Nu jävlar ska krypen DÖ! Elstängsel!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Loial
Inlägg: 452
Blev medlem: 21 oktober 2005, 12:22:46
Ort: Gävle

Re: Nu jävlar ska krypen DÖ! Elstängsel!

Inlägg av Loial »

Håller också på att bygga en snigelbarriär runt min odling, förra året gjorde jag lite tester med diverse metoder:

Kopparfolie Fungerar inte. Möjligen om några tiotal år när kopparen börjat oxidera, men ren kopparfolie kryper de glatt över... skrattandes...

24 V AC Kopplad med en 1A polyfuse i serie (typ som en glödlampa...). 24V dödar sniglarna om de kommer i relativt varaktig kontakt med båda trådarna. De verkar få en kraftig chock av att bara snabbt skapa kontakt också och går nästan i "dvala".

Fysisk barriär Jag hade för mig jag läst om att sniglarna inte fixar att klättra förbi en skarp kant så jag testade med en fysisk barriär högst upp på brädan som vi byggt våra odlingsbäddar av. Vi hade tunnplåt kvar efter en takomläggning som jag testade att bygga en prototyp av och INGEN snigel tog sig in på två veckor. Det här blir den metod jag tänkte använda mig av. Ingen ström (underhållsfritt), inga snigellik, och det är enkelt att gå runt bädden och plocka bort de sniglar som försöker.
Om det visar sig att de jävlarna listat ut hur man tar sig över är det enkelt att komplettera med en koppartråd med 24V under plåtremsan vid behov :twisted:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Nu jävlar ska krypen DÖ! Elstängsel!

Inlägg av SM7CZR »

Bra tips och fin illustration! :tumupp:
tänt_var_det_här
Inlägg: 23
Blev medlem: 5 januari 2015, 22:32:13

Re: Nu jävlar ska krypen DÖ! Elstängsel!

Inlägg av tänt_var_det_här »

Loial skrev:Håller också på att bygga en snigelbarriär runt min odling, förra året gjorde jag lite tester med diverse metoder:

Kopparfolie Fungerar inte. Möjligen om några tiotal år när kopparen börjat oxidera, men ren kopparfolie kryper de glatt över... skrattandes...

24 V AC Kopplad med en 1A polyfuse i serie (typ som en glödlampa...). 24V dödar sniglarna om de kommer i relativt varaktig kontakt med båda trådarna. De verkar få en kraftig chock av att bara snabbt skapa kontakt också och går nästan i "dvala".

Fysisk barriär Jag hade för mig jag läst om att sniglarna inte fixar att klättra förbi en skarp kant så jag testade med en fysisk barriär högst upp på brädan som vi byggt våra odlingsbäddar av. Vi hade tunnplåt kvar efter en takomläggning som jag testade att bygga en prototyp av och INGEN snigel tog sig in på två veckor. Det här blir den metod jag tänkte använda mig av. Ingen ström (underhållsfritt), inga snigellik, och det är enkelt att gå runt bädden och plocka bort de sniglar som försöker.
Om det visar sig att de jävlarna listat ut hur man tar sig över är det enkelt att komplettera med en koppartråd med 24V under plåtremsan vid behov :twisted:


Mycket fint förklarat och kanonbra bild :)


Vad är det för en polyfuse? Låter som en solklar lösning till min plan :)


Så det var en slug en som kom igenom efter 2 veckor eller höll det hela sässongen?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Nu jävlar ska krypen DÖ! Elstängsel!

Inlägg av prototypen »

Med en polyfuse SER DU INTE att du har kortslutning mellan trådarna.
Med en GLÖDlampa ser du att något är fel.
Typ

Protte
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Nu jävlar ska krypen DÖ! Elstängsel!

Inlägg av SM7CZR »

Då undrar man...vilken resistans har en snigel? Gissar att den är ganska högohmig.
Loial
Inlägg: 452
Blev medlem: 21 oktober 2005, 12:22:46
Ort: Gävle

Re: Nu jävlar ska krypen DÖ! Elstängsel!

Inlägg av Loial »

Med en polyfuse SER DU INTE att du har kortslutning mellan trådarna.
Med en GLÖDlampa ser du att något är fel.
Helt rätt tänkt, jag ville bara inte ha för mycket värme i min inbyggnadslåda. 24V 21W låter lagom (men det blir varmt vid kortslutning och se till att lampan sitter säkert monterad utan åtkomst för torrt gräs och liknande!)
Då undrar man...vilken resistans har en snigel? Gissar att den är ganska högohmig.
Minns inte exakt men jag har för mig att det blev högre ström än jag trodde, dvs ganska låg resistans. Så överströmsskydd av något slag behövs helt klart.
Se groteska detaljer nedan:
När de blev "elektrifierade" så blev de extremt slemmiga, fort. Jag gissar att det bidrog till att sänka resistansen rejält...
Sedan måste jag tillägga att jag inte gjorde något av detta för nöjes skull, tro mig, det var inte roligt.. Men när jag plockade en halv 10-liters hink på en kväll lessnade jag rejält.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Nu jävlar ska krypen DÖ! Elstängsel!

Inlägg av grym »

megga och prova :wink:
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Nu jävlar ska krypen DÖ! Elstängsel!

