Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av TomasL »

Naturligtvis fastnar det partiklar, konstigt vore annars.
Dock är ett filter betydligt effektivare.

Det är ju lite lustigt att man anger en sådan nivå, eftersom man inte kan mäta nivåer under 0,003ppm (med 50 % noggrannhet)
ret
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 juli 2008, 13:48:48
Ort: Umeå

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av ret »

Naturen får människor att må bra och där finns mycket negativa joner. Vattenfall skogen havet mm.

Neg. jongeneratorer är verksam emot de riktigt små partiklarna men inte så verksam emot tex. damm som är större.
Men de riktigt små partiklarna anses farliga så det är bra att få bort dom ur luften.

Går jongeneratorprojektet bra så är nog ett dammfilter nästa projekt.

Men jag är lite förvånad att elektronrören skall matas med växelström. :shock:
Men fattar det som så enligt Wikipedia: https://de.wikipedia.org/wiki/Ionisationsr%C3%B6hre

Spetsjonisatorn jag har jobbar likström vad jag förstår.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av TomasL »

Naturen får människor och må bra, men det beror garanterat inte på någon eventuell förekomst av så kallade luftjoner.

En jongenerator sätter upp ett elektrostatiskt fält i utrymmet, laddar upp partiklarna i luften och förhoppningsvis kommer de att deponeras på väggar och tak.
Dock deponeras de i samma utsträckning på allt annat i utrymmet, även människor och växter.
Kontentan blir helt enkelt att du blir lite skitigare om du befinner dig i rummet och du får tvätta dig lite oftare.
Ett Filter, må vara Elektro, Electret eller HEPA gör samma sak, på ett kontrollerat sätt (skiten fastnar i filtret i stället för människorna), dessutom fasiken så mycket effektivare.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av xxargs »

På slutet av 80-talet byggdes det några sådan baserat på kaskadkoppling och matat med 230V. På högspänningsutgången hade man typ 10 seriekopplade 1MOhms motstånd av bättre klass i serie innan det avslutades i en nål ut mot fria luften och allt byggdes in i plastlåda med nålen utstickande (+-sidan av kaskaden kopplades till elnätet)

Det man känner under drift är en isande liten blåst från nålspetsen (som sakta eroderar - se till att den är lätt utbytbar) - nackdelen med en sådan mackapär är att det blir så skitigt runt denna i typ 1 meter radie runtom på väggar etc. och det är 'skit' av typen som inte går att skura bort utan måste målas över eller tapetseras om, och detta gäller också ytor på möbler - det blir fart i smutspartiklarna som träffas av de negativa jonerna och laddas upp och accelererar till hög fart när de letar efter närmaste 'positiva' ytan i omgivningen och begraver sig djupt i ytskiktet - det är bokstavligen meteornedslag på mikroskop-nivå...

(och jag vill inte ens tänka på hur mycket radondöttrar som finns i den djupt inslagna smutsen på ytorna...)

Nyttan av denna är högst tveksam upplevelsmässigt och det man ser i verkan är den allt grisigare miljön omkring jonisatorn och i det stora hela så är det mer nackdelar än fördelar med en sådan mackapär IMHO.
ret
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 juli 2008, 13:48:48
Ort: Umeå

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av ret »

Jag har byggt en spetsjonisator baserad på en ingjuten krets men den producerar för mycket ozon för att jag skall vilja använda den i bebodda rum.
Skall kolla om den går att använda till ett elektrostatiskt filter i stället?

Att smuts kan kan fastna på golv och väggar med jongenerator har jag hört men problemet sägs vara mindre med de som har elektronrör. Få se om det är sant?

Att partiklar slås i hop blir tunga och faller ner är dock känt.
De här små partiklarna andas man annars in så det är ju en fördel att slippa det. :)
Haralt
Inlägg: 2478
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av Haralt »

Mrfrenzy säger ovan att en jonisationsrörtillverkare angav ozonen apparaten avger till 0,002 ppm.
Men det är en haltangivelse, alltså vikt ozon vikt luft. mg ozon per kg luft. Men om man har större eller mindre ventilation där apparaten står. Man undrar hur de har mätt upp den halten. Oerhört kraftigt ventilerat rum för att få låga värden att visa upp?
Apparaten producerat givetvis kontinuerligt ozon, så i slutet rum borde halten stiga kontinuerligt. Visserligen är ozon högreaktivt och reagerar med något och på så vis avtar ozonhalten.

