Serie till USB-adapter, problem i början?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av AndersG »

Köpte en trave av dessa, börjar bli ont om PCs med serieport. Använder dem för att visa debugdata från diverse uC-project.

Kod: Markera allt

kRԤ▒H▒H▒H▒H▒H▒H▒H▒H▒H▒H▒H▒H▒H▒H▒H▒HH▒+T▒.\H▒R(&M▒)▒T(&LM▒▒Apr 22 2017 14:31:59
RCON is: 83
INTCON1 is: 0
verkar som den behöver litet tid att "vakna". Någon som sett något liknande? Det spännande är att om man ger den litet tid, så funkar det, dvs börjar med:

Kod: Markera allt

    for(mode=0;mode<100;++mode)
    {
        xputs(" ");
        __delay_ms(5);
    }
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av Micke_s »

Är antagligen en FTDI klon, säkert FTDI som har ställt till det igen med sabba deras drivare...

Har du samma spänning på både FTDI och UC:n?
Kör CH340G så slipper du problem, windows update har drivare nuförtiden...

Ex: http://www.ebay.com/itm/CH340G-RS232-Up ... Sw32lY0qbR
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av AndersG »

Nej, den matas ju av USB-porten, min Uc kör 3,3V. Skall testa den du tipsar om. De kostar ju inte mycket. Det är inte heller något enormt problem. Min workaround funkar.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av Fortran »

Jag har nog bägge på hyllan.
Vill du ha en äkta FT232RL är det bara att hojta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av TomasL »

säkert FTDI som har ställt till det igen med sabba deras drivare...
Vaddå sabba, deras drivisar funkar utmärkt med äkta kretsar, varför skall FTDI supporta kopiatörer och IP-Tjuvar.

Jag köper mina donglar direkt av FTDI, för att vara säker på att få riktigt fungerande prylar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av Micke_s »

FTDI har inte gett tillverkarna något alternativ att ens kolla att chippen de kör i produktion är äkta. Varken mjukvara eller hur de verifierar chippen optiskt....
Sedan är fråga vad kunden ska göra när saker sluta fungera för FTDI har pushat ut en ny drivare i windows update.

Sedan har FTDI haft problem med leverera chip direkt i någon vettig volym.
Visst ska man inte stöda cloner, men vad ska kunden göra i detta fall?

Enklast att undvika FTDI och köpa CH340G istället, så billiga att ingen orkar göra kloner...
Edit: Hade deras drivare kollat äkthet från första version i windows så hade det varit ett annat läge. Då kan kunden retunera varan direkt...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av TomasL »

Har du något belägg för det, eller replikerar du bara rykten?
De FTDI-donglar jag köpte för 10 år sedan funkar fortfarande, i senaste W10 uppgraderingen
Problemet är ju att folk köper förfalskade pryttlar.

FTDI är de enda jag aldrig haft problem med, någonsin.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av mrfrenzy »

Så länge man köper från seriösa leverantörer behöver man ju inte oroa sig. Om det mot förmodan skulle visa sig att dom chip du köpt direkt från FTDI, Digikey eller ELFA slutar fungera efter en uppdatering så skulle givetvis leverantören hjälpa till att lösa problemet, oavsett hur dyrt det blir.

Köper man från Ebay eller Kina får man skylla sig själv.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av hanpa »

Kan väl ha med USB drivrutinen att göra också, har du provat med olika?
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av mAVRick »

@TomasL: Det FTDI gjorde var fel, ruttet och fullkomligt medvetet. Att de vill motverka piratandet kan man väl ha förstående för, men att bricka folks produkter är inte ok.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av TomasL »

Nej, hur kan du påstå att det de gjorde var fel, folk får faktiskt skylla sig själva om de löper förfalskade produkter.
FTDI kan ju faktiskt inte ta någon hänsyn till hur piratprodukterna fungerar, eller inte fungerar.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av mAVRick »

Det är väl rätt uppenbart att det inte är ok att göra som de gjorde. De blev mer eller mindre tvingade att backa detta dessutom, inte minst pga av den shitstorm som det rörde upp.
Du menar att du själv inte ser ett problem i att de brickade folks produkter?
Slutkonsumenten har ingen som helst möjlighet att påverka vad som sitter i en produkt. DU som konstruktör kan välja att handla från betrodda källor (aven om du ÄNDÅ i slutändan måste lita på att den du handlar av har 100% kontroll över exakt hela kedjan). Det är helt enkelt inte så enkelt att garantera att det inte finns någon svag punkt. Med överpriserna som FTDI tar, är det dessutom lockande med förfalskningar.

Poängen är, att det är inte ok att förstöra annans egendom pga omständigheter som denne med största sannorlikhet inte har kontroll över. Att man vägrar att 'serva' kopior kan jag förstå, t.ex. om de istället gett ett meddelande att "Denna produkt innehåller inte genuin FTDI hårvara och kommer därför inte att forsätta stödjas. Kontakta din leverentör av produkten för att lösa problemet". Men nej, de valde att göra enheten obrukbar för all framtid (nåja inte riktigt sant, det gick ju att åtgärda, men knappast för en 'normal' användare).

Jag undviker FTDI så långt jag kan numer, eftersom jag vill inte stödja ett företag som tycker att det är ok att agera på det viset. Men jag vet att det finns andra som undviker dem pga av att det vill helt enkelt inte ta risken att produkterna blir obrukbara OM kopior skulle smyga sig in även fast man köper från betrodda källlor.

Så ja, jag kan påstå att det de gjorde var fel.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av Micke_s »

http://www.zdnet.com/article/ftdi-admit ... nt-update/
Kunden hade ingen möjlighet att kolla om de är äkta innan FTDI valde att bricka deras produkt...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av AndersG »

Vill du ha en äkta FT232RL är det bara att hojta.
Tack, men det är som sagt var inget problem, undrade bara.

Vi pratar om "kinesjunk" adaptrar, köpta på ebay. Skulle det vara ngt jag skulle löda in i en pryl för produktion, skulle jag nog köpa från tex Farnell eller DigiKey.

Även om jag förstår tillverkaren, så är brickning inte rätt väg.

Edit: Köpte tre st CH340G RS232 för att testa. Jag har alltid en debugport på mina uC-projekt, TTL-nivåer. Behöverjag debugga så kopplar jag in en TTL-RS232 eller TTL-USB kabel.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Serie till USB-adapter, problem i början?

Inlägg av mrfrenzy »

FTDI gjorde inget fel, deras drivrutiner får givetvis skicka vilka kommandon som helst till hårdvara som identifierar sig som att vara tillverkad av FTDI.

Om en användare kopplar in en utrustning som använder felaktiga komponenter som påstås vara från FTDI men går sönder när drivrutinen skickar instruktioner som en korrekt komponent kan hantera så är utrustningen trasig. Det är bara att lämna tillbaka till återförsäljaren för reparation.
Skriv svar