.ex. vill driva en lampa på 5 V 1 A med en powerbank så räknar jag ju med att 10 000 mAh ska ge mig 10 timmars drift, inte 7.

Om om en tillverkare för för sig att stoppa in nån form av 1,2 V-celler i en powerbank, är det då rätt att en powerbank med USB-utgång som är är specad 5000 mAh alltså innehåller 6 Wh istället för de 25 som man förväntar sig?
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av Bjaellerud »

Jo det är sällan laddningsbara accar ger vad dom lovar.
Här har vi en som ger 300000 mAh, dvs 300 Ah, ungefär det man får med 6 st bilbatterier.....
https://www.wish.com/#cid=58cbc8bf957dd5510cf38f40

Roy
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av grym »

klart det är fel, men som vanligt så är det ett fel som det inte görs något årt

hadde konsumenterna haft lite vett hadde det gått relativt fort att få bort den sortens märkning och man skulle fått wh istället

ett solklart fall för sverker på plus, som han var när han var på hugget för en 20-30 år sedan
det behövs ett ickedalatande aggressivt konsumtforum som sparkar in pungkulorna på dom som sysslar med felaktigheter i dagens samhälle
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av Mindmapper »

Håller med!
Om vi säger att det är ok att ange det antal Ah vi laddar batteriet i Powerbanken med!
Skulle inte oseriösa tillverkare/försäljare kunna stoppa in 1,2V batterier och ladda dom med bra många Ah.

Tittar vi på motsvarande marknadsföring när det t.ex gäller högtalare så är det lika tokigt. Slå upp stora annonser med hör många effekt du kan driva högtalarna med. När det egentligen är ljudtrycket de kan alstra man är ute efter, samt ljudkvalite.

När det gäller vissa saker så r det så viktigt hur saker anges, men i tekniska sammanhang så liker konsumentorganisationerna på stenåldersnivå.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av bearing »

Jag tror att jag hade sönder min powerbank. Kopplade den via en kapad USB-kabel till en RC-laddare för urladdningstest. Då slocknade den, spänningen sjönk till 0.57V, och den gav ifrån sig ett mörkt brummande som inte gick att få stopp på. Bröt isär höljet, och nu mäter jag istället kapaciteten på cellen direkt. Den var märkt 2200mAh och 3.7V.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av Nerre »

Det vettiga vore ju om tillverkaren kunde ange kapaciteten i Joule (Ws) eller Wh. Det man normalt vill veta är ju liksom hur många Wh man får för pengarna. Att matcha detta mot kapaciteten på batteriet i mobilen är ju i princip meningslöst eftersom det finns en verkningsgrad att ta hänsyn till där och den beror ju mer på telefonen och dess laddkrets än powerbanken.
anbj
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 juni 2011, 23:02:22
Ort: Piteå

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av anbj »

Att skapa tidernas kompaktaste och lättaste bilbatteri:
Tag EN cell från ett 80Ah bilbatteri, Lägg till en spänningsomvandlare från 2V till 12V.
Märk sedan batteriet med 80Ah - Inget jlug där.
VIPS ett 80Ah bilbatteri!!

Ljuger jag då?
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av bearing »

Nerre, det är nog oftast laddkretsen i powerbanken som är flaskhalsen. Min blir som sagt tydligt varm. Men telefonen blir inte varm alls vid 5W laddning. Vilket inte är konstigt då den klarar 15W snabbladdning. 5W borde ge ca 1/9 del av värmen.

I en telefon för tusentals kronor lägger de så klart 10kr extra på dc/dc omvandlaren. Men inte i en powerbank.

Min har för övrigt 8.1Wh angiven kapacitet. Men jag fick bara ut ca 4.6Wh.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av E Kafeman »

