Kyl/Frys Gorenje Modell NRK63371E TypnrHZF3767EFV startar ej

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Granström
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 februari 2012, 00:54:38

Kyl/Frys Gorenje Modell NRK63371E TypnrHZF3767EFV startar ej

Inlägg av Granström »

Hej Min son har ett Gorenje Kyl och frys enligt överskrift och jag försöker få igång det. Har börjat med att prova en annan startkondensator, men det hjälpte inte. Tog loss en annan kondensator också som har tre kablar, men det är tror jag ett störningsskydd bara. Tog loss startrelät och fick för mig att det var trasigt så jag köpte ett nytt, men det hjälpte inte. Innan jag återmonterade det nya startrelät så ohmmätte jag det tre plintar som går in till Kompressorlindningarna och det verkar ok då jag fått info vilka värden det ska vara mellan plintarna. Har provat med att kortsluta trådar som går till termostat, men det hjälper inte till att starta det heller. Funderar om det sitter ett fel i de två kertskort som ska sitta ett i dörren och ett ovanför dörren. Ska kolla idag om jag kommer åt dessa kort. Tacksam för tipps som nästa åtgärd här på forumet.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kyl/Frys Gorenje Modell NRK63371E TypnrHZF3767EFV starta

Inlägg av xxargs »

har du provat att mata kompressorn direkt alternativt mäta spänning över kompressorns anslutningar när den förväntas skall starta och gå...

ingen kompressor i världen snurrar om den inte får ström liksom.

idag så är styrelektronikfel allt vanligare i de mer 'avancerade' kylskåpen - i det avseende är enklare kylmaskiner med mekanisk termostat i många fall mer driftsäker och lättare att felsöka i.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Kyl/Frys Gorenje Modell NRK63371E TypnrHZF3767EFV starta

Inlägg av LaRdA »

Även utan att ha sett hur ditt kort är designat så skulle jag gissa att den använder en eller flera plastfilmskondensatorer för att kapacitivt reducera spänningen, dessa brukar ofta tappa kapacitet vilket leder till problem.
Så jag föreslå att mäta kapacitansen på dessa kondensatorer om du har tillgång till rätt mätinstrument.
Granström
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 februari 2012, 00:54:38

Re: Kyl/Frys Gorenje Modell NRK63371E TypnrHZF3767EFV starta

Inlägg av Granström »

Tack xxargs och Larda för era svar! Först till xxargs : jag antar att det ska komma impuls från det kort som sitter ovanför dörren och då måste jag ju koppla bort allt kablage som kommer från display och det andra kretskortet för att lägga spänning direkt till kompressorn och det har jag inte gjort än. Till Larda: Jag har nu tagit loss display med tillhörande kretskort samt även nästa kort. Vi kan kalla det sista kortet för kretskort 1. Displaykortet har jag undersökt lödningar med lupp och inte hittat nåt fel. Funderar på att spraya alla tryckknappskontakter med kontaktspray. Det sitter två Elyter på detta kort och det är C7 och C3 båda har värdet 470 microfarad 10 V. Med mitt universalinstrument Volcraft VC20 finns funktionen Kapacitansmätning men värdet jag får är endast ett par hundra pF. Kan väl vara så att jag måste löda loss dom för att få rätt mätvärde. Annars så fanns det mellan två uttag på den stora IC kretsen lite ull av något slag, men jag vet inte om det var ledande. För att gå till kretskort 1 så finns där 5 st stora elyter och 4 st små samt där finns också två st relän. Av dessa 9 st elyter så får jag bara fram ett vettigt värde och det är C123 som sitter nära ett relä och där får jag rätt värde = 10 Microfarad (400V) . Det är väl så att jag inte får fram rätt värde på dom andra åtta då det är nåt runt omkring som påverkar värdet. Jag har inga problem med att löda loss och mäta, men kan du Larda eller någon annan här på forumet ge mig ett tipps på vilken konding som är mest misstänkt. C124 och C127 har märkning 2200 microfarad och 10V, C128 och C130 har Märkning 100 Microfarad och 63V. De fyra nu nämnda kondingarna är de största förutom den hela som är C123 och den är lite större och blå. Sedan de små Elyterna C115 och C108 med märkning 2,2 microfarad och 63V samt C118 10 Microfarad 63V och C120 2,2 Microfarad och 50 V. MVH GG
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Kyl/Frys Gorenje Modell NRK63371E TypnrHZF3767EFV starta

Inlägg av Danny »

Kontrollera först om du får spänning till kompressorn.
Annars kan du hålla på i evigheter :)
Granström
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 februari 2012, 00:54:38

Re: Kyl/Frys Gorenje Modell NRK63371E TypnrHZF3767EFV starta

Inlägg av Granström »

OK danny tack för din medverkan! Då sätter jag tillbacka kretskorten igen och börjar mäta på anslutningarna till Startrelät som är påskjutet på de tre plintarna på kompressorn. MVH GG
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Kyl/Frys Gorenje Modell NRK63371E TypnrHZF3767EFV starta

Inlägg av LaRdA »

