Inkoppling av RGB rotationsenkoder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Inkoppling av RGB rotationsenkoder

Inlägg av dbostream »

Hej,

Har köpt en RGB rotationsenkoder som jag nu ska försöka koppla in till min NUCLEO-F303K8. Det som förbryllar mig lite är hur jag ska koppla in själva RGB delen, min första tanke var att det bara var som vanligt och använda ett lämpligt motstånd i serie för R, G, och B (se bild 2 nedan). Läste sedan några kommentarer för enkodern i den tidigare länken som gjorde mig fundersam:
The diagram for this unit may look strange for the LEDs, but it’s accurate. You’ll need to supply positive voltage to the unit, and the RGB pins will need a transistor if you want to control their state from a microcontroller (I used NPN, and supplied output from Adruino pin to the base of R,G,B pin transistor).
Finally, you WILL need a current driver for the LEDs. Don’t try to drive those bad boys directly from a Due or Teensy - you could kill your poor chip. Also the forward voltage for the green and blue LEDs are somewhere around 3.3v so that leaves scant voltage after the cutoff on 3.3v systems (and the RMS voltage will be even lower). I suggest a separate driver circuit using tip120, bc547, or even 2n2222s. Since you should treat the leds as a power device it makes sense to have a separate power supply for them (leds can be quite the current hogs and three in parallel just increases that current threefold). DON’T FORGET current limiting resistors. You will end up with a fried diode otherwise.
Vill inte riskera att paja någon pinne på mitt utvecklingskort så min fråga är hur ska man koppla in dessa transistorer? Så här (en LED-strip men det borde väl vara samma)?

Bild

Hittade också ett exempel där de struntat i transistorer, detta var även min första tanke, men vill inte testa ifall jag riskerar att ha sönder kortet (vet ej om ett NUCLEO kort har känsligare pinnar än en Arduino):

Bild

/Daniel
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Inkoppling av RGB rotationsenkoder

Inlägg av prototypen »

Sånna där fritzlschema är hopplösa, som att göra reverse enginering på ett kretskort.
Men det är ju lite äpplen och päron på din fråga, RGB strippen ska drivas från det blå kortet medan den andra är en omkopplare eller vad det är som ger insignal till kortet.

RGB strippen drivs gärna med transistorer men omkopplaren är ju bara insignal till kortet, behövs ingen förstärkning på det.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Inkoppling av RGB rotationsenkoder

Inlägg av prototypen »

Lite missvisande rubrik men det är en RGB diod i axeln som står för RGB i rubriken och sedan är det en vanlig 2-fas 90° enkoder.

Dioderna kan du driva direkt från det blå kortet om du håller strömmarna till LED under 20 mA.

Protte
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Inkoppling av RGB rotationsenkoder

Inlägg av dbostream »

Min fråga gällde bara RGB delen på enkodern, alltså hur man kopplar in den. Det var därför jag tog med bilden på inkopplingen av LED-strippen för jag tänkte att det kanske sker på samma sätt.

Så bara jag väljer rätt motstånd för att begränsa strömmen på de tre R, G och B pinnarna till 20mA/vardera så kan jag undvika skada på pinnarna? Förstår isf fortfarande inte varför de skriver i kommentarerna på sparkfun att man behöver använda transistorer. Hur är det med pinnen för den gemensamma anoden? Kommer inte den dra 20mA*3? I databladet för mikrokontrollen står 25mA som max för en pinne.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Inkoppling av RGB rotationsenkoder

Inlägg av prototypen »

Det väl hängslen och livrem som gäller. MEN om du har för låg spänning till µC så har den blå dioden kanske lite svårt att ge full effekt då den kan behöva mer än 3 volt för att lysa för fullt.
Går µC på 5 volt ska det inte vara några sådana problem.
Går µC på 3,3 och RGB grejorna på annan spänning så behövs transistorer för att "isolera" strömförsörjningen från varandra

PROVA, inget går sönder så länge du har motstånd i serie.
Och jo, krämar du på alla 3 med 20 mA så går det 60 mA i den gemensamma men det är ju anslutet till strömförsörjningen och går inte via µC.

Protte
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Inkoppling av RGB rotationsenkoder

Inlägg av dbostream »

Det ska finnas 5 volt pinnar på kortet så precis som du säger så lär jag använda dem. Jag hade tänkt köra den gemensamma anoden från pinnen märkt 5V och inte från extern strömförsörjning det var därför jag tänkte att jag behövde hitta en lösning om den nu kommer dra 60mA därifrån, typ en transistor som jag vill minnas att jag använt för att köra en dc-motor förut.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Inkoppling av RGB rotationsenkoder

Inlägg av dbostream »

Jag testade använda 330 ohms motstånd för R, G och B. När jag tänder alla tre samtidigt så drar den gemensamma anoden ~17mA så jag klarar mig under 25mA gränsen. Tycker att LED:n nästan lyser för starkt även med dessa väl tilltagna motstånden.

Tack för svaren.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Inkoppling av RGB rotationsenkoder

Inlägg av prototypen »

Njae, du har inte riktigt förstått, varje färg får dra 25 mA totalt 75mA. 25 är vad Aurdinon klarar, din strömförsörjning kan ju klara flera A om man valt rätt.
Den gemensamma skickas ju inte ut från Aurdinon utan direkt från strömförsörjningen.

Nu är du ju nöjd med råge med 17 mA så då är det inga problem, lycka till.

Protte
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Inkoppling av RGB rotationsenkoder

Inlägg av dbostream »

Ja just 5V pinnen som jag använder kommer nog från USB-matningen så som du säger här kan man nog kräma ur lite mer ström om man så skulle vilja.
Skriv svar