Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av FormerMazda »

Och vad är det som garanterar att billiga modellerna kommer ange rätt kapacitet i 5V-Wh om dom inte gör det i batteriets mAh?
Tror "problemet" kommer vara detsamma, en billig powerbank har sämre kapacitet än en dyr, även med samma märkning.

I så fall måste vi ha ett oberoende organ som testar alla modellerna som finns på marknaden, då VET vi kapaciteten.

Du nämner telefonens märkning 2900mAh. Är det så mycket energi som måste in i laddporten, eller det interna batteriets kapacitet?

Och kort svar på "Är det lika ok att märka ett PP3 9 V-batteri med summan av de ingående cellernas kapacitet? Eller ett skruvdragarbatteri?"
http://toolguyd.com/cordless-power-tool ... ck-limits/
Ja, det är väl det man gör? Eller säg ett batteripack som specar de individuella cellernas kapacitet.
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av jihe »

Mazda: Är jag inte helt fel ute innehåller Bosch-batteriet 10 celler. Nu hittar jag ingen spec på Wh, men jag tror vi kan utgå från att de inte stoppat i 600 mAh-celler.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av FormerMazda »

De flesta större packen är byggda så ja. 5st i parallell. Så 3,6v * 5 = 18v. Och varje cell håller 3Ah = totalt 6Ah.
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av jihe »

Ja, precis. 6 Ah vid utspänning alltså. Exakt som vi som kritiserar powerbankarna tycker att det skall vara. Så vad menar du?

Skulle Bosch speca som powerbankarna skulle de ju skriva 30 Ah.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av FormerMazda »

Jag menar som jag sagt att:
* Det är inte falsk marknadsföring då det är interna batteriets kapacitet som den märks med. Det är bara så det är.
- Men det kan vilseleda, om man vill bli vilseledd och har kunskapen att förstå skillnaden. Men sålänge alla märker på samma sätt så är samma tillverkares bankar jämförbara med varandra. Inte dyr och billig nu.
* Det är tekniskt korrekt att märka som man gör nu, och lika korrekt med 5V-Wh
- Majoriteten köpare med stor marginal kommer inte vara mer hjälpt av 5V-Wh än nuvarande märkning då ingen vet vad dom behöver ändå.

Hur många 5V-Wh behöver du ur din powerbank för att ladda din telefon via telefonens USB? Glöm inte att telefonens mAh-siffra är interna batteriets kapacitet, inte vad du behöver försörja porten med. Hur är då 5V-Wh till mer nytta än interna batteriets mAh?
Kommer alla tillverkare ange uppmätt ärlig 5V-Wh? Kommer mobiltillverkarna ange hur många 5V-Wh som behövs för att ladda telefonen?

Så:
* Bilars cylindervolym avrundas ofta uppåt
* Powerbanks anges i mAh för interna cellen (och peka på en som inte är 3,6V litium)
* Skruvdragarbatterier anges i totala spänning och kapacitet
* Youghurt anges i liter. Men jag får aldrig ur en hel liter, det försvinner en del i förpackningen. Falsk marknadsföring? Det borde ju anges i skål-volym. Alltså vad jag får i skålen.
bearing
Inlägg: 11256
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av bearing »

Nu har jag resultatet av mitt test.
Tid SOC
0m 30%
15m 42%
30m 54%
45m 64%
60m 73% och powerbanken är tom (och varm).

2200 / 2900 är 75%, dvs jag borde nått 100% med marginal efter att ha startat på 30%. Jag fick istället 43% av 2900 mAh vilket är ca 1250mAh och 4.6Wh (förutsatt att telefonens batteri har full kapacitet). Med tanke på att telefonen inte var varm alls antar jag att den interna omvandlingen knappt haft förluster.

Den här powerbanken borde alltså märkts 4.6 Wh eller 5V 920mAh, inte 2200mAh.

Dock verkar ström-märkningen stämma, då den är märkt 5V 1A, och gick i knappt en timme då den levererade 4.6Wh.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av danei »

FormerMazda skrev: * Youghurt anges i liter. Men jag får aldrig ur en hel liter, det försvinner en del i förpackningen. Falsk marknadsföring? Det borde ju anges i skål-volym. Alltså vad jag får i skålen.
Nej det gör den inte. Försök hitta ett yogurtpaket märkt i liter.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av FormerMazda »

Bearing, kul med lite fakta från riktigt test! :tumupp:
Men nej, du borde inte ha nått det med marginal, för du vet att det är förluster i två omvandlingar. Din telefon har (även i stby) tagit lite. Och är det inte en dyr märkes bank så lär mAh siffran vara i överkant. Det är ju inte någon nyhet att billiga "kina" celler är en smula överreklamerade. Och vi baserar denna uträkning på telefonens %-siffra som (här kan jag ha fel) baseras på batterispänningen.


Danei, ok, gram då. Men Byt ut volym mot vikt. Problemet kvarstår och marknadsföringen är falsk och vilseledande. Dom har ju inte alls mätt vad jag får ur paketet, bara vad som är i.
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av el34 »

Jag har köpt en powerbank från kjell. Denna är av märket Linocell. Tycker den fungerar utmärkt för mitt behov. Så efter att läst denna tråd gick jag och läste på powerbanken och på min står det faktiskt faktistk följande.