Ja, att kontrollera om kompressorn får ström eller ej är ju en bra sak att göra först, :D
Om det sedan verkar som att det är styrningen som är problemet och inte kompressorn så ta gärna några bra bilder på korten och lägg upp här så är det lättare att hjälpa.
Granström
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 februari 2012, 00:54:38

Re: Kyl/Frys Gorenje Modell NRK63371E TypnrHZF3767EFV starta

Inlägg av Granström »

Tack för det Larda då tar jag kort först på kretskorten innan jag sätter tillbaka dem. MVH GG
Granström
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 februari 2012, 00:54:38

Re: Kyl/Frys Gorenje Modell NRK63371E TypnrHZF3767EFV starta

Inlägg av Granström »

Hej igen! Nu är kretskorten på plats igen och jag mäter på startrelät. spänning mellan blå och brun =235V. Mellan Svart(C) och Brun 235V. mellan Svart och Blå= 0V. Mellan stiften där startkondingen sitter =0V MVH GG
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kyl/Frys Gorenje Modell NRK63371E TypnrHZF3767EFV starta

Inlägg av xxargs »

Då verkar du ha spänning fram till kompressor - har du möjlighet att mäta någon ström (tex. med tångamperemeter)


Surrar/brumma det något i kompressorn - blir den varm efter en tid, Klixon knäpper till hårt då och då (kan var upp till 20 minuter mellanrum om kompressorn är varm, klixon = automatsäkring = bimetall-brytare som bryter på för hög ström för länge vid en misslyckad start eller att omgivningstemperaturen är för hög (kokhet > 100 grader C varm kompressor)


Du hade bytt start-apparat ?? Vad är det för tillverkare av kompressor ??

Om inte kompressorn blir varm, brummar en smula och klixon löser ut med hård knäpp då och då, så ser det ut som en avbrott på C-stiftet kopplad mot motorlindningarna

kompressorn med inbyggd klixon har den monterad innanför C-stiften på kompressorn och går ej att komma åt (= ny kompressor om den är trasig). Om klixon sitter utanför så sitter den i startapparaten direkt mer eller mindre i serie med C-stiften innan det ansluts till något annat.

Om du ta bort startapparaten och mäter motståndet mellan kompressorns pinnar direkt, dess R, S och C stift (var försiktig och vicka ut startapparaten försiktigt med små vickningar så att glastätningen kring stiften inte spricker) - vad har du för värden då ??
Granström
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 februari 2012, 00:54:38

Re: Kyl/Frys Gorenje Modell NRK63371E TypnrHZF3767EFV starta

Inlägg av Granström »

22 ohm, 17 ohm samt 40 ohm. Samma värden när startapparat är på plats. Jo jag har bytt Startapparat/startrelä som den kallas. Kompressorn blir varm och det surrar mycket lite i den och fläkten går inne i kylskåpet. Är inte på plats nu men jag återkommer till kvällen med fabrikat på kompressorn. MVH GG
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Kyl/Frys Gorenje Modell NRK63371E TypnrHZF3767EFV starta

Inlägg av Danny »

Du skriver att du har 0V mellan blå och svart.
För att kompressorn ska starta ska du ha 230V mellan blå och svart (N och C).
Kompressorn är helt styrd av elektroniken, och det kan ta ett tag innan den
ger spänning till kompressorn.

Troligtvis är det en Danfoss/Secop NLX13KK.2 med tillhörande
startrelä EPTC103N0050.
Svårt att säga utan art-nummer på skåpet. Finns en drös olika
versioner av den modellen.
Granström
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 februari 2012, 00:54:38

Re: Kyl/Frys Gorenje Modell NRK63371E TypnrHZF3767EFV starta

Inlägg av Granström »

Ja OK Danny! Så var läget och vi väntade ca en halvtimme, men inget hände förutom att kompressorn blev varm ( så var det också vid första felupptäckten) och då är det väl så att det inte kommer någon spänning till C från elektroniken. Om jag skulle koppla bort alla trådar från elektroniken och lägga brun till C. Kan man då säga att kompressorn är direktkopplad? Törs man göra en provstart så?

Kompressorn heter Dunfoss NLX 13KK 105H Suction Connector 6985 Startrelä = 103N0050
Senast redigerad av Granström 22 april 2017, 19:53:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Kyl/Frys Gorenje Modell NRK63371E TypnrHZF3767EFV starta

Inlägg av Danny »

Då är den direktkopplad och ska starta.
Granström
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 februari 2012, 00:54:38

Re: Kyl/Frys Gorenje Modell NRK63371E TypnrHZF3767EFV starta

Inlägg av Granström »

Den startar inte, men kan det vara fördröjning? Jag har bara haft stickkontakten i några sekunder! Kan det vara fel på startrelät? Nu kommer en antagligen dum fråga. Kan man köra utan startrelä bara för att prova? tex brun på C och Blå på R (N)med en lagom stor säkring före samt Startkonding till S och N. Stiften som kommer ut från kompressor kan nog kopplas med Stora Sockerbitar. MVH GG
Senast redigerad av Granström 22 april 2017, 20:11:22, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar