Finns det intresse för klocktävling?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Är du intresserad av att delta i en klocktävling ungefär enligt förslaget?

Omröstningen slutade 25 april 2017, 18:43:34

Ja, öppen inlämning
7
54%
Ja, sluten inlämning
6
46%
 
Antal röster: 13
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

Rösta om det finns intresse för nedanstående inklusive om du föredrar att bidrag lämnas öppet eller slutet, bägge har sina fördelar.
Med sluten tänker jag att alla förslag visas samtidigt och så att man slipper röriga diskussioner och ständiga tillägg/ändringar etc.

Vänta med förslagen, svara främst om du är intresserad av att delta. Är du inte intresserad så kan du skippa detta och söka dig vidare, därför finns heller inget nej-alternativ att rösta på. Gnällkommentarer undanbedes, intresse och former för tävlingen diskuteras i denna tråd. Finns intresse så startas tävlingen.

En kul tävling skulle kunna vara "coolaste klockan"

Förslag till regler:
- Bygger på elektronik i någon form, analog, digital.
- Tiden presenteras på godtyckligt sätt. Ljus, ljud, taktilt... Behöver inte vara praktiskt, kan vara helt idiotiskt men kreativt/kul! Kan vara traditionellt men extra smart gjort.
- Primärt för hemmabruk (men kan vara imponerande på jobbet etc)
- Godtycklig tidskälla/tidskällor (atomur, solen, timglas med sand synkat via ntp...)
- Godtycklig strömkälla, inga krav på låg strömförbrukning
- Helt standalone eller kopplad till "molnet'
- Ska kunna användas för att passa en tid men kan behöva ställas manuellt då och då. Ställd får den visa max 5 minuter fel som resultat av hur den fungerar och presenterar tiden.
- Bidraget presenteras i form av en designskiss (text och/eller bild) som visar hur den är uppbyggd och ungefärliga val av komponenter. Man ska kunna förstå av skissen att det kommer att fungera och hur översiktligt.
- Den som är någorlunda händig ska kunna bygga den med stöd av skissen men detaljlösningar, programmering etc får man fixa själv. Inga kretskortslayouter eller färdig kod krävs. Den som vill/hinner bygga får göra detta, eller kanske ta fram en prototyp för hela eller delar av lösningen. Men utan designskiss så har man inget bidrag.
- Lösningen ska vara realiserbar med rimlig budget, typ att den som har normal inkomst ska kunna bygga den med komponenter som finns på marknaden.
- Inga rena plagiat av färdiga lösningar men givetvis kan man återvinna olika dellösningar som gör det till något nytt eller extra smart eller elegant gjort

Tävlingsbidragen bedöms via omröstning där man röstar på det bidrag man tycker är bäst totalt sett vad gäller:
- Coolhet i funktion, man ska vilja bygga den!
- Hur genomtänkt/smart designen är
- Hur lätt det är att förstå designskissen, alltså hur lätt det är att förstå den så pass att man utan mer information skulle fixa att bygga den.

För att undvika fusk sker röstningen öppet i en tråd. Man skriver vilket bidrag man tycker är bäst och gärna varför. Man röstar inte på eget bidrag. När deadline går ut låses tråden och rösterna summeras.

I steg 2 (separat tävling) skulle man kunna tävla i vem som byggt den bästa varianten enligt vinnande designskissen (behöver inte vara exakt samma men grundfunktionen ska finnas). Pluspoäng för övrig coolhet, snyggt bygge etc. Man förväntas då även dokumentera det till en nivå som duger som byggbeskrivning med komponentlista, kopplingsschema/layout, kod, bilder, beskrivning.

Kan det vara något?
Fet prissumma från sponsor?
C:a en månad innan deadline?

Är reglerna tillräckligt tydliga? Det behöver finnas ramar men ändå att det är öppet för kreativa lösningar.

Jag kanske deltar själv, borde väl inte vara något hinder så länge jag bara har en röst som alla andra.
Senast redigerad av hanpa 18 april 2017, 22:59:58, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

Lite mer om öppen/sluten

Sluten kan göra att man tänker igenom sitt bidrag mer innan man lämnar in och man slipper rörig tråd och förenklar omröstningen. "Fusk" undviks.
Tanken är då att har man väl lämnat in så är det låst. Kan lösas praktiskt på lite olika sätt. Skicka via PM, alla skickar in under ett par dagar strax före deadline etc.

Öppen kan vara bra för att få idéer men då kanske de liknar varandra för mycket och det blir tjafs om att man "lånat" för mycket av varandras lösningar.

Rena plagiat av sådant man kan hitta via Google bör inte godkännas men det finns förstås en gråzon. Vid omröstningen bland bidragen så bör man givetvis inte premiera bidrag som ser ut att vara rena plagiat. Man kan givetvis kopiera dellösningar på visning eller teknik men inte en färdig lösning rakt av.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av danei »

Attvara öppen med vem som gjort bidraget behöver ju inte vara kopplat till att bidragen ska presenteras löpande. Ett bidrag kan fortfarande vara en post.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

Javisst. Termen öppen sluten kanske inte var den bästa. Givetvis ska man stå för sitt bidrag, jag syftar mer på att man med sluten ska hålla det dolt tills man ska börja bedöma och rösta, kontra att ha en tråd där det skrivs hela tiden, kommer ständiga uppdateringar tillägg, tjafs etc, mycket svårt sen att rösta då det tenderar att bli hur många sidor som helst som man behöver pussla ihop.

Å andra sidan, då det förekommer en del tjafsande mellan personer här. Varför inte anonymisera förslagen så att man röstar på det bästa utan koppling till vem det är?

Ett sätt kan vara att någon som inte själv deltar tar emot bidragen via PM. Inlämnat bidrag gäller, inga uppdateringar.
Sen kan man posta om anonymiserat i lämplig form via copy & paste när det drar ihop sig till att kora en vinnare.
Bör inte vara något jättejobb. Det kanske kommer in max 5-10 bidrag?
Skärmdump från PM med ev. inlänkade bilder.
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av SeniorLemuren »

hanpa skrev: svara främst om du är intresserad av att delta. Är du inte intresserad så kan du skippa detta och söka dig vidare, därför finns heller inget nej-alternativ att rösta på. Gnällkommentarer undanbedes, intresse och former för tävlingen diskuteras i denna tråd. Finns intresse så startas tävlingen.
Jag brukar titta in då och då för att se om det är något trevligt på gång. Som jag förstår så har detta förslag till tävling kommit upp i stället för den tävling som lasp satte in prispengar till. Det är ju en jättekul grej att anordna någon typ av tävling med lite prispengar inblandade.

Men då är det väl på det viset att om det skall till en omröstning för att starta en tävling med lasps prispengarna som insats så måste ju även de som inte vill ha en klocktävling få säga sitt. Det kanske kommer upp andra förslag som passar bättre till flera medlemmar. Om trådskaparen står för priset så har han naturligtvis rätt att starta viken tävling som han vill. Men som jag förstår så är det inte på det viset.
Att fråga om det finns intresse för en klocktävling och sedan statuera att om det finna intresse så startas tävlingen är ju lika korkat som att jag skulle gå ut och fråga om det finns intresse för att jag blir statsminister, men de som inte vill ha mig, får inte rösta. Jag är säker på att den frågan skulle besvaras med jag av somliga. Naturligtvis så skulle en helt övervägande de svara nej om de nu fick det, men det fick de inte så numera är jag Sveriges nya statsminister och därmed skiter jag fullständigt i om du tycker detta är en gnällkommentar. Diktatorsfasoner kallar jag det att inte lyssna på båda lägren särskilt om du spelar med andras insatser.

För övrigt så tror jag det kan bli mycket svårt att avgöra om den coolaste klocka är delvis eller helt plagierad från nätet. Det finns hur många konstiga fantasifulla klockor som helst om man googlar runt.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

Jag har inte sagt något alls om att Lasp ska bidra med prispengar. Eller att någon alls ska göra det. Det var en öppen fråga.
Fet prissumma från sponsor?
Det går att göra det för äran också, det kan räcka. Eller så kanske jag sponsrar själv då, det är väl inte omöjligt. Alternativt bidrar alla med tävlingsbidrag med en hundring.

Vad gäller att rösta emot, jag vill se om det finns intresse, alltså hur många som tror sig vilja delta. Hur många som INTE vill delta är totalt ointressant!

Den som har egna idéer om tävlingar startar lämpligen egna trådar om detta, det kan finnas flera tävlingar parallellt.
Är du inte intresserad så kan du skippa detta och söka dig vidare, därför finns heller inget nej-alternativ att rösta på. Gnällkommentarer undanbedes
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av mrfrenzy »

Visst är det ett udda sätt att göra en omröstning med bara Ja-alternativ, ungefär som omröstningen om att lägga ner kärnkraften. Dock, så är ju både kärnkraft, diktatorer och statsministrar politik, alltså lämnar vi det utanför ämnet från och med nu.

Det spelar ingen större roll hur en intresseanmälan ser ut. Om 20 personer röstar ja så är det ju 20 personer som vill vara med i tävlingen, vill hanpa då starta en klocktävling så kan det säkert bli roligt med så många deltagare.

Det står givetvis SeniorLemuren fritt att komma på en egen idé till tävling och genomföra denna.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av danei »

Är tanken att ha en tävling om bästa idén? Inte ett bygge? Fungerade prototyper, schema och kod om bygget inkluderar programerbara delar medför ju att möjligheten att andra faktiskt kan bygga ökar markant. Ska man bara hitta på mjukvarans funktion kan det ju bli byggen dom är väldigt komplicerade att genomföra även om hårdvaran är rimligt prissatt. Man kan ju köpa något som var superdator för några år sedan för kaffepengar nu.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10668
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av GeekJoan »

Jag gillar tävlingar och klockor, men jag måste ändå fråga om det verkligen ska vara så att man bara lämnar in en "skiss" på hur man tänkt sig det hela? Alltså inte lämna in en färdig "produkt" som funkar som alla sen kan göra.