Capacity: 7800 mAh 3,7 Volt (28'88Wh)

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... bla-p96870
bearing
Inlägg: 11256
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av bearing »

FormerMazda, det stämmer att omvandlingen har lite förluster, men borde handla om mindre än 3% med bra omvandlare. 6% av 75% är under 5% SOC, så den borde laddat fullt om den hade bra kvalitet. Jag tycker inte att man ska anse det normalt att produkter är överspecade. Om vi accepterar det kommer vi aldrig bli av med eländet.

Jag måste ändra mig lite angående min ståndpunkt på märkningen. Det är ju mycket enklare att räkna hur mycket laddning man kan få från powerbanken om kapaciteten gäller samma spänning som den laddade enheten har. Som ofta är en eller två litium, och i det senare fallet får man ta med faktorn 2 i beräkningen. Att ange kapacitet på 5V kräver extra räknande för överföra till hur mycket telefonen kan laddas.

Men Wh ut är bättre, då måttet kompenserar för spänningfall och förluster. Och telefonbatterier är ofta märkta med Wh, så det blir lika enkelt att jämföra som mAh.

El34, din spec är dock bara en multiplicering av nominell spänning och kapacitet. När batteriet belastas får interna resistansen betydelse, och energin som lämnar cellen blir lägre.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av Andy »

Jag köpte 12 st celler för drygt ett år sedan trots att det var solklart att säljaren ljög rejält om kapaciteten eftersom priset var ok.
Jag ganska nöjd, cellerna har varit i kontinuerligt bruk och visar inga tecken på att degraderas. Samtliga ligger ungefär på samma kapacitet som för 1 år sedan mellan 1180 och 1260 mAh.
Men som sagt, det var inte det som står på cellerna! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av Gimbal »

Står det 5V och xxxmAh, och de angivna mAh gäller vid 3.6V så är det fel helt enkelt.
Det går inte att prata bort.

Tänk om de börjar göra bilbatterier med samma teknik, 12V 80Ah. De blir både mindre och billigare än konkurrenterna.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av FormerMazda »

Felmärkning och överreklamering vill inte ha. Självklart inte. Och jag önskar att "kina" kunde sluta med det, men dom tänker inte som vi på den punkten. Dom åker gärna i en kina-BMW bara den ser ut som en BMW. Kommer aldrig prestera som en BMW, men den ser ut som en. Gissar att samma sak gäller batterier, kan dom säga att det är 9900mAh så är dom nöjda.
Själv önskar jag att alla var ärliga i märkningen, oavsett produkt.

Gimbal - Japp. Men står det så? Eller finns bara informationen på samma sida? Är banken tryckt med detta? "5V 8000mAh" Eller bara "8000mAh"?
Kollar snabbt på nätet:
Classe: Nämner mAh och 5V, i samma tabell, inte samma rad eller ens raden under.
Jula: Endast mAh, ok då, USB som man med kunskap vet är 5V
Biltema: Nämner mAh och 5V, i samma tabell.
Teknikmagasinet: Nämner mAh och 5V, i samma tabell.

Så visst, dom säger ju inte 3,6V li-ion 5000mAh via step-up till 5V med 95% eff. Det vore ju mer korrekt. Eller om de mätte Wh.
Men IGEN, vem behöver veta exakt vad man kan tömma ur den ur USB-uttaget? Jag inte tror att nån vet vad dom ens behöver. Alltså hur många Wh behöver din telefon för att ladda från aktuell % till fullt, det är dessutom inte linjärt.
Och är det ens målet med en powerbank? Eller är det för att kunna antingen ladda i lite i nödfall = räcker med en liten. Eller ladda på tältsemestern = köp en stor.

Visste hade det varit korrektare om ALLA märkt med ÄRLIGA UPPMÄTTA Wh.
Men två problem: Ärligheten kommer aldrig existera där. Inte när man räknar in billiga banker.
Och nu är ju interna batteriets kapacitet i mAh antaget som standard. Så börja med Wh utan en klar övergång för alla kommer bara röra till det om en del märker i mAh batteri och en del 5V-Wh.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av adent »

Jag upptäckte också det där häromåret och tänkte lite för mig själv "de va fult!" och gick vidare i mitt liv :)

Men. Jag kan tycka så här: Att ange batteriets mAh i reklam och i produktnamn är helt ok eftersom det som någon
tidigare påpekat matchar batteriet i telefonen och därför är det ganska enkelt att göra sig en uppskattning av hur många
gånger man kan ladda något. Dessutom har det ju onekligen blivit defaktostandard att göra så -> Det går att jämföra powerbanks med siffran.

Däremot är det oförsvarligt att inte ange i specar eller detaljerad beskrivning att batteriet är på 3.6V och håller X antal Ah.
Alternativt om man vill få den generella kunden att inte bry sig så anger man batteriets energiinnehåll i Wh istället.
Alternativt även speca mAh vid 5V.

Mina fem öre.
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Försäljarna av powerbanks ljuger oss rakt i ögonen.

Inlägg av Gimbal »

"Själv önskar jag att alla var ärliga i märkningen, oavsett produkt."

Skriv inte att det är ok när de vilseleder då. :roll:
Att många inte vet vad det betyder eller att det är svårt att byta må vara sant, men det blir inte mer rätt för det.
Det är helt enkelt fel, och det går inte att vränga till att det är rätt.
Skriv svar