Den som skaffar en jonisationsrör. Är det verkligen negativa joner han vill ha? Är det inte istället rent luft?
Det kan han kanske bättre få med ett elektrostatfilter?


Om man vill ha negativa joner kan man inte gnida sig med ett kattskinn? Man tänker på fysiklektionerna i skolan, kattskinn och ebonitstav.
Senast redigerad av Haralt 16 april 2017, 23:14:37, redigerad totalt 2 gånger.
ret
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 juli 2008, 13:48:48
Ort: Umeå

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av ret »

Ja joniseringsrör skall inte producera nämnvärd ozon.
Jag är ingen expert men vad jag förstår så är det viktigt att spänningen ligger 3000 volt.

Ena elektroden finns i en gasfylld glascylinder (kvarts?) och den andra (jorden) består av en metallstrumpa utanpå. cylindern.
De brukar prata om plasma cylinder.

De här jonisationerna producerar också en del positiva joner och de säger att problemet att små particklar fastnar i väggar och golv skall bli mindre då.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... sweise.jpg

Det finns andra typer av jonisatorer också men i Sverige verkar den här typen vara vanligast när det gäller ventilations system.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av mrfrenzy »

Förmodligen så blir ju den stora metallringen positivt laddad och nålarna negativt laddade.
All smuts fastnar på metallringen, inget på väggar och tak.

Det är ju hela tanken och också därför den är avtagbar för diskning.
ret
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 juli 2008, 13:48:48
Ort: Umeå

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av ret »

Enligt Wikipedia så verkar röret matas med växelspänning < 2,85 kV.
Tycker det är konstigt med växelspänning men vet inte hur man skall få reda på om det är sant? :?

Röret verkar inte heller behöva rengöras speciellt ofta men det sitter efter ventilationsfiltren.
Det står också att jonerna i början kan förbrukas inne i ventilationsrören tills att de blivit rena så man kan behöva minska styrkan efter en tid för att få lagom nivå i huset.

"Ionisationsgeräte mit Ionisationsröhren und einer Arbeitsspannung von < 2,85 kV Wechselspannung, werden zu meist in der Lüftungstechnik von Gebäuden, Räumen und Lufttechnischen Anlagen zur Entkeimung, Verbesserung der Luftqualität, der Geruchsneutralisation und zum Abbau von Schadstoffen eingesetzt, welche mit Prüfröhrchen ermittelt werden können. Die klassischen Ionisationsgeräte, mit der Kombination von Hochspannungstrafo und Ionisationsröhre, bilden nur sehr geringfügig Ozon unterhalb eines MAK - Wertes von < 0,01ppm, messbar mit einem Ionometer, und sind in der Handhabung unproblematisch.∞"
https://de.wikipedia.org/wiki/Ionisationsr%C3%B6hre

Så här ser röret ut under arbete
https://de.wikipedia.org/wiki/Ionisatio ... n_tube.jpg

Här är bild på 2 odlingar från ett salmonellafyllt rum. Den högra är efter luft jonisering. :bravo:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... zation.jpg
Haralt
Inlägg: 2478
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av Haralt »

ret,

https://de.wikipedia.org/wiki/Ionisator

Här visas en högspänningskaskad för att generera högspänning.

Det är klart att ozon, som är en mycket aggresiv, gas angriper bakterier i luften och klipper sönder dem.
Det är väl först den höga spänningen som jonisererar syrgasmolekyler(O2) i luften, och bildar ozon, O3.

Vill du tillverka ozon, kan du alternativt använda UV-ljus. Det är nämligen också energirikt.

Det går även att använda gammastrålar från radioaktivt material. Man låter luften passera ett rör som utsätts för gamma-strålar. Gamma-strålarna joniserar syret. Det avdödar bakterier. Det har säkert används för att sterilisera kryddorna du har på din kryddhyllan hemma. Cobolt 60. Kanske inte att rekommendera att ha hemma. Tillståndspliktigt också.
ret
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 juli 2008, 13:48:48
Ort: Umeå

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av ret »

Spets jonisatorer verkar jobba med likström för jag har byggt en sådan och den fick jag polvända elektroderna på för att den skulle fungera bra.

