INA217 preamp stänger av sig.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

INA217 preamp stänger av sig.

Inlägg av TheKey »

Hejsan
Jag behöver hjälp. jag håller på med ett försök till en preamp baserad på INA217 [url]INA217http://www.ti.com/lit/ds/symlink/ina217.pdf[/url]. Jag började med att löda ihop ett försök enligt schemat i TI:s PDF, fast utan phantom-matningen. Dioderna satte jag inte dit heller. Som elektrisk källa hade jag fyra seriekopplade 9v batterier, hade läst att det skulle funka. Grejen är att jag lyckades få den att funka i ca 4 sekunder i stöten, sedan var jag tvungen att bryta och koppla strömmen för att få igång den igen och sedan gick den 4 sekunder till osv. Jag testade med ett SSM2019 istället och då funkade den hela tiden. detta fick mig att tro att Ina217 var en kinakopia som inte funkade ordentligt. Jag beställde nya från conrad coh när jag fick hem dem testade jag igen. Samma resultat :roll: . Så uppenbarligen var det inget fel på chipet. Frågan är vad jag gör fel. Jag har satt ihop 3-4 olika varianter nu. Alla funkar med SSM2019 men med INA217 så funkar det antingen inte alls, eller bara i några sekunder. Den senaste jag satte ihop har jag bifogat. Den var bara ytterligare en test. Jag har lagt till några extra kondensatorer som inte finns på TI:s PDF. Läste att de skulle hindra störningar.
ina preamp.jpg
En sak, som jag kom på nu och jag är inte hemma så jag kan testa, är att jag inte har jordat från batterierna. Ka det vara en så enkel sak? Var ifrån drar man jorden i så fall? Mellan mittenbatteriernas plus och minus? Jag har mängder av frågor kvar men jag stannar här nu.
En sak bara. Jag har ingen som helst elektonik-utbildning. Det är flera grundläggande saker som jag ännu inte har förstått. Jag försöker hela tiden lära mig mer. Jag är tacksam för all info jag kan få. Vad gäller bifogat kopplingsschema. Jag har aldrig gjort ett sådant förut, så det innehåller säkert en del syntax-fel. Rätta mig gärna.
MVH
Heikki
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: INA217 preamp stänger av sig.

Inlägg av limpan4all »

Utan att dra mittenkopplingen mellan batterierna till "jord" så lär det inte funka alls (precis som du är inne på).
Utsignalen skall refereras till samma mittpunkt.
För att vara lite petimäteraktig så skall denna punkt inte kallas Jord utan Nolla då det är nollspänningen som allt annat refererar mot.
I övrigt så var det helt OK ritat, och mycket bra för att vara nybörjare.

Den fungerar bara tills någon av dina 0.1uF kondensatorer har laddat upp sig, då är jorden inte symmetrisk längre och allt slutar att funka.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: INA217 preamp stänger av sig.

Inlägg av prototypen »

Kan ju vara så att 2019 kan balansera drivspänningen då pinne 5 är ansluten till nolla/jord därför fungerar den.

Protte
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: INA217 preamp stänger av sig.

Inlägg av limpan4all »

Knappast, pinne 5 är referensen (impedansanpassningen av utgångsstegets last av ingångs OP-amparna) till utgångs OP-ampen.
Tittar man på det funktionella blockdiagrammet hos Analog devices så ser man att den inte har någon som helst funktion i kraftmatningen.
Dock så kan man utnyttja den för offsettjustern/nivåjustering. OM den kopplas hårt (<1 Ohm) så förbättras CMR till 74dB.
NicklasG
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 november 2010, 12:21:56

Re: INA217 preamp stänger av sig.

Inlägg av NicklasG »

Fyra 9V-batterier? Då ligger du på absolut maximala drivspänningen och förmodligen lite högre. Det måste väl räcka med +/- 9V i matning. Värt att prova!
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: INA217 preamp stänger av sig.

Inlägg av TheKey »

limpan4all skrev:Utan att dra mittenkopplingen mellan batterierna till "jord" så lär det inte funka alls (precis som du är inne på).
Utsignalen skall refereras till samma mittpunkt.
För att vara lite petimäteraktig så skall denna punkt inte kallas Jord utan Nolla då det är nollspänningen som allt annat refererar mot.
I övrigt så var det helt OK ritat, och mycket bra för att vara nybörjare.

Den fungerar bara tills någon av dina 0.1uF kondensatorer har laddat upp sig, då är jorden inte symmetrisk längre och allt slutar att funka.
Aha. Tack så mycket. En vän till mig som är fysiklärare sa att det låter som nåt med kondensatorerna. Men då fattar jag, tror jag. Jag ska alltså dra en ledning från batteriernas mittpunkt till samma ställe som jag har dragit mina andra jordkopplingar, eller? Ursäkta om jag uttrycker mig konstigt, men har jag fattat rätt?
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: INA217 preamp stänger av sig.

Inlägg av TheKey »

NicklasG skrev:Fyra 9V-batterier? Då ligger du på absolut maximala drivspänningen och förmodligen lite högre. Det måste väl räcka med +/- 9V i matning. Värt att prova!
När jag mätte igår så gav batterierna ungefär 13 volt bara, så det är nog ingen fara :-)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: INA217 preamp stänger av sig.

Inlägg av Klas-Kenny »

Har du mätt batterispänningen under de sekunder som enheten är igång?

Har du bara 13V på två seriekopplade 9V-batterier så är de ordentligt urladdade. Sannolikt till den punkt att spänningen sjunker till nära noll vid minsta belastning.
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: INA217 preamp stänger av sig.

Inlägg av TheKey »

Nä, jag bara mätte batterierna rakt av. Jag får väl byta till nya....
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: INA217 preamp stänger av sig.

Inlägg av TheKey »

Jaa!! Nu funkar det. Tack så jättemycket för hjälpen :D
Nu kan jag fortsätta att testa. Nästa försök ska vara att balansera utsignalen med en transformator. Men jag startar en ny tråd om det.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: INA217 preamp stänger av sig.

Inlägg av prototypen »

Det finns en SSM???? Krets som har balanserad utsignal.

Protte

Den heter SSM 2142 den jag använt.
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: INA217 preamp stänger av sig.

Inlägg av TheKey »

Jag hittade inget SSM, men däremot THAT1570/5171. Var det dem du menade? Är det nån här på forumet som har erfarenhet av dem? Nån som kanske byggt nåt och kan dela med sig av sina intryck?
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: INA217 preamp stänger av sig.

Inlägg av TheKey »

prototypen skrev:Det finns en SSM???? Krets som har balanserad utsignal.

Protte

Den heter SSM 2142 den jag använt.
Aha! Nu såg jag sista tillägget :-) Ska kolla in den. Vad är dina erfarenheter av den?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: INA217 preamp stänger av sig.

Inlägg av prototypen »

Har byggt mikrofonmixrar med SSM2014 och SSM2142 och ja det bara fungerade.

Protte
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: INA217 preamp stänger av sig.

Inlägg av TheKey »

Det verkar finnas två par utgångar på den, "sense" och "force". Jag antar att force är själva signalen, men vad är sense, och vad används den till?
Skriv svar