Elverk i kombination med mjukstartare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TorbjS
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 april 2017, 05:48:45

Elverk i kombination med mjukstartare

Inlägg av TorbjS »

Jag har ett elverk Firman som ibland stannar när vedklyven sartar. Fungerar det att koppla in en mjukstartare?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Elverk i kombination med mjukstartare

Inlägg av danielr112 »

Vad för elverk?
Vad för vedklyv?
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Elverk i kombination med mjukstartare

Inlägg av Elman »

Om det bara stannar vid start av hydralpumpen prova med lite klassisk handgas på spjällaxeln, gasregulatorn brukar vara av typen fläktluften blåser på en "flärp" som drar/skjuter i en axel till gasspjället. sätt fingret på axeln och ge motgas som när man startar i uppförsbacke med bil. regulatorn är inte snabb nog, Hade ett elverk på gamla jobbet tidigare vid start av klingsåg dog den, men snurrade man man klingan med en pinne räckte det.:-) OBS! gäller endast UTAN inverter elverk.. tilläggas att efter stormen gudrun då gick alla spis/klockradio klockor Hawaii hemma pga, frekvensen ändras med belastningen på elverket,.
/P
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Elverk i kombination med mjukstartare

Inlägg av xxargs »

Elmotorer försöker ta 6-8 ggr angiven VA-effekt från elnätet vid direktstart så det är inte så konstigt att elverk storknar, så en mjukstart eller Y/D-omkopplare kan definitivt hjälpa om det är 3-fasmotor som skall startas. Prova först med en manuellt omkopplad Y/D-brytare innan du ger dig på att anskaffa dyra automatiska sådana.

Nu ger inte en elverk så mycket ström som en elmotor vill ha (om du inte har 50 kVA-verk och större) vid start utan går i 'naturlig' strömbegränsning vilket gör att motorn startar med reducerad spänning tills den varvat upp - men även i det läge kan det dra ut så mycket mekanisk kraft att förbränningsmotorn lastas ned så hårt att det blir problem.

Till detta så kan det finnas skydd i form av underspänningsvakt mm som slår av generatorn om de går med för låg spänning under för lång tid mm. beroende på utrustningsnivån på använda elverk.

Inverterverk är extremt kinkiga på överlast även på sekundnivå och ofta är konfigurerad så att man måste helt stänga av verket med stoppad motor och sedan starta igen innan man kan göra nytt försök, så där går det inte att 'mjölka igång' någon trögstartad last som en sågklinga.

Det jag märkt att även på lite större elverk kan man inte lasta ned till dess angivna VA-angivelse med resistiv last (elelement) då motorn börja sacka och varva ned trots full gas, men precis klarar att hålla varvet när man lastar med dess angivna effekt-last ( i Watt och ofta 20-30% lägre än angivna VA-kapacitet). Med andra ord det är små effekt-marginalerna på motorerna i elverk

---


Om det är såg med tung klinga som skall startas - det bästa du kunde skaffa dig och ha ögona öppna efter på olika gårdsauktioner är gamla typens elmotorer med taxöron (ASEA-motorer) med resistor-pådrag - dessa motorer gjordes en gång i tiden för att kunna startas och användas i landsbygdens mindre sågverk mm. med vek elnät och kunna startas där utan att det mörklade hela byn samtidigt...
TorbjS
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 april 2017, 05:48:45

Re: Elverk i kombination med mjukstartare

Inlägg av TorbjS »

Firman elv 2500 w Meec vedklyv 1500 w båda enfas.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Elverk i kombination med mjukstartare

Inlägg av xxargs »

Men varför, varför, varför enfas!!!???? - det gör allting så jäva mycket besvärligare!!!

En av orsakerna till allt strul är att enfasmotorerna behöver så fruktansvärt mycket startström och är synnerligen ineffektiv i startläget innan det har varvat upp.

Men det är väl Amerikansk Edisonsk grundfilosofi i detta (och därmed stor världsmarknad i och med amerikanska 0/180 fas 115V tillsammans för 230V och europeiska 230V är så lika att man kan bygga generisk motor för både 50Hz och 60 Hz av kineserna) och har inte insett fördelen med 3-fas...

Tesla och de bakom ASEA tänkte smart när det gällde att bygga eldistrubition - här i Sverige byggde man 3-fas ända ut i fastigheterna men inte i USA och amerikanska elnäts-filosofin utan det skall vara luftburen 1-fas-distubition med en stor burk på en stolpe vid huset, startkablar till ledare och 110V för småel och 230V för storeffektförbrukare som spisar och AC.

---

Det är inte mycket du kan göra mer än se om du kan manipulera gasen (för högre varvtal) inför start - eller skaffa större elverk eller mindre motor på förbrukarsidan - din generator borde ha varit minst dubbelt- helst 3 ggr större än din förbrukarmotor rent effektmässigt, att du kan starta alls med den uppsättning du har nu hör närmast till avdelningen 'tur'
TorbjS
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 april 2017, 05:48:45

Re: Elverk i kombination med mjukstartare

Inlägg av TorbjS »

Tack för era råd och det slutar nog med köp av ett kraftigare elverk, Men, en ett sista hooo, bedömer ni att en mjukstart t jsu ex Peter electronica SAS 3 skulle lösa problemet? I kopplingsschemat finns N och fas. Matchar det Elverkets konstruktion med, jag antar, delad fas (115 + 115)?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Elverk i kombination med mjukstartare

Inlägg av xxargs »

(det är bra att skicka med en länk som pekar på produkten så att det blir rätt produkt.)

Vad jag förstår så är det en 'dimmer' med automatisk upprampning mer i herrstorlek. kopplad i vanliga elnät med stora strömresurser så funkar det nog, kopplad till elverk med begränsad strömförmåga - kanske. nu är den inte så hiskeligt dyr och företag som betalar så det kan vara värt med ett prov.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Elverk i kombination med mjukstartare

Inlägg av grym »

prova med 50m förlängningsladd om det hjälper, funker det då kan man ta en enkel mjukstart med ntc motstånd för mjukstart
TorbjS
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 april 2017, 05:48:45

Re: Elverk i kombination med mjukstartare

Inlägg av TorbjS »

Tack! Ja, jag borde så klart skiclat länken https://www.conrad.se/Mjukstartare-Pete ... &pi=198899 .

Kopplingsschemat, som jag hänvisade till, finns i bruksanvisningen som bild 8.4. Bruksanvisningen finns under "Dokument" som nås via länken ovan.

Ja, det är just med lång förlängningssladd som jag får igång vedklyven, men inte varje gång. Om jag nu skulle testa med mjukstartaren ovan, hur kopplat jag in den till elverkets uttag? Jag antar att det är delad fas och inget N i strömuttaget men det kanske elektroniken i mjukstartaren hanterar?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Elverk i kombination med mjukstartare

Inlägg av grym »

https://www.elfa.se/en/ntc-resistor-dis ... &simi=97.1

eller elfa
160-29-017

eller någon av dom i närheten

då klarar man en start och om man slår av får man vänta en halv minut innan man startar igen
TorbjS
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 april 2017, 05:48:45

Re: Elverk i kombination med mjukstartare

Inlägg av TorbjS »

Tack! "Grym", då försöker jag i första hand med ditt råd. Ska jag koppla ett motstånd på varje ledare? Eller bara på den ena? (Exklusive jordlearen). Jag kan inte tala om hur det hela utfaller förrän om ca 1 månad när jag varit uppe i stugan och testat. Men besked kommer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Elverk i kombination med mjukstartare

Inlägg av grym »

man kopplar på ena ledaren

det man ska tänka på är att man ska ha ett motstånd som är lagom, vilket gör att man kan få prova sig fram
först skall motståndet klara den ström som elverket kan ge, sedan skall den vara lagom mycket motstånd kall

man kan seriekoppla flera för att öka motståndet, så jag hadde köpt några stycken som är för lågt motstånd, och helt enkelt provat mig fram, kanske 1 2 eller 3 i serie

när dom blir varma så minskar motståndet i dom och man kan köra normalt, och när man stänger av så måste dom svalna för att det skall skydda till nästa start,
TorbjS
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 april 2017, 05:48:45

Re: Elverk i kombination med mjukstartare

Inlägg av TorbjS »

Stort tack "Grym"! Jag testar det och återkommer med resultatet om ngn månad!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elverk i kombination med mjukstartare

Inlägg av mrfrenzy »

25 meter 1,0 mm2 förlängningskabel har en resistans på 0,9 Ohm så det kan ju ge en fingervisning om vilket motstånd som är lämpligt i förhållande till vad du testat med.
Skriv svar