Finns det intresse för klocktävling?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Är du intresserad av att delta i en klocktävling ungefär enligt förslaget?

Omröstningen slutade 25 april 2017, 18:43:34

Ja, öppen inlämning
7
54%
Ja, sluten inlämning
6
46%
 
Antal röster: 13
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

Jag håller hårt på att färdig lösning inte är ett krav. För jag vill att fler ska bidra än de som klarar att få till en fungerande lösning inom tävlingstiden. Att tänka igenom något smart klarar desto fler, det är jag helt övertygad om. Gillar man inte upplägget så kan man:
- Hoppa över tävlingen.
- Bygga ändå (men utan designbeskrivning så har man inget bidrag)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av TomasL »

Ja man kan tänka fram jättesmarta grejjor, vilka i praktiken är fullständigt omöjliga att realisera, just pga att man inte tagit det sista steget, dvs design och implementation.

Annars blir det:
Ta en kulig processor.
Ta en kulig display.
färdigt.

För att det hela skall fungera måste man dock, om man nu själv vill realisera ett av bidragen skriva en kulig kod.
Det förtar det hela sas.

Ungefär som att en idrottsman visar hur duktigt han har tränat, men vill inte utföra sin gren i en tävling, och trots detta kräver förstapriset, eftersom han tränat så hårt.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

Då har du inte alls förstått reglerna läs igen.

Med ett bidrag av den typen du beskriver lär du inte vinna men du kan ju försöka.

Designskissen ska visa hur det är tänkt att fungera, internt och även hur det ska se ut för den som använder klockan.
Det ska vara på en nivå att någon kan ta vid och få det att fungera.

Dvs om du har en display så måste du tala om vilken typ, hur du tänkt kommunicera med den. Hur du ska presentera informationen.

Vad gäller tiden, vilka tidskällor har du? Hur får du in dessa? Hur ställer du klockan om detta inte görs automatiskt? Hur tar du hand om tidsinformationen så att du kan visa den på displayen?

Nu hoppas jag på mer kreativa lösningar än HH:MM:SS på en display.
Klarar du inte att beskriva designen enligt reglerna UTAN att implementera så har du en utmaning!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av TomasL »

Nja, det tror jag inte på, av egen erfarenhet, då jag suttit/sitter i juryn för diverse innovationstävlingar, både nationella och regionala.
I SKAPA till exempel har vi krav på bl.a. verkshöjd, och nära till marknaden, dvs det räcker inte med en bra ide, den skall i princip vara helt implementerad i en färdig fungerande produkt/prototyp.
Hare sett rätt många "flummiga bidrag" genom åren.

Dock är ju prissummorna lite andra. :)
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

Flummiga bidrag kommer knappast att vinna.

En väl beskriven skiss på en kul lösning kommer att vinna över en trist lösning på färdigbestyckat och fungerande kretskort.

Jag kan lägga in några checklistepunkter på vad designskissen bör innehålla, dvs vilka frågor den ska besvara.

Man kan rita i ritprogram, göra en mockup i trä, papper, 3D-skrivare, datorsimulering...
Plus blockdiagram, flödeschema eller enkel textbeskrivning.
Eller kombination.
Man väljer själv..
Senast redigerad av hanpa 18 april 2017, 23:30:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av säter »

En väl beskriven skiss på en kul lösning kommer att vinna över en trist lösning på färdigbestyckat och fungerande kretskort.
Design prioriteras alltså före funktion?
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

Beskriven funktion (vad) i kombination med design för att kunna få till detta (hur) ÄR funktion. Resten är realisering och är alltså inte ett krav. Kan vi släppa detta nu?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av säter »

Beskriven funktion (vad) i kombination med design för att kunna få till detta (hur) ÄR funktion.
Det finns väl ingenting som säger att en teoretisk papperskonstruktion kommer att fungera i verkligheten?
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

Det ingår enligt reglerna att tävlingsbidragen ska bedömas angående om det går att få till det. Designskissen ska kunna troliggöra att detta går, utan att varje liten detalj är löst. Jag tror inte att detta är ett problem annat än att en hafsigt beskriven lösning inte kommer att vinna om det inte går att förstå hur det ska kunna fungera.

Ett trivialt exempel som inte lär vinna:

En rtc-krets av typ X kopplas till ingång Y på en ESP8266 av typ Z. Man kommunicerar med etc-kretsen genom att... Instälning görs enligt... med knappar av typ .. kopplade till ingångar... DIsplay av typ ... kopplas till ... och styrs genom att... Strömförsörjning via... Enkel låda...

