Elsnurra

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Elsnurra

Inlägg av Andy »

Är reläerna ok?
En förutsättning för att elektroniken ska börja pulsa ut ström är att minst ett av reläerna är aktiverat, eventuellt två. (utan schema...).
Kattmedratt
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 april 2017, 16:28:10

Re: Elsnurra

Inlägg av Kattmedratt »

bbenderman skrev:Hej.
Jag har eftermonterat Pwm i flera och har två som väntar på ombyggnad.
Nu är det enbart snurror i det dyrare segmentet jag bygger och alla där är byggda av (Minkota)

Lönar det sig å laga en trasig Pwm? eller köpa en ny?
Priset beror på vilken dragkraft din motor har.
30-40usd Till Minkotas största modell 56ib dubbla relä monterade på kretskortet
Till de mindre 10-20usd
Jag bygger in dem i motorn
[img]https://www.fiskesnack.com/forum/attach ... 936185/img]
Jag har titta på en del Pwm på ebay men vet inte om jag kan koppla in gasreglaget som finns på elsnurran original.
Kontakten har 5 poler plus ytterligare en kontakt på 5 poler som går till 4 leddar som berättar hur mycket ström som finns kvar i batteriet.

Detta vet jag om den.

"Tekniska data:
- spänning 12 V
- drivkraft 24,9 kg (55 lbs)
- max. hastighet 74 m/min (4,44 km/h)*
- medelhastighet 66 m/min (3,96 km/h)*

*=hastigheter är riktgivande, verklig hastighet beror på båt som används

3 växlar bakåt:
- 1 / 1364 rpm
- 2 / 1671 rpm
- 3 / 1997 rpm

5 växlar framåt:
- 1 / 680 rpm
- 2 / 1039 rpm
- 3 / 1345 rpm
- 4 / 1646 rpm
- 5 / 1966 rpm"
Kattmedratt
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 april 2017, 16:28:10

Re: Elsnurra

Inlägg av Kattmedratt »

Andy skrev:Är reläerna ok?
En förutsättning för att elektroniken ska börja pulsa ut ström är att minst ett av reläerna är aktiverat, eventuellt två. (utan schema...).
Jag håller på att skrapa fram kortet från all silikon.
När det är klart kommer det nya bilder och så ska jag löda loss MOSFET:arna och dubbeldioden för att få en bättre bild över dem.

Försökte att fundera ut hur strömmen kommer in i kortet och vilka komponenter som strömmen först går igenom.
Man ser på vissa breda stora banor att det har gått varmt till.

Man kanske kan hitta något schema på nätet på reläerna om man får betäckningen på dessa 3.
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Elsnurra

Inlägg av MiaM »

Kattmedratt skrev:Om jag ställer in multimetern i diod/summer läge och mäter med röda mätinstrumentet från multimetern (kallar det + ) och svarta mätinstrumentet (kallar denna -).
Mäter jag på "dubbeldioden" på båda yttre benen så får jag ett pip ljud från multimetern och ett värde på 002.

Har jag + på mittenbenet och - på kylplattan får jag 1 i värde vilket indikerar att den inte släpper igenom ??
Svänger jag + till kylplatta och - till mittenbenet så får jag ett värde på 270.
Mät med en mätpinne på mittenpinnen och den andra på en i taget av ytterpinnarna. Byt sen plats på + och - och mät igen, och berätta vad du får.

Du borde få omkring 600-700 åt ena hållet och "1 till vänster" åt andra hållet, om det inte finns något på kretskortet som också leder ström.
Kattmedratt
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 april 2017, 16:28:10

Re: Elsnurra

Inlägg av Kattmedratt »

Här kommer lite nya bilder efter lite "rengöring" av kortet. :doh:
Det fanns vissa ställen på kortet som var lite mörkare och där den gröna ytan lossnade lätt och flagnade.

MiaM: Jag mätte dem tidigare och får 455 på ena benet och 1135 på det andra, svänger jag på mätpinnarna så får jag värdet 1 eller oändligt.
Dubbeldioden så får jag 449 på ena benet och 1127 på det andra. När jag svänger på mätpinnarna så får jag 1 direkt på ena benet och det andra så räknar sakta mot 1 men ger inte direkt 1 i värde.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kattmedratt
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 april 2017, 16:28:10

Re: Elsnurra

Inlägg av Kattmedratt »

Andy skrev:Är reläerna ok?
En förutsättning för att elektroniken ska börja pulsa ut ström är att minst ett av reläerna är aktiverat, eventuellt två. (utan schema...).
Jag är osäker på om dom är ok. Nästa steg får kanske bli att byta ut dem och se om det löser problemet.
Detta är typen jag kan läsa av på befintliga relä.

YH185C 012-1Z4-P
14VDC 60/80A
S1414


För övrigt så har jag snackat med en lite mera elektronikkunnig som jobbar med sådana här saker varje dag, vilket jag inte gör (som säkert är väldigt tydligt med hah :D )
Och vi kom överens om att MOSFET:arna och dubbeldioden är ok.

