Strömswitch till sticksåg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
merald
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 juni 2011, 22:50:12

Strömswitch till sticksåg

Inlägg av merald »

Någon som kan hjälpa mig hitta en ny reservdel till sticksågen? Det är strömswitchen som gått sönder på ena polen. Ser ju hyfsat standard ut men lyckas inte hitta en likadan.
Finns inget artickelnummer på switchen vad jag kan hitta. Det står "MKT" FA2-5/2W 250VAC 5E4 CQC TÜV på den. Och "1--/--1" "2--/--2"
Image1845708675.jpg
Image-1119319387.jpg
Image833163325.jpg
Image-1163803713.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
merald
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 juni 2011, 22:50:12

Re: Strömswitch till sticksåg

Inlägg av merald »

Kort förtydligande, när knappen trycks ner sluter den kretsen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Strömswitch till sticksåg

Inlägg av mrfrenzy »

ETC är ett märke på sticksåg som säljs av Överskottsbolaget med mera. Om knappen är utsliten så är snart motor och lager kass också. Jag skulle inte lägga fem kronor på att laga en sådan.

Om du är under 70 år och ska använda sticksåg mer än 5 gånger i ditt liv köp en vettig för 549:- (billigaste Bosch jag hittade på Prisjakt).

Om du inte tror att du ska såga mer än ett par gånger så finns ju en ny såg för 199kr på Jula. Den är förmodligen nästan lika dålig som ETC men dom lämnar tre års garanti.
merald
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 juni 2011, 22:50:12

Re: Strömswitch till sticksåg

Inlägg av merald »

Jag förstår vad du säger i sak. Har lånat denna av en vän och känner inte till "budgetursprunget". Är dock så uttröttad på konsumtionssamhället som bara slänger och köper nytt hela tiden och försöker iallafall om det är på såhär enkel nivå som en strömswitch att laga det om inte annat för miljöns skull.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Strömswitch till sticksåg

Inlägg av 13th.Marine »

MKT skulle kunna vara tillverkaren,
FA2-5/2W verkar vara ett modellnummer som om man googlar på presterar bilder liknande din brytare.
MagnusK
Inlägg: 84
Blev medlem: 21 januari 2015, 22:07:38

Re: Strömswitch till sticksåg

Inlägg av MagnusK »

Du kan ta kontakt med Bårebo som äger märket idag och fråga.

http://www.barebonordic.com/_pages/_se/kontakt.html

Hittar annars liknande på aliexpress men med andra siffror:

https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... le+grinder

Det man kan kolla är om den klarar strömmen och är lika stor så bör det gå bra.
Då de på Aliexpress är till en vinkelslip så borde de klara en sticksåg med tycker jag.

Här har du lite data på strömbrytaren: http://www.jiaben.com/en/pro_show.asp?id=549
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33763
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Strömswitch till sticksåg

Inlägg av Glenn »

En kul sak är att jag har en ETC varmluftpistol som är köpt på rea på Ö&B för ingenting och femtio, den har tjänat mej bra många år, MEN felet på den är ironiskt nog just switchen, det är en helt annan modell, men man har fått lirka med den för att få igång pistolen i många år nu, och en gång när den låg avstängd på garageuppfarten så startade den spontant..

Tänkte nog faktiskt byta den också nån gång.. tills vidare är jag noga med att dra ur kontakten när den inte används.
merald
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 juni 2011, 22:50:12

Re: Strömswitch till sticksåg

Inlägg av merald »

Tack!!! Om den från ali inte passar helt modifierar jag sticksågen eller switchen till att passa. Än en gång tack.
merald
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 juni 2011, 22:50:12

Re: Strömswitch till sticksåg

Inlägg av merald »

Glenn skrev:En kul sak är att jag har en ETC varmluftpistol som är köpt på rea på Ö&B för ingenting och femtio, den har tjänat mej bra många år, MEN felet på den är ironiskt nog just switchen, det är en helt annan modell, men man har fått lirka med den för att få igång pistolen i många år nu, och en gång när den låg avstängd på garageuppfarten så startade den spontant..

Tänkte nog faktiskt byta den också nån gång.. tills vidare är jag noga med att dra ur kontakten när den inte används.
Jag köpte ett tvåpack (då det var den billigaste med standard intl shipping och inte economy) och får säkert en över. Den får du om jag kan lämna över den på enkelt sätt till dig.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33763
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Strömswitch till sticksåg

Inlägg av Glenn »

Det är tyvärr inte samma, den till varmluftpistolen är tvåläges vippande. Men tack för erbjudandet :)

Men ironi att det är "samma fel" på båda :)
merald
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 juni 2011, 22:50:12

Re: Strömswitch till sticksåg

Inlägg av merald »

merald skrev:
Glenn skrev:En kul sak är att jag har en ETC varmluftpistol som är köpt på rea på Ö&B för ingenting och femtio, den har tjänat mej bra många år, MEN felet på den är ironiskt nog just switchen, det är en helt annan modell, men man har fått lirka med den för att få igång pistolen i många år nu, och en gång när den låg avstängd på garageuppfarten så startade den spontant..

Tänkte nog faktiskt byta den också nån gång.. tills vidare är jag noga med att dra ur kontakten när den inte används.
Jag köpte ett tvåpack (då det var den billigaste med standard intl shipping och inte economy) och får säkert en över. Den får du om jag kan lämna över den på enkelt sätt till dig.
Är ju egentligen enda slitdelen på en varmluftspistol. Små fläktar har en tendens till att vara outtröttliga nu för tiden. De kan låta och jämra sig, men kämpar på ;)
Skriv svar