Uppenbart att detta kommer att fungera, eller hur? Koden lär inte vara svår att få till men att koppla ihop och få koden att funka som man vill kan ju ändå ta många timmar om det strular eller om man guldpläterar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av TomasL »

Ett Astronomisk luft-ur.
Tanken med föreslagna bidrag är att visa hur man kan implementera och konstruera ett astronomiskt luft-ur.
Uret (klockan) består av 6 delar.
Tidbas.
Beräkningsenhet för tidbasen.
Justeringsenhet för att synkronisera tidbasen.
Styrenhet för presentation.
Visningsenhet.
UPS

Som tidbas är tänkt att använda ett hundratal pulsarer.
Data från pulsarerna hämtas via internet från SETI-projektet.
Ett datorkluster besående av ett antal Connection Machine CM5 beräknar en exakt tidbas, med hänsyn till rödförskjutning mm.
För att kunna justera och synkronisera tiden (behövs vid första uppstart) används en rubiumklocka tillsammans med en Symolic Lisp maskin.
Programkoden för CM5 utföres lämpligen i LISP, då CM5 är optimerad för detta.
Visningsenheten består av 12 st helidroner samt en markbaserad flerfärgslaser.
Helidronerna flyger på ca 100m höjd, och flerfärgslasern belyser dronerna vilka är organiserade i formen av en urtavla.
Röd färg används för timmar, blå färg för minuter samt gul färg för sekunder.
Styreneheten, bestående av en CM5 och lämpliga IO-enheter, får sin tidsinformation från beräkningenheten för tidbasen, och styr därmed via radio helidronernas placering samt även den markbaserade lasern.

För att systemet skall kunna fungera, även vid nätbortfall mm så kan systemet ta sin tidbas från den sekundära rubdiumklockan samt spänningsmatas från en dedicerad SMR, vilket bör ge erforderlig rendunans.
Första tanken när det gäller spänningsmatning var att använda en ZPM, men en SMR är lättare att hantera.

För att kunna hålla helidronerna ständigt i luften spänningsmatas dessa via induktiv koppling från marken.
Ett antal helidroner hålls i reserv för att kunna ersätta de droner som eventuellt utvecklar fel eller blir attackerade av fåglar och annat biologiskt liv.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av Glenn »

Jag gillar tävlingar, jag gillar klockor, jag gillar konceptet allmänt, MEN...

Jag tycker också att det ska vara ett krav att vinnaren faktiskt har en fungerande klocka att visa upp.

Jag tycker även att vinnaren bör presentera en "projekttråd", men det kan vara valfritt om man gör det under tiden eller när allt är klart.
(Jag föredrar ju dock personligen att läsa om projektet medans saker händer.)

Jag skulle nog inte delta själv i nuläget, det baserar jag mest på att jag deltog i den förra (?) tävlingen hör och missbedömde GROVT
mängden tid det skulle gå åt, och på den tiden var jag barnlös och bodde i lägenhet, nu bor jag i hus och har två barn, jag skulle helt enkelt
aldrig ha tiden som jag skulle vilja lägga ner. ..Det hindrar ju dock inte att jag är nyfiken på hur andra skulle lösa saker.

hanpa skrev:Flummiga bidrag kommer knappast att vinna.

En väl beskriven skiss på en kul lösning kommer att vinna över en trist lösning på färdigbestyckat och fungerande kretskort.
Hur vet du det ? om det är forumdeltagarna som röstar ?

Jag skulle aldrig rösta på en applelösning (bara en massa design och sen nåt väldigt standardiserat bakom som amn satt en löjligt stor prislapp på), jag
skulle rösta på någon som löst saker på ett smart och roligt sätt och faktiskt fick fram en produkt i slutändan och inte bara stod där med en 3d-renderad bild
på något som inte går att realisera.

Visst, man kan ha en ren idetävling också, men det känns inte alls lika intressant på ett forum som detta där folk i allmänhet faktiskt bygger saker.


..Det är mina åsikter iaf.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

TomasL skrev:Ett Astronomisk luft-ur.
Tanken med föreslagna bidrag är att visa hur man kan implementera och konstruera ett astronomiskt luft-ur.
Uret (klockan) består av 6 delar.
Tidbas.
Beräkningsenhet för tidbasen.
Justeringsenhet för att synkronisera tidbasen.
Styrenhet för presentation.
Visningsenhet.
UPS

Som tidbas är tänkt att använda ett hundratal pulsarer.
Data från pulsarerna hämtas via internet från SETI-projektet.
Ett datorkluster besående av ett antal Connection Machine CM5 beräknar en exakt tidbas, med hänsyn till rödförskjutning mm.
För att kunna justera och synkronisera tiden (behövs vid första uppstart) används en rubiumklocka tillsammans med en Symolic Lisp maskin.
Programkoden för CM5 utföres lämpligen i LISP, då CM5 är optimerad för detta.
Visningsenheten består av 12 st helidroner samt en markbaserad flerfärgslaser.
Helidronerna flyger på ca 100m höjd, och flerfärgslasern belyser dronerna vilka är organiserade i formen av en urtavla.
Röd färg används för timmar, blå färg för minuter samt gul färg för sekunder.
Styreneheten, bestående av en CM5 och lämpliga IO-enheter, får sin tidsinformation från beräkningenheten för tidbasen, och styr därmed via radio helidronernas placering samt även den markbaserade lasern.

