USB-Laddare/Elsäkerhetsverket

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

USB-Laddare/Elsäkerhetsverket

Inlägg av breflabb »

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: USB-Laddare/Elsäkerhetsverket

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Informativt! Bra.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: USB-Laddare/Elsäkerhetsverket

Inlägg av breflabb »

Har CDON noll koll på vad dom säljer? Går det så illa för dom att dom
måste sälja LIVSFARLIGT skräp för att överleva?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: USB-Laddare/Elsäkerhetsverket

Inlägg av FormerMazda »

Tror inte CDON har NOLL koll, men med miljoner produkter (deras egna ord) så är det inte rimligt att tro att de har plockat ner och dubbelkollat märkningarna (CE) på alla produkter.
Heller lär de inte ha behov av att sälja skräp för överlevnad, men konsumenten vill köpa skräp, så varför inte sko sig på marknaden?

Nu försvarar jag inte CDON, jag handlar inte ens där, utan försöker bara tänka lite generellt kring frågan.
danwi
Inlägg: 377
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: USB-Laddare/Elsäkerhetsverket

Inlägg av danwi »

Tänk också på att CDON bara säljer en av laddarna, de övriga där CDON står som försäljningsställe säljs de facto av andra bolag via CDON:s sajt. CDON borde ha koll på "sin" laddare, de övriga är det andra bolag (Tibro Billiga Mobilskydd AB, Akso Teknik och Dockans AB) som ansvarar för.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: USB-Laddare/Elsäkerhetsverket

Inlägg av mrfrenzy »

FormerMazda skrev:Tror inte CDON har NOLL koll, men med miljoner produkter (deras egna ord) så är det inte rimligt att tro att de har plockat ner och dubbelkollat märkningarna (CE) på alla produkter.
Det är ju just detta man måste göra innan man börjar importera en produkt. Att sälja en otestad produkt från slumpmässig kines är inte rimligt.

Jag har importerat och sålt några produkter (till företag) inom Sverige och jag har alltid begärt att få testprotokoll och intyg innan jag gör en beställning för leverans till kund. Det är några timmars arbete som kan rädda ditt företag från miljonskadestånd om produkten skulle orsaka brand eller dödsfall.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: USB-Laddare/Elsäkerhetsverket

Inlägg av Nerre »

Precis. I princip alla de stora kedjorna (Rusta, Clas O, Jula, Biltema etc) testar grejerna innan de tar in dem i sortimentet. I hur stor utsträckning de testar varierar antagligen, i vissa fall testar de själva, i andra fall köper de in "screening-tester" för att snabbt sålla bort skräp, och i en del fall så köper de t.o.m. produktcertifiering (jag tror t.ex. att Jula S-märker sina grejer, IKEA gör det i alla fall).

CE-märkningen är ju en självdeklaration, men CE-märket gäller bara inom EU. En Kines som sätter på ett CE-märke på sin produkt behöver inte följa Europeisk lagstiftning, kinesen begår alltså inget brott genom att sätta på ett "falskt" CE-märke. (Men ok, visst är det "fult" gjort)

Det är den som för in produkten i EU som får ansvaret för att de CE-märke som sitter på produkten verkligen är korrekt.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: USB-Laddare/Elsäkerhetsverket

Inlägg av FormerMazda »

Det är ju just detta man måste göra innan man börjar importera en produkt.
Måste, eller bör? (Detta är en fråga, jag vet inte)

Om det är måste så har dom ju uppenbarligen begått något typ av brott.
Om dom bör så hade dom kunnat undvika någon skada, men som nu inte skedde innan produkten stoppades på annat håll. Och detta räknar dom nog med som en risk.

Som småföretagare skulle jag också kolla en produkt under lupp innan jag sålde den. Men som sagt, för CDON tycker inte jag det känns rimligt, och det är inte ens säkert att dom säljer produkten då dom säljer åt andra. Det är ju lite skillnad på företagstypen och storleken.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45172
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: USB-Laddare/Elsäkerhetsverket

Inlägg av TomasL »

Alla produkter som marknadssätts inom EU skall uppfylla relevanta direktiv, Importören (ifall produkterna tillverkas utanför EU) eller tillverkaren (ifall produkterna tillverkas inom EU) skall garantera detta, det fysiska beviset för detta är CE-märket samt deklarationen.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: USB-Laddare/Elsäkerhetsverket

Inlägg av FormerMazda »

Så om CDON köper en "kina-adapter" med CE-märkning (om än falsk) och med några intygande dokument (om än falska) så räcker det?
Eller måste CDON trots det plocka isär adaptern, linda av spolen, mäta isolationsavstånd mm?

Som sagt, måste eller bör är skillnad.

Igen, försvarar inte CDON, försöker bara utbilda mig.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45172
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: USB-Laddare/Elsäkerhetsverket

Inlägg av TomasL »

Det är den som placerar produkten på marknaden, dvs i detta hypotetiska fallet CDON, som ansvarar för att prylen uppfyller gällande direktiv.
Det är CDON som skriver deklarationen om överensstämmelse.

Om CDON förlitar sig på av fabriken icke-korrekt dokumentation är det CDON som "åker dit".
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: USB-Laddare/Elsäkerhetsverket

Inlägg av AndLi »

Jag delar helt ThomasL uppfattning i denna fråga...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45172
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: USB-Laddare/Elsäkerhetsverket

Inlägg av TomasL »

FormerMazda, det finns inga "bör" i detta utan det är ett ovillkorligt "Skall"
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: USB-Laddare/Elsäkerhetsverket

Inlägg av FormerMazda »

Man bör vara försiktig med folks hälsa och säkerhet. Det håller jag med om i detta.
Men säger man skall så antyder väl det att det finns lagar som skall följas och som ger påföljd om de bryts?
Och som du säger med att det är CDON som ska skriva deklarationen då de satt produkten på marknaden så borde dom fått en påföljd av att antingen struntat i det eller skrivit en falsk sådan?

Om CDON brutit mot lagen nu bör det blivit en påföljd antar jag? Böter?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45172
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: USB-Laddare/Elsäkerhetsverket

Inlägg av TomasL »

Bara om de inte följer elsäks direktiv, dvs om de inte bryr sig om vad elsäk bestämt om produkten i fråga.
Skriv svar