Hantering av resistiva pekskärmar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Hantering av resistiva pekskärmar?

Inlägg av AndersG »

Tänkte ha en DOGM128 till min båtdisplay och den tillhörande resistiva pekskärmen. Processor är en PIC 24FJ64xxx med 44 pinnar så jag har portar så det räcker. Tänkte först använda en separat kontroller, men sedan noterade jag att Microchips AR1000-serie är "not recommended for new designs". Kikade sedan på TSC2046/ADS7846, men de verkade vara myket skrik och litet ull.

Vinner jag överhuvudtaget något på att ha en separat kontroller i detta fall när det eg bara är input för registervård?

En resistiv pekskärm består av två lager, med kontakter i ändorna: top/bottom och left/right. För att läsa värdet i Y-led lägger man spänning mellan top/bottom och läser på left eller right. För att läsa X lägger man spänning mellan left och right och mäter på top eller bottom.

För att slippa polla och strömförbrukningen i pekskärmen läggen jag en spänning på top, medan bottom flyter. Right har ett motstånd till jord och är således nollpotential. Trycker man på skärmen ändrar nivån på right och man får en interrupt-on-change, en flagga sätts och displayen pollas.

Förefaller funka bra, så varför en extra IC?