För att systemet skall kunna fungera, även vid nätbortfall mm så kan systetymet ta sin tidbas från den sekundära rubdiumklockan samt spänningsmatas från en dedicerad SMR, vilket bör ge erforderlig rendunans.
Första tanken när det gäller spänningsmatning var att använda en ZPM, men en SMR är lättare att hantera.

För att kunna hålla helidronerna ständigt i luften spänningsmatas dessa via induktiv koppling från marken.
Ett antal helidroner hålls i reserv för att kunna ersätta de droner som eventuellt utvecklar fel eller blir attackerade av fåglar och annat biologiskt liv.
Är du ute efter att sabotera tråden/tävlingen? Läs tävlingsreglerna. Ingen med normal erfarenhet av elektronik kan bygga denna efter din beskrivning och den ryms heller inte i budgetreglerna. Är du så anti så ber jag dig läsa vidare någon annanstans. Du slipper delta!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av TomasL »

Nej, jag är inte mot det hela, bara det att en enbart teoretisk konstruktion, utan koppling till verkligheten är rätt meningslös.
Det måste vara en komplett konstruktion, med till exempel färdig kod, inte nödvändigtvis ett routat PCB, men i övrigt helt klar.
Du skriver själv att "vem som helst" skall kunna bygga detta med utgångspunkt från beskrivningen, det innebär faktiskt att det måste vara en helt färdig konstruktion, med alla erforderliga schemor, BOMar och erforderlig kod.

Nåväl, skit i det, önskar dig lycka till.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

Jag ser det så här:

1. Vild idé kan vara intressant men om man inte kan omsätta det i verklighet så stannar det där
2. Att försöka omsätta idén i design är första steget mot att bygga den. Det går att bedöma redan här om det går att bygga, utan att ha byggt. Om inte är det ingen genomtänkt design eller inte tillräckligt bra beskriven design.
3. Att sedan bygga den har sina egna utmaningar men för den med erfarenhet av elektronik är dessa steg inte så svåra om designen finns och är genomtänkt.

Att kräva att man går hela vägen till bygge utesluter många bra idéer. Jag har dessutom från arbetslivet erfarenheten av att om man tänker lite mer på designen innan man börjar bygga så kommer detta att underlätta massor längre fram. Jag vet att det finns några här som direkt vill kasta sig över kretskortsdesign. Det finns också många som aldrig gjort ett kretskort utan kanske kopplar sladdar mellan "byggblock" av typ Arduino och löser det löpande. Att stanna på steg 2 gör att fler kan delta. Vill man bygga den så är det inte mig emot men det är vare sig ett krav eller ett plus då man redan på designbeskrivningen ska kunna förstå hur det fungerar och om det skulle gå att bygga för någon med normala kunskaper och erfarenheter i elektronik. Jag har på mindre än ett dygn fått 9 svar redan som tyder på intresse, enligt föreslaget koncept, så jag kommer att gå vidare enligt upplägget och förtydliga regler etc. i separat tråd.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

Svaren tyder på blandad uppfattning om "öppen" och "sluten" inlämning. Jag tänker mig därför en blandning.

1. Bidrag lämnas via PM till mig eller till någon frivillig som inte själv tänker tävla men vill hjälpa till
2. Bidragen bedöms snabbt, oseriösa bidrag sorteras bort (hoppas att inga sådana kommer)
3. Den som lämnar bidrag får välja på att det publiceras direkt eller att man håller på det så att alla sådana bidrag publiceras då deadline för inlämning har passerats
4. Ett inlämnat bidrag är definitivt så tänk igenom det innan det lämnas in.
5. Bidragen publiceras av mig eller den frivillige i tävlingstråden (separat), typ att alla läggs efter varandra i samma inlägg så det blir lätt att följa och rösta. De som vill publicera direkt får alltså hjälp med detta. Väljer man att hålla på det tills deadline så kan man alltså skicka in när man vill men andra kommer inte att se det förrän vid deadline. Jag eller den frivillige publicerar löpande information om att bidrag kommit in, oavsett om det publiceras direkt eller efter deadline.
6. Man kan välja om man vill stå med namn på bidraget innan omröstningen/tävlingen, eller om man vill vara anonym, detta för att man ska kunna välja att bli bemött för det man presterat och inte för vem man är. Vill man vara anonym så presenteras signaturen direkt efter avslutad tävling.

Inga bidrag publiceras av tävlande eller andra direkt i tävlingstråden. Jag hoppas få stöd från moderatorerna om detta och även att det hålls rent från ev. negativa angrepp på upplägget. I övrigt kan man diskutera olika teknikdelar kring tävlingsuppgiften (inga färdiga bidrag) eller fråga om reglerna etc.

Bidragen kan då presenteras löpande i ett och samma inlägg av mig eller frivillig, typ:

Bidrag 1 av X
"Designbeskrivning 1"

Bidrag 2 av Y
Designbeskrivning publiceras här efter deadline

Bidrag 3 av anonym (signaturen publiceras efter avslutad tävling)
"Designbeskrivning 3"
Skriv svar