För all elektronik som säljs till konsument, angiven teknisk data är mer överdriven än på den tiden när man köpte begagnad häst på marknaden av ruskige Rudolf.
Liten transistor-radio med flera hundra watt uppgiven uteffekt, som drivs med en nätadapter på 5W är typiskt. Matten går inte ihop.
Något som blivit rena djungeln, där teknisk data är väsentligt försäljningsargument, är externa antenner till 3-4 G modem.
En typisk antenn för 4G som kan hittas hos de flesta, Kjell, Claes eller Elgiganten, kan uppges klara 3-4 frekvensband och uppges ha ett riktgain på 10 dBi.
Det finns aldrig kurvor över dessa frekvensban trots att antennen kan vara riktigt usel på alla frekvenser utom en enda på en liten del av ett frekvensband där gain som bäst är 3-4 dB under uppgivet gain.
Eftersom de flesta, Kina-tillverkare, Europa-importör, detaljister och slutkonsument sällan har möjlighet att verifiera att man fått vad som står på data-blad, så blir det inte heller några klagomål , krav på förbättring eller rättelser. Tekniska uttryck såsom dBi är över vad medel-konsumenten ändå riktigt kan greppa. Man vet sällan ens för vilket frekvensband man behöver antennen till.
Här är en antenn som uppges ha 88 dBi i gain utan säskilt angivet frekvensområde, den utger sej för att klara i princip alla 4G-frekvenser.
Av utformningen på antennen går det beräkna att antennen som bäst kan klara 8dBi vid en enda frekvens.
Som minst innebär det att antennen överdriver sina data med 100 miljoner ggr (den radioaktiva delen är gjord av en bit bilplåt från Tjernobyl vilken antagligen fungerar som katalysator).
Om de siffrorna skulle tillämpas på batteri-kapacitet så är det motsvarande ett kärnkraftverk i kapacitet.
88dBi, det måste väl alla begripa att det är ljug? Har kollat med folk som köpt liknande antenner och de har i princip sagt att jo det verkar mycket och kanske överdrivet, men med så höga siffror så är den ju bra även om man drar av lite på vad som anges.

De som köper och designar sina egna kretsar har säkert noterat att enklare data-blad för en trissa, där anges max-värden på spänning, ström och effekt.
Ingen av dessa max-värden inträffar samtidigt. Det vet vi och det framgår om man letar upp fylligare data-blad med lite kurvor.
Samma sak med lysdioder. För slut-konsumenten däremot, som köper LED-lampa baserat på en uppgiven effekt, vet egentligen rätt lite vad denne får.
Även om lampan har uppgiven effektförbrukning kan ingående lysdioder vara drivna 120% över sin max ström och vid alldeles för hög temperatur då tillverkningen blir billigare om man sparar in på antalet lysdioder och metall för kylytor.
Samma sak med elektroniken för att driva lysdioderna, den balanserar ofta på gränsen att bränna ut sej självt redan när lampan är ny.
Resultat blir att lampan snabbt försvagas eller slocknar helt på långt kortare tid än vad som kan förväntas.
Nåja, reklammakarna skulle kunna utnyttja faktiska omständigheten och skriva på förpackningen, Nu 120%. Det funkar att göra så med bensin.

Ta exemplet en gammaldags billaddare där det stå med stora bokstäver 12V/4A. Om den ger 4A kortslutnings-ström och en tomgångsspänning på 15-16 Volt, är det vad man kan förvänta som konsument eller är man utsatt för bedräglig marknadsföring?

Egentligen tycker jag inte att det är värre än reklamen på TV för bantningspiller som "nu enligt kliniska tester är 33% bättre", eller diskmaskins-pulver, som för 50:e gången förbättrats med en ny enzym med små gröna prickar på diskmedels-tabletten.

Om batteribankens data ska anges i ärligt deklarerad absolut energi-innehåll, nej det säljer ändå inte, så det lär inte inträffa. Det är i vart fall något som bara gäller när batteribanken är ny.
Folk i allmänhet är så vana att uppblåst reklam och eventuell data mixas friskt på elektronik-prylarana man köper, så ingen blir särskilt upprörd när det LCD-TV'n pajar efter ett år pga undemålig design. Det är bara att köpa nytt enligt vad som är bäst i senaste reklam-budskapet. Nöta datablad om några procent hit eller dit är för teknik-nördar.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av Sverige »

anbj skrev:Förstår hur du tänker, men i mitt exempel så får jag ju inte ut den drifttid som jag räknar med.

Då räknar du fel...
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av Sverige »

FormerMazda skrev:Dom ljuger inte. Det är ju så många mAh i batteriet

Det vet vi ju inte, att mäta är att veta.
(Håller med i övrigt.)
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av Sverige »

Bjaellerud skrev:Jo det är sällan laddningsbara accar ger vad dom lovar.
Här har vi en som ger 300000 mAh, dvs 300 Ah, ungefär det man får med 6 st bilbatterier.....
https://www.wish.com/#cid=58cbc8bf957dd5510cf38f40

Roy

Det måste ha förväxlat mikro med milli. :wink:
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av Biker »

NanoAmpere :mrgreen:
Skriv svar