Så nu misstänker jag att nästa steg är att köpa 3 stycken reläer och byta ut dessa. Fungerar det inte efter det så är risken stor att det blir en motorstyrning från ebay som lösning.

Detta kanske skulle fungera som utbyteskomponent??
http://www.mantech.co.za/ProductInfo.as ... =14M0691-T
Kattmedratt
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 april 2017, 16:28:10

Re: Elsnurra

Inlägg av Kattmedratt »

En dum fråga kanske, om man mäter över en spole med multimeter i läget summer (läget som piper) om den är hel så ska den pipa och inte visa ett ohm tal?
Mätte reläerna och (hade sönder svarta plast kåpan för att få känna på dem) fick värdena 89.9 ohm på 2 relä och 1 relä (utav 3) pep till direkt då jag summrade dess spole.

Må hända att jag förstör mera än jag lagar nu men det är jätte kul att få känna och kolla på sakerna och se hur de fungerar. :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Elsnurra

Inlägg av breflabb »

En 12 Volts reläspole kan ligga mellan 100 och 250 Ohm.
När du mäter reläspolarna så använd ohm läge och skifta mätsladdarna
detta på grundav att det alltid sitter en diod över spolen som kan ge mätfel.
Om du har tvärkortis då kan dioden vara felaktig
Kattmedratt
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 april 2017, 16:28:10

Re: Elsnurra

Inlägg av Kattmedratt »

Jag ohm mätte dem och svängde väg på mätpinnarna.
2 st relän ger 89ohm och 1 relä ger 0.2 oavsätt vilken väg jag mäter med mätpinnarna så får jag samma resultat.

Alla relän är likadana modeller.

Då bör det som ger 0.2ohm vara defekt?

OBS! Risken finns ju dock att jag skadade reläet då jag öppnade skyddskåpan.
Kattmedratt
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 april 2017, 16:28:10

Re: Elsnurra

Inlägg av Kattmedratt »

En annan fundering var ju att köpa en motorstyrning från ebay och försöka använda sig av den.

Är det möjligt att koppla till gasreglaget från elsnurran till denna styrning utan att ändra allt för mycket på det hela?
http://www.ebay.com/itm/DC-Motor-Speed- ... 1787738394

Alternativt:

http://www.ebay.com/itm/10-30V-80A-DC-M ... SwLnBX6SXh

Den ena har 3 stycken ledare till heter det potentiometern?? som man reglerar hastigheten på.
Medans den andra har 5 ledare.

Den "potentiometare" jag har har 5 ledare, 3 till ett kort och 2 går in i en hylsa i plasthöljet.

Eller är det bara att bita i det sura äpplet och ta ett hål i kåpan för elsnurran och skruva dit det vred som följer med. :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Elsnurra

Inlägg av breflabb »

I första han så måste du se till att rälet som spolen mäter i stortsätt noll ohm
skall åtgärdas,för så skall det inte vara. Nådot galet är det.
Mäter du verkligen över spolen? Det brukar vara dom två stift som har samma höjd
Kattmedratt
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 april 2017, 16:28:10

Re: Elsnurra

Inlägg av Kattmedratt »

Jag mäter på de mindre polerna, jag resonerar som så att de mindre polerna borde vara gjorda för mindre ström.
Men jag kan kanske vara helt ute och cykla? Sen finns det 3 poler till där av konstant ström på 1 och de andra 2 är väl de som spolen skall se till att hoppa mellan då den drar/är strömlös.

Är jag helt ute och cyklar ? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Elsnurra

Inlägg av breflabb »

Det var svårt att avgöra vad som är vad. Men det enklaste sättet är om du ser
dioderna i närheten av reläerna. Det skall vara en diod till varje reläspole
Och om du mäter över dioden i ohm läge så skall du ha mellan 100-250 ohm.
Har du kollat lödningarna på alla kablar som går till respektive kretskort?
Lödfel är ganska vanligt på ställen där det går hög ström( amper)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Elsnurra

Inlägg av breflabb »

Kom på en sak,att om du inte hittar dioderna i närheten
så kan dom finnas innanför skalet i relät,det förekommer
Kattmedratt
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 april 2017, 16:28:10

Re: Elsnurra

Inlägg av Kattmedratt »

Tack för hjälpen så här långt allesammans! Kul att många vill hjälpa till även om man är en novis.

Här kommer det nya bilder på ovansidan med kapslarna borta från reläerna.

Om ni undrar vad det är för konstigt mellan två reläer så är det jag som testade att aktivera reläernas spole men tänkte inte längre än vad näsan är lång.
Vilket resulterade i att jag brände en bana på kortet (dumt jag vet.... :oops: )

Eftersom den sitter ytligt så lödde jag dit en väldigt snabb lösning, den ska bättras.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar