Finns det intresse för klocktävling?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Är du intresserad av att delta i en klocktävling ungefär enligt förslaget?

Omröstningen slutade 25 april 2017, 18:43:34

Ja, öppen inlämning
7
54%
Ja, sluten inlämning
6
46%
 
Antal röster: 13
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av Icecap »

Jag roar mig en del över avstämningens titel kombinerat med röstningsalternativen.
"Finns det intresse för klocktävling?" borde ju rent faktisk medföra att det finns ett svarsalternativ som är "Nej." - men så icke.

Men det är ju inte ovanligt att vissa vill ha deras agenda igenom och att tysta folk som har avvikande uppfattning.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

Då jag ville använda omröstningsfunktionen för att räkna hur många som är intresserade så krävdes minst två alternativ att rösta på. Jag löste det på detta sätt.

Det finns ingen agenda från min sida utöver att bidra med något konstruktivt i forumet men helt uppenbart finns en agenda från din sida. Gnällagendan vilken jag bad om att få slippa.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av SeniorLemuren »

Men snälla du hanpa. Att avfärda all kritik till att vara gnäll är ett knep som politiker brukar ta till allt som oftast när dom inte kan hantera situationen. Det här är ju tyvärr inte den enda tråden och det enda tillfället du klantar ner på medlemmar som har en annan uppfattning om sakernas tillstånd än din. Har faktiskt aldrig sett något liknande på hela min tid i forumet som ditt sätt att försöka styra och ställa på ett så negativt sätt.

Har du startat en tråd så är det naturligt att flera personer framför en annan uppfattning om saker än vad du har. Bara för att just du startat tråden så är det faktiskt inte bara din sandlåda, den tillhör alla medlemmar på forumet och man kan inte bara be dem hålla käft som du gör.

(Ja, hålla käft är en omskrivning av "skapa en egen tråd, gnäll inte, kom inte här och stöka i min tråd, här gäller ordning och reda m.m"). Jag tycker du borde gå en kurs för att lära dig lite social kompetens det kan du behöva.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

Jag ber ingen hålla käft utan att hålla sig till ämnet, ett fullt rimligt krav! Ämnet i tråden är mycket tydligt, det kan inte vara svårt alls att respektera detta.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av Mr Andersson »

Kul idé och bra initiativ. :tumupp: Dock håller jag med dem som tycker att det ska vara en färdig (teoretisk) lösning. Med det menar jag saker som kretsscheman (om det är en elektronisk lösning), grundläggande BOM (t.ex. bara "C1: 10uF, U1: arduino, ..." räcker. Tillverkare, footprint, etc behöver inte specificeras). PCB-design behövs inte heller, det mesta borde gå att bygga på breadboard. Färdigbyggd fysisk klocka behöver inte presenteras.

Sen tycker jag det borde vara en självklarhet att varje deltagare publicerar sitt eget bidrag. Sen om det är öppen eller sluten tävling är inte så noga för mig även om jag hade föredragit öppen. Jag ser fördelar med bägge formaten. Men att en ensam person ska ha kontrollen att godtyckligt censurera och förhindra andra att delta går helt bort för mig.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av mrfrenzy »

För publiceringen finns redan en lösning sen tidigare tävlingar så det är inget problem.

Deltagaren skapar en tråd i "tävlingsinlämningskategorin". Endast deltagaren själv, moderatorerna och utsedd tävlingsledning kan se tråden.

På dagen för slutförande av tävlingen så publicerar en moderator alla trådar och dom blir då synliga för övriga.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av Mr Andersson »

Jaha okej, det var ju enkelt löst :)
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

Kommer det att fungera om man låter folk publicera sina bidrag själv? Man kan prova men jag är inte övertygad då risken är att man ändrar och ändrar. Möjligen om man får stöd av moderatorn att frysa tråden när deadline gått ut och att bara bidrag som är uppmärkta tydligt som bidrag räknas. För att underlätta kan man länka till alla bidrag i startinlägget eller i en separat omröstningstråd.

Censur handlar det inte alls om. Men då vissa vill lägga energi på att uttrycka sitt missnöje kring de föreslagna reglerna så finns det risk för oseriösa förslag som bara är till för att trolla. Men vi kan prova, med stöd av moderatorn för att motverka ev. trollande.