Citat: "...bygga den med stöd av skissen men detaljlösningar, programmering etc får man fixa själv..."
I mitt huvud blir det lite photoshop tävling. Jag tänker mig en 24" datorskärm som display och den visar "detta skiss". Kodning får ni lösa själva. Det kan ju vara kodning för 1000 man i 10 år om den är riktigt avancerad.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av TomasL »

Det bör nog vara en komplett fungerande lösning, med kod och allt, dock kanske inte nödvändigtvis en fysisk lösning.
Visst klockor är kul, och jag har själv några kuliga lösningar i bakhuvudet, dock lär jag inte ha tid att fysiskt bygga dem de närmaste åren. :(
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

danei skrev:Är tanken att ha en tävling om bästa idén? Inte ett bygge? Fungerade prototyper, schema och kod om bygget inkluderar programerbara delar medför ju att möjligheten att andra faktiskt kan bygga ökar markant. Ska man bara hitta på mjukvarans funktion kan det ju bli byggen dom är väldigt komplicerade att genomföra även om hårdvaran är rimligt prissatt. Man kan ju köpa något som var superdator för några år sedan för kaffepengar nu.
Ja det var min tanke. För att fokusera på designdelen som är nog så viktig.
- Hur ska det fungera funktionellt?
- Hur ska det se ut visuellt eller motsvarande?
- Hur tänker man sig att detta ska realiseras så att man får funktionen man är ute efter.

Man behöver inte gå direkt på scheman och kod för detta. Kan man beskriva hur man tänkt och ungefär vilka komponenter etc. man vill använda så är resten bara detaljer.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

TomasL skrev:Det bör nog vara en komplett fungerande lösning, med kod och allt, dock kanske inte nödvändigtvis en fysisk lösning.
Visst klockor är kul, och jag har själv några kuliga lösningar i bakhuvudet, dock lär jag inte ha tid att fysiskt bygga dem de närmaste åren. :(
En komplett lösning är ett hinder för bra idéer. Jag vill premiera att man tänker igenom designen och funktionen innan man går på implementationen. Läser man en bra designbeskrivning så inser den med erfarenhet lätt om detta går att få till eller inte. Jag vill också undvika att mindre erfarna med bra idéer avskräcks av att någon mer erfaren kommer upp med komplett kretskortslayout, exakta komponentval, en massa annat finlir, färdig kod etc. Detta kan precis som jag skrev vara en separat tävling, kanske del två av denna tävling.
jag har själv några kuliga lösningar i bakhuvudet, dock lär jag inte ha tid att fysiskt bygga dem de närmaste åren.
Men va bra, du behöver inte bygga! Det räcker med att du presenterar dina kuliga lösningar. Bra va?
Senast redigerad av hanpa 18 april 2017, 22:54:50, redigerad totalt 2 gånger.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av danielr112 »

Jag tror nog att man bör ha en produkt delvis eller helt färdig. Tror nog hela förloppet är viktigt i en sådan tävling även om delar kan funka med.
Men jag är sådan som helt enkelt gillar att ha nåt man faktiskt kan ta på :)
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av hanpa »

Om någon vill ha en färdig produkt så är detta inget hinder. Jag tänker mig en dryg månad i tid för att fundera ut något. Vill man prototypa eller bygga färdigt så är det OK. Har man man en väl beskriven idé som går att förstå och som inses lätt att den kan realiseras så duger detta precis lika bra. Jag skulle säga att färdig produkt inte vinner över bra idé i skissform utan det är funktion och design som är det viktigaste. Jag vill att man tänker i de termerna helt enkelt och tror också då att det går att få fler att delta, inte bara erfarna CAD:are...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Finns det intresse för klocktävling?

Inlägg av TomasL »

Om det är en tävling, så är nog en komplett lösning (i teorin fungerande) ett krav, annars så kan det bli hur flummigt (och meningslöst) som helst.
Och nej, en komplett lösning är inget hinder för nya idéer, då det är först då man får veta hur konstruktören tänkt sig.

Det är först när du har en komplett lösning som du kan se om idén bär, på alla sätt.
Implementationen är nog så viktig, faktiskt viktigast i slutändan, eftersom det är implementationen som är produkten.
Utan implementation så blir det enbart en meningslös skrivbordsprodukt, anpassad för runda arkivet.

Med detta sagt så menar jag inte att man nödvändigtvis måste implementera det som en färdig fysisk produkt, men det skall vara så långt så att det finns schemor, eventuella beräkningar, eventuell kod/Projekt samt BOMar.
Skriv svar