Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anbj
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 juni 2011, 23:02:22
Ort: Piteå

Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av anbj »

Jag har kollat med några åf (clas i sjön, tekninkmagasinet och kjell) om deras marknadsföring av powerbanks.

Alla dessa powerbanks har ju usb-uttag som ger 5V, och då anser jag att om dom påstår att en viss powerbank ger 8000mAh så ska det gälla vid 5V.

"Nej nej!!! 8000mAh är kapaciteten på de inbyggda batterierna" (3.6V har jag för mej)
Om man då tänker sej en helt förlustfri omvandling av 3.6V till 5V, så får jag bara ut 5760mAh

Försäljarna påstår "Jaja, men du laddar ju telefonen med 4000mAh och då stämmer ju den angivna mAh och du kan ladda 2 och en halv gång då batteriet i telefonen har samma spänning" - HEPP!! Jag blir nästa mörkrädd!!

Får dom verkligen använda en så falsk marknadsföring?

Alla upphittade stavfel tillfaller upphittaren utan hittelön :D

/Anders
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av AndLi »

De anger ju inte vid vilken spänning det är ett antagande du gör....

Att säljare ljuger eller kör med alternativa sanningar ingår i deras arbete. Tyvärr tror mig många säljare att de säger sanninge, att vara korkad är sällan olagligt...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av TomasL »

Öh, antalet Ah är oberoende av spänningen, ger den 5Ah vid 5V så ger den det vid 12V, typ.

Dock är det så att du får räkna om det till watt vid den låga spänningen, därefter räkna om det vid den högre spänningen, eller vice versa.

Så, nej de ljuger naturligtvis inte, bara undanhåller en del av sanningen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11339
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av Klas-Kenny »

Det normala användningsfallet är ju att ladda en telefon.
Och en telefon har generellt sett samma batterispänning som powerbanken.

Så, har du 8Ah i batteriet i powerbanken så kan du i princip ladda telefonen med 8Ah. Minus lite förluster i omvägen över 5V.

Jag vill nog påstå att för de flesta användare så är just antalet Ah det intressanta, det säger i det närmaste hur många gånger du kan ladda din telefon.
Sen så spelar det ju egentligen minimal roll. Så länge "alla" följer samma system, så är ju det som är mest intressant oftast att jämföra olika modeller. En powerbank på 8Ah har nära dubbelt så mycket energi som en på 4Ah. Normala konsumenter har inte en aning om vad siffran egentligen betyder och det är alltså helt irrelevant.
anbj
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 juni 2011, 23:02:22
Ort: Piteå

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av anbj »

Massuppfitta mej rätt..
Om jag har en grej som drar 1A och ska matas med 5V, då förväntar jag mej att powerbanken ska kunna driva denna grej i ca: 8 timmar.
Det vore en annan sak om det fanns fler uttag på powerbanken, men nu finns det ju bara 5V uttag!

/Anders
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av TomasL »

Driftstiden beror inte på antalet Ah, utan antalet Wh som finns lagrat.
anbj
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 juni 2011, 23:02:22
Ort: Piteå

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av anbj »

Förstår hur du tänker, men i mitt exempel så får jag ju inte ut den drifttid som jag räknar med.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32559
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av säter »

anbj skrev:Jag har kollat med några åf (clas i sjön, tekninkmagasinet och kjell) om deras marknadsföring av powerbanks.
Fixa länkar till produkten så man själv kan läsa specifikationerna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av TomasL »

anbj skrev:Förstår hur du tänker, men i mitt exempel så får jag ju inte ut den drifttid som jag räknar med.
Det beror ju på att man angett batterikapaciteten, istället för energi-innehållet.
Det är energin som är intressant, egentligen.
anbj
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 juni 2011, 23:02:22
Ort: Piteå

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av anbj »

Jag köpte tidigare en av Kjell, men nu har dom inte kvar den i katalogen. Den är på "10000mAh" och räckte inte så lång tid som jag räknade med. Det var då jag kontaktade kundtjänst på de tre nämda företagen och fick i praktiken samma svar av samtliga.

Det vore i mitt tycke bra om dom även kunde ange kapaciteten Wh. För vad händer om någon "smart" tillverkare använder t.ex.1.7V (någon kanske ännu inte uppfunnen celltyp?) celler och på samma sätt anger 10Ah (vid 1.7V) ??
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av TomasL »

Håller med om att man borde ange energiinnehållet i stället, men det spelar egentligen ingen roll, eftersom alla anger samma.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av FormerMazda »

Det kallas marknadsföring. Inget konstigt och ingen lögn, de bara framhäver det som säljer mest.
Som att överhuvudtaget använda storheten milli. Om det nu har en kapacitet på 8Ah så tycker jag att det känns fånigt att skiva det som 8000mAh, men visst, det sistnämnda säljer säkert bättre.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av 007sweden »

TomasL skrev:Öh, antalet Ah är oberoende av spänningen, ger den 5Ah vid 5V så ger den det vid 12V, typ.

Dock är det så att du får räkna om det till watt vid den låga spänningen, därefter räkna om det vid den högre spänningen, eller vice versa.

Så, nej de ljuger naturligtvis inte, bara undanhåller en del av sanningen.
Vänta nu, 5Ah betyder 5 Ampere-timmar, dvs, 5 ampere i 1 timma eller 1A i 5h etc, har jag ett batteri där det står 5V 10Ah, så ska jag kunna anta att det är 5V*10Ah = 50Wh i batteriet. I och med att dem uppger en spänning som inte är batteriets spänning så får man ju då en felaktig bild av den egentliga kapaciteten i batteriet.

På samma sätt kan jag räkna på ett bilbatteri, nominell spänning är 12V, säg 80Ah, ger 960Wh. Och drar jag inte 80A från batteriet så att interna förluster får för stor inverkan utan säg 0.5A exv kommer man rätt nära faktisk drifttid.
Gimbal
Inlägg: 7929
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av Gimbal »

Jag har också upptäckt detta och det är direkt vilseledande.
Får säga att jag är förvånad över att så många här (som normalt hoppar högt över minsta fel) tycker att detta är rätt och riktigt.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av FormerMazda »

Jag är kanske inte den som anmärker på småsaker som en del gör, så därav reagerar jag inte lika krängt över saken och är väl inte rätt att svara på saken igen.
Men jag vidhåller ändå att det är bara marknadsföring, och ingen lögn. Om batteriet inte ligger inom spec, då är det lögn. Så öppna den och kapacitetstesta själva batteriet, håller inte det utlovad kapacitet inom spec så är det en lögn.

Lite som bilar och deras märkning på motorstorlek. Det är nog få som har den faktiska storleken i benämningen, visst, lite av praktiska skäl emellanåt.
Den faktiska storleken på min motor är 2,29liter, men den är märkt med 2,3liter. Eller ja, 2,3t. Men det anmärks inte på det så ofta?
Skriv svar