[Löst, men nytt problem] Varmluft trasig i varmluftsugn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

[Löst, men nytt problem] Varmluft trasig i varmluftsugn

Inlägg av mAVRick »

Halloj!

Varmluften verkar ha gett upp i ugnen. Ugnen fungerar med vanlig värme, men blir inte varm om kör med varmluft. Det är en husqvarna glaskeramikhäll, hittar inget modellnummer,
I går skulle vi köra ugnen, då löste plötsligt JFB ut och när den återställdes funkade inte varmluften längre. Jag har kontrollmätt elementet och det låg på 156 ohm, men den får ingen spänning när man kör varmluft. Har även kontrollerat att det finns 400V mellan alla faserna.
Bild

Är det bara att se sig om efter en ny spis, eller är det något annat som ni kan tipsa om att kolla?
Senast redigerad av mAVRick 26 april 2017, 20:13:40, redigerad totalt 1 gång.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Varmluften trasig i varmluftsugn

Inlägg av mAVRick »

Alright... Jag mätte nog på fel element :)
Det var nog elementet till undervärmen som jag kikade på...

Det som jag nu tror är värmelementet till varmluften mäter faktiskt avbrott... Men det märkliga är att jag mäter upp 74VAC över det vid drift. Nåväl, får väl försöka riva ugnen vid tillfälle och se om det går att byta element.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: Varmluften trasig i varmluftsugn

Inlägg av Mathias@Åland »

På vår Husqvarna så brann elementet till varmluften av efter ett antal år, var ganska enkelt att byta då man kom åt det bakom en lucka inifrån ugnen. Sedan var det bara att riva ut kablarna på baksidan, ta loss någon skruv som höll fast elementet och dra ut det.

I vårt fall så var det detta element, men det är ju inte säkert att det är samma på din ugn.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Varmluften trasig i varmluftsugn

Inlägg av mAVRick »

Perfekt! Precis så var det här också! Tack!
Elementet du länkade till var väldigt likt, men infästningen på mitt ser lite annorlunda ut. "BACKER P 10 02 2400W 400V" och "319208504" är det stämplat med, 20cm i diameter och 55mm mellan skruvhålen på infästningen (inte för att det är av intresse för någon annan, men nu har jag själv en anteckning på det...) . Då ska jag börja jaga en ersättare :)

Skulle tippa på att den här: http://shop.electrolux.se/product/3871425116 kan passa...
Akai
Inlägg: 1361
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Varmluften trasig i varmluftsugn

Inlägg av Akai »

Att du bara har 75V över elementet kan kanske bero på att någon säkring löst och du har bakmatning från annan fas?
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Varmluften trasig i varmluftsugn

Inlägg av mAVRick »

Sitter det säkringar inuti ugnen? För jag har som sagt 400V mellan alla faser på kopplingsplinten som syns på bilden.
Jag har iaf beställt nytt element som ska passa, så när det dyker upp dår jag väl prova vidare :)
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Varmluften trasig i varmluftsugn

Inlägg av Elman »

Man kan sakna en fas i el centralen mät Fas+Fas 400V mellan alla L1-L2-L3-L1 samt 230V mot N/Sannjord avbrott i säkringar/glapp Ger skumma fel för säkerställa att inget avbrott o matningen finns . Om det är avbrott i elementet skall man ha 400v över elementet eftersom inget spänningsfall finns vid drift över det och ingen ström mätt med tångamp mätare.
/P
Senast redigerad av Elman 27 april 2017, 01:06:30, redigerad totalt 1 gång.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Varmluften trasig i varmluftsugn

Inlägg av mAVRick »

I dag dök nya elementet upp. Jag vet inte vad jag gjorde för fel förra gången, men tänkte mäta igen enl. Elman's förslag, upptäckte att det fanns ingen nolla (och vill inte mäta mot skyddsjord på fall att JFB skulle lösa ut igen). Däremot mätte jag nu upp 400v som förväntat över elementet.
Så, ut med det gamla, in med det nya. Och presto. Det funkar! Typ...

Lade märke till att fläkten lät illa. Lyssnade mig framåt och insåg att det sitter en fläkt till i spisen. En radialfläkt, antagligen för atr hålla motor mm svalt på baksidan och den lät nu inte vackert. En par rejäla bank med näven och den slutade låta.
Nu misstänker jag dock att våld inte är lösningen, men är det någon som vet om det är något att göra? Försöka smörja nånstans?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: [Löst, men nytt problem] Varmluft trasig i varmluftsugn

Inlägg av breflabb »

Obalans på bladen?Damm samling på vissa blad?Blås rent,det behövs inte
mycket mer många gånger.All smörja skall man undvika på sådana ställen.
Det kan ställa till med mer elände
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: [Löst, men nytt problem] Varmluft trasig i varmluftsugn

Inlägg av Elman »

Gissade att det var en ugn utan Neutral ledare men med blå kabel!! Skulle vara roligt och veta hur många styrkort det brinner till ugnar och spisar på en vecka i sverige pga "Hemmapul" även elektriker kopplar fel. ibland :? varianterna på inkoppling är många och ibland dåliga inkopplings beskrivningaröver hur byglarna ska sitta..
Mitt värsta exempel var en spapool där det satt en bygel som kortslöt faserna =poff 3x230v/400V märkt L1/L2/L3 N PE på Kortet !! men i anvisningen skulle det väljas antal faser/inkoppling i menyn vid uppstart(google översatt) importören hänvisade till att det var butikens ansvar att se till att konsumenten fick rätt anvisning! poolen som levererades direkt mellan importör-slutkund :-(
/p
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: [Löst, men nytt problem] Varmluft trasig i varmluftsugn

Inlägg av PeterH »

Är det en ugn med "pyrolys-rengöring"? Vi fick vår (Siemens) fläkt utbytt på garantin efter att ha kört rengöring med pyrolys eftersom fläkten slog sig och började låta illa. När fläkten blev bytt vart det tyst, men vid nästa rengöring är det tillbaks, typiskt designfel! :doh: (och garantin har gått ut) Lösningen; slå igen ugnsluckan lite hårdare än normalt när det låter illa :tumner:
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: [Löst, men nytt problem] Varmluft trasig i varmluftsugn

Inlägg av mAVRick »

@breflabb: Tycker inte det ser särskilt dammigt ut. Men då försöker jag mig iaf inte på att smörja då.

@Elman: :shock:

@PeterH: Ingen pyrolys (tror jag iaf). Lite extra våld kanske får bli lösningen ändå då :)
Skriv svar