Lite hjälp med 3-fas elverk, alla lösningar är bra lösningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bumpe
Inlägg: 176
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

Lite hjälp med 3-fas elverk, alla lösningar är bra lösningar

Inlägg av Bumpe »

Hej! Har inför sommarens drabbningar (Gatebil mm) införskaffat ett lite större elverk, skicket är dock högst okänt.

Motorn är en Mercedes OM621, Diesel med helt mekanisk pump.
Huvudgeneratorn är en Asea 3-fas, 11Kva. 1500rpm Magn 110V/4.5A
Shuntgenerator (monterad i änden på huvudgeneratorn) är på 115V, 4.5A.
Sitter ett jätteskåp med nån form av kolstavar har jag försökt läsa mig till, för mig helt obegriplig konstruktion.
20170409_170512.jpg
20170409_170441.jpg
Har idag bytt ut dom gamla trasiga trådglödstiften mot nya snabbglödstift och dito relä. Motorn både startar, svarar på gas och går stänga av. Nu är det tre små saker till som behöver en lösning.

1. Utspänning mellan faserna är lite låg, ca 6v vid uppskattat 1500 rpm.
2. Varvtal/gaspådrag sköts med ett chokereglage från en gräsklippare, en automatisk reglering måste till.
3. Den ska gå att starta med nyckel/knapp. Inte ett stort handtag som ska hållas i rätt position i en viss sekvens för att starta.

Vi börjar med det mest primära att den inte ger någon användbar spänning ut. Resterande problem tar vi efter hand. Jag felsökt lite på egen hand sådär.
Huvudgeneratorn levererar ca 6Vac mellan faserna obelastad.
Den bakre shuntgeneratorn levererar ca 2Vdc, samma spänning går även till magnetiseringen av huvudgeneratorn. Har bara provat att köra den i automatiskt läge på reglerskåpet.
FRÅGA 1: Kan jag i felsökningssyfte koppla bort shuntgeneratorn och koppla på ett litet labb aggregat (max 12V, 1.5A) direkt på magnetiseringen bara för att se så den ökar i spänning på trefasen?

Har kikat på lite olika AVR-lösningar men blir inte helt klok på inkopplingen, t.ex denna:
http://www.leroy-somer.com/documentatio ... 72e_en.pdf
Finns det bättre alternativ i samma prisklass (runt tusenlappen) så tas rekommendationer gärna emot.
Inkoppling enl SHUNT modellen hade ju varit det klart smidigaste och skrota likströmsgeneratorn i sin helhet.
Jag har dock bara 6 pinnar ut från huvudgeneratorn?
FRÅGA 2: Hur ska en eventuell inkoppling av AVR i SHUNT-matning ske?
20170409_162628.jpg
Mer bilder kan vid behov lösas imorgon.
Hoppas innerligt EF har koll på detta, kommer bli mycket testande annars ;)
MVH Hampus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Lite hjälp med 3-fas elverk, alla lösningar är bra lösni

Inlägg av prototypen »

Börja med att felsöka likströsgeneratorn, hur sköts magnetiseringen av den? Ska den gå igång på remanensen så behöver den lite hjälp om elverket stått still under lång tid. Kanske hjälper att koppla ifrån likströmmaren från belastningen.

Protte
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Lite hjälp med 3-fas elverk, alla lösningar är bra lösni

Inlägg av grym »

ja du kan prova med ett labbagg till magnetiseringen, men ha på lite lagom last och ha helst något du kan köra upp till 120v och lagom ström

ex en halvstor vridtrafo med likriktare på
Bumpe
Inlägg: 176
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

Re: Lite hjälp med 3-fas elverk, alla lösningar är bra lösni

Inlägg av Bumpe »

Protte: Kan prova att koppla ifrån lasten imorgon och se om den orkar få upp någon högre spänning. Utan belastning bör den så sakteliga uppnå sin rätta kapacitet antar jag?

Grym: Någon vridtrafo eller likriktarbrygga är inget jag har i gömmorna tyvärr. Jobbar på bilverkstad så batterier finns i "obegränsad" mängd. Duger det att koppla på ett efter ett (serie) med en amperemätare i serie tills antingen utspänningen är tillfredställande eller strömmen är uppe på max vad märkskylten anger?

MVH
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Lite hjälp med 3-fas elverk, alla lösningar är bra lösni

Inlägg av Andy »

Den här länken kan eventuellt sprida lite ljus över generatorn: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=182614.0 :)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7032
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Lite hjälp med 3-fas elverk, alla lösningar är bra lösni

Inlägg av Teknikern »

Ang. varvtalsregulator, eftersom det är en diesel har den en varvtalsregulator inbyggd i insprutningspumpen (det har i princip alla äldre insprutningspumpar) så det enda man gör är att låsa gasreglaget mot något stopp när varvtalet dvs. frekvensen är rätt. Vissa dieslar har ju även stoppen "inbyggd" i gasreglaget och då får man ha fjäderbelastning mot varvstoppet så motorn går att stänga av och hamna rätt på varvet när den startas igen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32537
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lite hjälp med 3-fas elverk, alla lösningar är bra lösni

Inlägg av säter »

OM621 har väl normalt vakuumregulator?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Lite hjälp med 3-fas elverk, alla lösningar är bra lösni