Inlägg av svanted »

googla på "snigelresistans" :D
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Nu jävlar ska krypen DÖ! Elstängsel!

Inlägg av rvl »

Jag hade inte väntat altför hög resistans på fuktiga slemmiga sniglar. Vi har ju själva också rätt låg resistans, förutom i huden. Därför kan man fingra på 24 V utan att märka nåt, medan mindre än en tiondel av den spänningen känns tydligt, om man känner med tungan.

Har hört en historia om en svetsare som dött av svetsens sekundärspänning, som normalt anses "säker". Men sitter man med svettig overall inne ett stort metallrör, så kan det gå så. Stor salt+fuktig kontaktyta mellan svetsaren och röret, så kommer hudresistansen mot jordklämman ned rejält. Motsvarande med resistansen till svetselektroden, som han enligt historien av nån anledning stoppat i sin svettiga armhåla. Kanske för att få fria händer till nåt, för det hade ju inte gått att ställa ned elektroden på "golvet".
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Nu jävlar ska krypen DÖ! Elstängsel!

Inlägg av helmut »

Förra året hittade jag flera sniglar i min trädgård. Dessbättre käkade dom inte upp mina växter. Alltså var det inga mördarsniglar utan vanliga skogssniglar.
Annars kan du köpa en tändspole på Biltema och så tar du ett relä löder fast kablarna så att den ena kabeln går direkt in i spolen och den andra går till tungorna så att strömmen går genom kontakterna när relät är i viloläge. Då kommer spolen att dra vilket resulterar i att strömmen till spolen bryts. Relät kommer då att vibrera. Koppla in tändspolen så att en strömimpuls går in i spolen när relät drar. Koppla in en kondensator mellan nollan och tråden som går in i tändspolen så får du mer drag i utgången på tändspolen. Ta en gammal vattenslang som du borrar massor med hål i. Fläta in en oisolerad metalltråd genom hålen så det inte blir kortis. Lägg ut slangen på lämplig plats i trädgården.
När allt är klart petar du på tråden och kan konstatera att om du får träningsvärk i hela kroppen de två närmaste veckorna fungerar skapelsen.
Vet inte om katter kommer att gilla skapelsen då kan du göra som jag. Ta två brädor som du fäster trådarna på. Skruva ihop brädorna med två muttrar mellan så att det blir en spalt mellan övre och undre brädan. När snigeln kryper in mellan brädorna kommer den att få en stöt. Testa med att hälla lite vatten på brädan på kvällen så det blir fuktigt och sniglarna kommer att trivas i fukten. Häller du vatten på brädan och du har glömt att stänga av strömmen är jag säker på att du fortsättningsvist kommer ihåg att bryta strömmen.

Tröttnar du på att jaga sniglar kan du mosa sniglarna och lägga resterna på en stenplatta med lite fågelmat. Mina starar/skator gillade inte sniglarna men när fåglarna käkat upp fågelmaten och testat mosad snigel har dom lärt sig att det som finns innanför de slemmiga skinnet är jättegott, har fåglarna börjat hacka hål i sniglarna och smaka på innehållet.
Annars se till att det inte finns platser där sniglarna kan krypa in under på dagarna när solen skiner. Solen kommer att torka ut sniglarna.
Har även byggt en kratta med strömförande spikar som stack ut ca 5 cm. Avståndet mellan spikarna var ca en cm. varannan spik var en nolla och varannan var strömförande. Den här drog jag mellan buskarna och över gräsmattan för att ta död på sniglarna. I slutet av juni hittade jag bara några enstaka sniglar i min trädgård och kunde ligga i solstolen med en god bok och kolla på grannen som plockade ett 20 tal sniglar varje dag och undrade över varför jag hade snigelfritt.
Ps Flugsmällare biter inte på sniglar!
Lillhannus
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 november 2011, 18:54:05
Ort: Helsingfors

Re: Nu jävlar ska krypen DÖ! Elstängsel!

Inlägg av Lillhannus »

Gillade det fysiska barriärtipset i ett tidigare inlägg ( ända minuset var egentligen bristen på elektronik vilket gjorde det hela lite väl simpelt. Det blir inte ett bra skryt projekt vid kaffebordet). Vet nån att fungerar tunnplåtskanten om den är riktad neråt eller måste den vara åt sidan?

Mvh
JL

.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Nu jävlar ska krypen DÖ! Elstängsel!

Inlägg av SM7CZR »

Det är troligen en "odlingsbädd" med fyra sidor.
Tunnplåten är vikt nedåt (sett från sidan).
Lillhannus
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 november 2011, 18:54:05
Ort: Helsingfors

Re: Nu jävlar ska krypen DÖ! Elstängsel!

Inlägg av Lillhannus »

SM7CZR skrev:Det är troligen en "odlingsbädd" med fyra sidor.
Tunnplåten är vikt nedåt (sett från sidan).
Förstod nog bilden sm7czr :)
Min fråga gällde mer snigelns akrobatikkunskaper. En tunnplåt vikt åt sidan så kräver att snigeln "svingar" sig 180 grader uppåt medan vid en neråtvikning så är inte manövern lika komplex.

JL

.
Skriv svar