Handhållet Oscilloskop

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av Glenn »

opampen skrev:
Ja...Ber om ursäkt! Jag blandade ihop H.O Med trådskrivaren haben 12! Men fakta kvarstår ändå vad som jag skrivit tidigare. Och att det scopet som Kjell säljer är skit för det har för liten bandbredd! Det kan också finnas begagnade scopemetrar som är i stort sett handhållna om haben 12 nu måste ha just handhållet!
Begagnade scopemeters är sällan billiga, snarare är dom typ alltid svindyra, även dom gamla och klena.

Sen förstår jag inte heller digitalhysterin, du ska i normalfallet titta på en analog signal, varför skulle det automagiskt vara bättre att digitalisera den än att visa den analogt ?

Visst, digitala scopes har fördelar, tex autoadjust och att du kan få direkta mätvärden i siffror, men det beror ju lite på VAD man ska göra om det är nödvändigt eller ej.

Själv har jag ett digitalt scope, två analoga (varav ett TV-oscilloscope), ett hybridscope och ett handhållet.. gotta catch them all!
tradman
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 januari 2017, 12:48:46

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av tradman »

Jag vet mycket lite om Scoopmeters, men sålde en Fluke 95 Scoopmeter för ca 1700 kr för en tid sedan. Det var inte direkt någon rusning efter den. Om det var prisvärt eller inte (för köpare respektive säljare) får andra bedöma. Priset var utan prober, laddbart batteri och nätadapter.
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av opampen »

Glenn skrev:
opampen skrev:
Ja...Ber om ursäkt! Jag blandade ihop H.O Med trådskrivaren haben 12! Men fakta kvarstår ändå vad som jag skrivit tidigare. Och att det scopet som Kjell säljer är skit för det har för liten bandbredd! Det kan också finnas begagnade scopemetrar som är i stort sett handhållna om haben 12 nu måste ha just handhållet!
Begagnade scopemeters är sällan billiga, snarare är dom typ alltid svindyra, även dom gamla och klena.

Sen förstår jag inte heller digitalhysterin, du ska i normalfallet titta på en analog signal, varför skulle det automagiskt vara bättre att digitalisera den än att visa den analogt ?

Visst, digitala scopes har fördelar, tex autoadjust och att du kan få direkta mätvärden i siffror, men det beror ju lite på VAD man ska göra om det är nödvändigt eller ej.

Själv har jag ett digitalt scope, två analoga (varav ett TV-oscilloscope), ett hybridscope och ett handhållet.. gotta catch them all!
Bra! Håller med dig Glenn! Nej, scopemetrarna blev aldrig någon riktig hit!? Själv har jag två scope. Ett Fluke som Philips tillverkade innan, PM3050 och ett lite äldre PM3207.
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av haben12 »

Tack för alla tipsen!

Jag har gjort tolkningen att det är att kasta pengarna i sjön att köpa ett billigare oscilloskop, så jag står över dom experimenten där jag behöver kunna se vågformerna och deras höjder(kortvågsprojekt). Jag kan inte motivera beloppen som behövs för dom enkla mätningar som jag behöver göra.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av adent »

Glenn skrev:<klippt>
Sen förstår jag inte heller digitalhysterin, du ska i normalfallet titta på en analog signal, varför skulle det automagiskt vara bättre att digitalisera den än att visa den analogt ?

Visst, digitala scopes har fördelar, tex autoadjust och att du kan få direkta mätvärden i siffror, men det beror ju lite på VAD man ska göra om det är nödvändigt eller ej.

<klippt>
För en repeterande signal duger ett analogt fint (ljud, radio, annat där man inte behöver hitta glitchar).
Men vill man kunna se one-shot och få en hel del behändiga funktioner så är det digitalt som gäller. Sen är resten upp till TS :)
Men att betala ~5kkr för ett nytt analogt oscilloskop, det hade jag inte rekommenderat någon.

Mina fem öre.

MVH. Mikael
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av Marta »

Vad är det för kortvågsprojekt? När det handlar om radio är det normalt sett spektrum som är intressant och inte vågformer. Du har stadiga spurrar/övertoner som är helt oacceptabla långt innan Du kan uppfatta minsta avvikelse på ett vanligt scope. Samma sak med fasbrus o.dyl. Signalen kan vara jättebred utan att Du ser det.
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av haben12 »

Jag har byggt en oscillator, och en enkel transistorförstärkare(klass A). Men håller nu på att försöka öka uteffekten med ett klass C steg, oscilloskopet behövs för att kontrollera uteffekt(Spänningen över ett 50ohms motstånd) och för att eventuellt felsöka oscillatorn om det behövs.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av JanErik »

Inte för RF förstås men för det priset kunde det fungera som andraskop:
https://www.aliexpress.com/item/Orignal ... 72111.html
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av Glenn »

Billigt iofs, men 200kHz..
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av H.O »

Billigt och 12bitars ADC men bara EN kanal och som sagt, 200kHz, 1Msps och 1024 bytes sampleminne varav hälften är dedikerat till pre-trigger - alltid. Så billigt och handhållet (fast man behöver ju komplettera med batteripack) men VÄLDIGT basic, vilket kan iofs vara got nog för vissa ändamål men då vet man det från början.

Jag hade kunnat tänka mig (typ) en sådan om den haft i alla fall 100M sampleminne och nått smidigt sätt att titta på och få ut datan ur enheten.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av JanErik »

Ett steg uppåt då med 2Msps men hur går det ihop med 3MHz analog bandbredd...? https://www.aliexpress.com/item/Free-Sh ... 56385.html
Hur funkar dethär "equivalent sample rate"?
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av H.O »

Den samplar med 2Msa/s men den förskjuter samplingarna, relativt triggpunkten, lite lite grann för varje gång den triggar så att samplingarna har 50ns mellan sig fast de "kommer från" olika "instanser" av kurvformen. Funkar alltså endast på repetitiva signaler.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av JanErik »

Ännu ett steg uppåt, börjar bli ganska kompetent för priset, bortsett från att skärmen är ganska liten då;
https://www.aliexpress.com/item/Handhel ... 87237.html
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av opampen »

Den senaste ovan är ett hyggligt köp. 25MHz. bandbredd räcka till mycket. Är den bra i övrigt så kan den vara prisvärd.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Handhållet Oscilloskop

Inlägg av H.O »

12. Depth-sampling: 0.1K/Channel
100 BYTES !?
Och så står det Display Size 5.0-6.9" men det ser det ju knappast ut att vara....
Skriv svar