Dynamo och led? Går det ihop?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Dynamo och led? Går det ihop?

Inlägg av adent »

Jag är rätt säker på att två LED:ar kopplade antiparallellt och ett lagom strömbegränsningsmotstånd är det absolut enklaste.
Brinner LED:arna upp i för hög fart är det bara att gå vidare med nån snyggare konstanströmskrets istället.

MVH: Mikael
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Dynamo och led? Går det ihop?

Inlägg av danei »

Nej det kommer inte att bli bra. Antingen tar man dioder som klarar strömmen, och kan skippa resistorn. Eller också måste man ha en reglering som klarar ett stort spännings spann.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dynamo och led? Går det ihop?

Inlägg av Gizmo »

Tycker det kluriga med dynamo är att det blir helt mörkt så fort man stannar. Ofta, typ när man ska in i cykelgaraget, eller står still vid en korsning så vill man ju inte att lampan ska slockna, annars är det ju bra. Skulle gjort nått med en superkondensator för att få de där fem minuternas lystid när man står still.
Till exempel som den här personen gjort.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Dynamo och led? Går det ihop?

Inlägg av adent »

Som jag nog skrivit om nånannanstans här på EF var mitt allra första elektronikprojekt att etsa ett kort och göra en likriktare av fyra
dioder, satte dit 2-3 kondingar jag hittat i en skrotlåda och sen en ren kortslutning via två dioder i serie. Voila: 1.5V att driva min freestyle med.
Perfekt när man fick punka och var tvungen att gå, då hade man iaf musik hur länge som helst :)
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Dynamo och led? Går det ihop?

Inlägg av teljemo »

Jag som hoppades det skulle gå med en resistor mellan bara... nu blev det ju avancerat (i mina mått mätt)
Som tur är har jag pajjat ena knät så tar bilen till jobbet iallafall.. haha.. men det läker väl snart om man hart otur. :P
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Dynamo och led? Går det ihop?

Inlägg av JustNeed »

teljemo: Det räcker med en tillräckligt kraftig LED. Inget annat behövs förutom en lagom kylande platta att sätta den på. Enklare än så blir det knappast
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Dynamo och led? Går det ihop?

Inlägg av danei »

Nja, då riskerar man att den går sönder av för hög backspänning.
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Dynamo och led? Går det ihop?

Inlägg av JustNeed »

Som sagt har jag kört så i åratal utan att dioden har pajat.

I början körde jag med likriktarbrygga och en fet kondning för att få lyse när man stod stilla.
I takt med att trådarna skakade loss så åkte först kondningen och sen likriktaren och jag saknar dem inte alls.

Kondensatorn gav bara positionsljus efter att man har stannat.
Det räcker dock att vagga cykeln lite fram och tillbaka för att få rejält med ljus när man står stilla.

Om man inte lägger ner rätt stor möda på konstruktionen så kommer varje anslutning ha betydligt lägre MTBF än dioden.
D.v.s de extra komponenter som man lägger till för att göra konstruktionen mer elektriskt robust gör lätt konstruktionen mycket mindre mekaniskt robust.
Skriv svar