Inlägg av grym »

sätt en säkring i serie med lindningen och seriekoppla batterier för glatta livet, funkar bra
Bumpe
Inlägg: 176
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

Re: Lite hjälp med 3-fas elverk, alla lösningar är bra lösni

Inlägg av Bumpe »

Status update:

Provade att koppla loss ena ledningen till statorn inne i huvudtransformatorn så shuntgeneratorn kunde gå utan last, uppnådde 4volt som bäst mellan några pinnar. Visst ska det vara likström där?
Körde kontrollskåpet både på automatiskt och manuellt med vreden både på fullt o lägsta, helt opåverkad spänning. Huvudströmbrytaren stod i läge "på"
De var ungefär så långt jag kom innan nån riktigt osmart kille glömt tanka, suck. :doh:

Ska gå på med hårdhandskarna och prova lägga spänning direkt på statorn i huvudgeneratorn nån dag i veckan, måste ju bli något resultat. Satt o lurade på nån bra strömbegränsning tills Grym nämnde en säkring, fan så trögt de går på kontoret ibland :vissla:

Återkommer med bilder på hur reglagen på pumpen ser ut, nåt vacum är iaf inblandat. Är lite för ung för att ha koll på antikviteterna, M-serien på boschpumpar är gränsen för vad jag grejat med.

Härligt att det kommer lite input på detta :)

Mvh

EDIT: Kollade igenom din länk Andy, han har nog kommit ungefär lika långt som jag gjort när tråden stannat upp :(
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32537
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lite hjälp med 3-fas elverk, alla lösningar är bra lösni

Inlägg av säter »

Ska gå på med hårdhandskarna och prova lägga spänning direkt på statorn i huvudgeneratorn
Statorn är väl huvudlindningarna för utgående 3-fas, eller?

Vore det min sak, skulle jag felsöka varför likströmsgeneratorn inte går upp i spänning.
Förmodligen får den ingen ström genom fältet.

Är detta ett hemmabygge med MB-motorn, eller är det fabriks?
Det vore kul med bilder på motorn.
alexanderson
Inlägg: 830
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Lite hjälp med 3-fas elverk, alla lösningar är bra lösni

Inlägg av alexanderson »

Magnetiseringen sitter väl i rotorn. Så var generatorer uppbyggda förr.
KOLSTAVAR....
Förr fanns det variabla kolmotstånd.
Ett slags variabla motstånd med kolpulver.
Användes ofta för spänningsreglering för generatorer.
Om dessa inte fungerar, bygg transistoriserad spänningsregulator!
Bumpe
Inlägg: 176
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

Re: Lite hjälp med 3-fas elverk, alla lösningar är bra lösni

Inlägg av Bumpe »

Update!

Tankade och luftade, allt frid o fröjd. Kopplade på en säkring och ett litet 12V 1.5A spänningsaggregat. Med varvtalet justerat enbart efter öra hade vi nu 120V ut mellan fas och nolla! Great sucess! :tumupp: Satte ett 12v batteri i serie så vi hamnade på 24V magnetiseringsspänning vilket gav 190V ut. Drev en 2kw varmluftspistol på en av faserna, gav skaplig värme. Hördes att motorn ökade/minskade pådraget när man slog på och av varmluftspistolen :) Glädjeruset slutade med ett skramel och en kardanstång som låg på golvet.
20170415_131354.jpg

Skickar även med lite bilder på hur det såg ut i sitt "originalutförande". Troligen byggt på någon mekanisk verkstad för stationär drift på lokala vårdcentralen, ombyggt av ägaren före mig till mobil drift men han fick aldrig fart på det.
Nuvarande status är att den fått ny drivning med Hardyskiva från en Vo**o, kryper lite på ryggen så men det var det jag hittade komplett med medbringare åt båda håll. Även flyttat om/förbättrat"samlat ihop komponenterna lite mer. Totallängd på 3.8meter är mkt för 11kva!
20170420_162207.jpg
20170420_162213.jpg

Persson (sån allvetare) var inne på jobbet och förklarade att det är vacumreglering, har förstått hur den fungerar och att den fungerar:) Fick även beröm för min lösning med Hardy-skiva istället för helt "ofjädrad" drivning med knutkors.

Står nu inför valet av en ny spänningsregulator, har hittat alternativ som har inbyggd "starter" för att kunna drivas direkt på utgående spänning från generatorn om jag förstått det rätt. Slipper väldigt gärna ha den gamla likströmmaren kvar!

Orkar någon förbarma sig och slå en liten kik om detta kan tänkas funka?
Antar man kopplar enl fig 9.
Masgnetiseringsspänningen står ju 110V på generatorn (max 63 på regulatorn) men gav ju ganska mkt redan på 24V, menar märkningen att den TÅL 110V men att den normalt jobbar på lägre spänning?
Kommer mest användas som 3x230V framför ren trefas 400V.
Sitter ni inne på någon annan modell/har en som uppfyller kraven så

http://www.currentgeneration.co.nz/site ... ual-en.pdf

MVH Hampus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32537
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lite hjälp med 3-fas elverk, alla lösningar är bra lösni

Inlägg av säter »

Bumpe skrev:Motorn är en Mercedes OM621
En äldre typ av OM621.
Samma som i "bullmerca".
Skriv svar