HMDI och USB switch

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

HMDI och USB switch

Inlägg av Oltronix »

Jag har flera datorer som jag vill växla mellan mot samma skärm och använda ett tangentbord och en mus. Jag hittade denna switch.
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 30421.html
Var köper man denna? Har inte hittat någon svensk leverantör. Jag vill inte köpa 10st som är en minorder. Finns det andra produkter som är vettiga som någon har erfarenhet av? Jag vill gära ha funktionen att när cursen dras till ena sidan så switchar man till anann dator eller likartad funktion.
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: HMDI och USB switch

Inlägg av konig7070 »

Alibaba.com är inte inriktade mot privatpersoner, använd aliexpress.com istället.
https://www.aliexpress.com/item/4-port- ... f7c76d1e29
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: HMDI och USB switch

Inlägg av Pucco »

Att tänka på är att det ofta strular med skärmupplösning när man switchar mellan olika datorer. Kopplar man bort skärmen från grafikkortet så har Microsoft sett till att drivrutinerna till grafikkortet rapporterar det och WINDOWS ställer om upplösningen till någon default-skärm, typ 680x480, och samtidigt flyttar om skrivbordsikoner och ändrar fönsterstorlekar så det får plats. När man sedan kopplar in skärmen igen så ställs upplösningen tillbaka korrekt men ikoner och fönster är uppfuckade. Det finnas KVM-switchar som klarar det genom att följa Microsofts krav att svara på EDID läsningar även om skärmen är bortkopplad och inte signalerar med hotplugg signalen. I XP fungerade det oftast utan problem ändå men i WIN7 och WIN10 har Microsoft bestämt att användaren är en idiot och de vet bäst hur det ska vara. Finns tyvärr inga inställningar för stänga av det.

Jag har hittat en fix för min setup. Nvidia Quadro-drivrutiner har en option att läsa ut EDID från skärmen till en fil och använda den filen för att tala om för WINDOWS vilken skärm man har inkopplad. Genom att koppla EDID-filen till den sekundära utgången kommer WINDOWS att byta till den när KVM-switchen kopplar bort huvudskärmen. Samma EDID i fil och från skärm så ingen ändring av upplösningen med desktopkaos.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: HMDI och USB switch

Inlägg av MadModder »

Det är väl bara de billigaste skräpswitcharna idag som inte kommunicerar med grafikkortet?
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: HMDI och USB switch

Inlägg av Pucco »

Jag har en ATEN CS782DP displayport-switch som inte hanterar det korrekt.
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Re: HMDI och USB switch

Inlägg av Oltronix »

konig7070 skrev:Alibaba.com är inte inriktade mot privatpersoner, använd aliexpress.com istället.
https://www.aliexpress.com/item/4-port- ... f7c76d1e29
Nu har burken annlänt efter c:a 4 v dock med en viss bessvikelse. Jag har två skärmar som jag använder aktivt. En TV 26" Samsung TV LE26R74BD med HDMI och en termial Samsung 2253BW med DVI. Till DVI anslutningen har jag en HDMI<->DVI-konverter. De datorer jag har anslutna är en Laptop ASUS1215N och en Raspberry PI 2B.

HDMI-switchen verkar fungera så att den känner av ansluten USB från källa (dator). Detta indikeras på en on-line LED som lyser med fast sken när USB är ansluten annars blinkar denna LED. Problemet är att HDMI-switchen inte uppfattar att USB från Raspberryn är ansluten. Jag har prövat att koppla en USB-hub mellan Raspberryn och HDMI-switch med samma resultat. Allt fungerar dock ok med laptopen. Till detta kommer 26" TV inte visar någon bild när jag ansluter Raspberryn direkt till TVn. Mot terminal fungerar både Raspberryn och laptopen både direkt och via HDMI-switchen. Det blir bild. Dock fungerar inte mus och tangentbord mot Raspbeeryn när jag kör switchen.
Skriv svar