Men de här med jonrör (elektronrör/plasmarör) ser ut att ha en transformator även om jag tycker det är konstigt att de skulle vara så olika.

Här är 2 olika fabrikat med jonrör. Den första är för att sätta i ett rum så den har en fläkt inbyggd också:
http://www.easyfairs.com/typo3temp/_pro ... 95fe2f.png
http://www.bonotecs.com/wp-content/uplo ... AC_200.jpg

Den här typen med jonrör producerar ingen närmevärde ozon utan det är jonerna som slår ut salmonellan.
Jag har en ozongenerator också så jag vet skillnaden och en spetsjonisator som producerar lite men kännbar (lukt) ozon.
Haralt
Inlägg: 2478
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av Haralt »

ret,

tittar du på en växelpänning med 50 Hz under ett kort ögonblick, säg 1 ms, då är det en likspänning.
Förloppen med jonisering är oehört snabba skulle jag tro mikrosekunder, kanske. Därför funkar det kanske även med växelpänning även om inte lika effektivt som vore spänningen en konstant likspänning. Pulserande jonisering så att säga, men det märker man inte. Du märker inte heller att ett lysrör blinkar 50 gånger per sekund, men det gör det väl? För övrigt joniseras även gas i ett lysrör, med växelspänning. Konstruktören slipper bygga likriktare och apparaten blir billigare, kan det vara en anledning?
ret
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 juli 2008, 13:48:48
Ort: Umeå

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av ret »

Med växelström får man en polvändning men det kanske är meningen för att också skapa positiva joner? :idea:

Positiva och negativa joner står sig samman som klasar av vindruvor och om jag har förstått det rätt så skall småpartiklarna inte slå sig fast lika mycket som när man producerar enbart negativa joner.
Bilden nedan visar principen men mina Tyska kunskaper är minimala.

Bilden:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... sweise.jpg

Texten:
https://de.wikipedia.org/wiki/Ionisationsr%C3%B6hre
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av TomasL »

I slutet på 80-talet utvecklade jag en serie jonisatorer.
Vi använde dem för att reducera uppkomsten av statisk elektricitet i industriprocesser.
Det fanns även en "desktop-variant" för bildskärmar (bildskärmar var ett stort problem i mitten på 80-talet).

Jonisatorerna drevs med 24VAC.
De bestod av en 4-stegs spänningsmultiplikator en högspänningstransformator och därefter en spänningsdubblare..
Som oscillator använde jag en SYDAC parallellt med transformatorns primärlindning.
Sekundärsidan var lindad på ett lite speciellt sätt, med 1 varv per lager.
Omsättningsförhållandet var vill jag minnas 1:100.

I en komplett jonisator använde jag två uppsättningar, en för positiva och en för negativa med mittpunktsjord.

I de fall när inte jord var tillgänglig, så använde vi en modifierad väggvårta där vi monterade 2 st 10M motstånd i serie mellan ena primärsidan och ena sekundärsidan.
På så sätt fick vi en jordpunkt vilket var nödvändigt för funktionen.

Använde kolfiberborst i stället för tråd eller spetsar.

Jag tittade naturligtvis även på den sk "hälsoeffekten" men konstaterade att den var inget värd.
Plöjde igenom rätt många vetenskapliga rapporter, både för och emot.
Kunde konstatera att påståendena att negativa luftjoner hade någon biologisk påverkan var humbug, i samma klass som virvlat vatten.

För luftrening kan det fungera om man accepterar att golv, väggar, tak samt allt annat i lokalen blir nedskitat, på ett sätt som gör det i princip omöjligt att få rent.

Då jag höll på en hel del med sk sjuka hus och sjuka kontorsmiljöer så började vi marknadsföra luftavfuktare och luftfilter baserade på elektrostatfilter.
Joniseringen använde vi som sagt för statisk elektricitet.

Så här ser högspänningsdelen ut (har nog ett 50-tal liggande, mått 20x75mm ungefär):
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ret
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 juli 2008, 13:48:48
Ort: Umeå

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av ret »

TomasL

Det var ju intressant. :)

Men jag tror de modernare jonisatorerna kan göras kraftfullare genom att man löst ozonproblemet i en del av dom.
De här med jonrör sägs också ha mindre problem med att partiklar fastnar i väggar mm.

Skapade din också både positiva och negativa joner?
Skriv svar