Om komponenter är intressanta eller inte beror nog på sammanhanget. Är det en analog krets är det viktigare än vid en digital, om det är uppenbart att pull-up eller annat inte är dimensionerande för konstruktionen utan mer detaljsnickrande som inte är svårt. Jag tänker som så att det viktigaste är en bra idé och en genomtänkt design/beskrivning. Att då gå på scheman och BOM etc. skymmer sikten. Jag tror att det är bättre att skippa eller åtminstone uppmana att undvika den detaljnivån om den absolut inte behövs. Om ett mycket intressant bidrag vinner så kan man ju köra en tävling kring att faktiskt göra den bästa konstruktionen. Det behöver då inte vara exakt enligt föreslagen design utan det viktiga är att man åstadkommer funktionen hyfsat nära, man kan ju faktiskt komma på betydligt mer eleganta lösningar det skedet och då tävla just om slutprodukten på en nivå som det går att bygga direkt efter. Då tillfredsställer man "byggarnas" behov av detaljer i det skedet. Blir det ett bra intresse och en bra vinnare så borde detta kunna vara ett naturligt steg att ta. Så håll ut!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av TomasL »

Ärligt talat, hanpa, det blir ju då fullständigt ointressant.
Det intressanta är ju faktiskt hur ide-skaparen realiserar sin ide, inte hur andra realiserar den
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

mrfrenzy skrev:För publiceringen finns redan en lösning sen tidigare tävlingar så det är inget problem.

Deltagaren skapar en tråd i "tävlingsinlämningskategorin". Endast deltagaren själv, moderatorerna och utsedd tävlingsledning kan se tråden.

På dagen för slutförande av tävlingen så publicerar en moderator alla trådar och dom blir då synliga för övriga.
Kanske kan funka om det provats tidigare. Jag kan vara "tävlingsledning" på så sätt att jag håller koll på vad som händer och håller folk uppdaterade om att bidrag lämnats in, hur många etc. Vissa ville ju inte ha det slutet dock. En kompromiss kan vara att varje bidrag innehålla en kort summering på en eller ett par meningar, så att man väcker fantasin lite, inspirerar andra och att man kanske undviker att lämna in något liknande själv, eller så gör man det med förhoppningen om att erbjuda något elegantare. Sammanfattningen bör då vara av typen "teaser", typ:

"Solljussynkad klocka med simulerat inomhussolur"

"Rörelsestyrd klocka med talfunktion"

"ntp-synkad klocka med 5m hög display"

Etc.

Man kan välja själv hur mycket man vill avslöja i teasern. Vill man hålla det helt hemligt kan man ju skriva typ:

"Supersmart klocka med 5 olika tidskällor och en helt ny typ av visning som ingen verkar ha kommit på tidigare..."
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

TomasL skrev:Ärligt talat, hanpa, det blir ju då fullständigt ointressant.
Det intressanta är ju faktiskt hur ide-skaparen realiserar sin ide, inte hur andra realiserar den
Andra kanske tycker annorlunda. Vi får se. Det vinnande bidrag kan ju ha många olika sätt att realiseras, helt skilt från det vinnande bidraget. Vi kan återkomma till detta senare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av TomasL »

Det du förespråkar är en tävling i att skriva en kravspecifikation, inget annat.

Det är ärligt talat lika dumt som de där tävlingarna i Affärsplaner som förekommer emellanåt.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av Mr Andersson »

hanpa skrev:Kommer det att fungera om man låter folk publicera sina bidrag själv? Man kan prova men jag är inte övertygad då risken är att man ändrar och ändrar. Möjligen om man får stöd av moderatorn att frysa tråden när deadline gått ut och att bara bidrag som är uppmärkta tydligt som bidrag räknas. För att underlätta kan man länka till alla bidrag i startinlägget eller i en separat omröstningstråd.
Det är inga problem att stänga av redigering i vissa delar av forumet. Om man kollar i inlämningsdelen så är det redan
Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan bifoga filer i denna kategori
Sen går man efter forumets klocka (tiden på bidragsinlägget) för att avgöra om bidraget lämnats in i tid eller inte. Man kan även skriva in i reglerna att fler än ett bidrag leder till uteslutning från tävlingen. En samlingstråd (när deadline är över) som länkar till alla bidrag låter som ett bra förslag.

Jag förstår ditt resonemang med idé över konstruktion, jag håller bara inte med om att det är det är det mest intressanta. Jag personligen är mer intresserad av att se, och lära mig, smarta detaljlösningar.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

Förstår inte vad som avses med "Tävlingsinlämningskategorin".
Hittar Övrigt/Tävlingar men inte detta.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

Mr Andersson skrev:
Jag förstår ditt resonemang med idé över konstruktion, jag håller bara inte med om att det är det är det mest intressanta. Jag personligen är mer intresserad av att se, och lära mig, smarta detaljlösningar.
Jag är intresserad av både och men ibland är det intressant att fokusera just på idé och design, inte detaljerna.
Skriv svar