Fråga ang timermodul

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Doxie
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 januari 2012, 09:40:31

Fråga ang timermodul

Inlägg av Doxie »

Hej
Jag skulle vilja bygga något enligt bilden.
Men jag är bara en glad amatör, och vet inte riktigt hur jag ska få till det.

Jag har alltså 5st 6v mini pumpar, som ska aktiveras genom att man trycker på en knapp.
Till det så vill jag använda någon timermodul, så att knapptryckningen blir x antal sekunder.
För att göra det extra komplicerat så vill jag att en knapptryckning ska starta en motor i x antal sekunder
och samtidigt starta en annan motor i x antal sekunder. (se bild)

Som strömbrytare tänkte jag använda en återfjädrande strömbrytare, typ denna Kjell&Company: 36134
och som timermodul denna, Kjell&Company: 87596 eller Kjell&Company: 88113

Skulle man kunna få någon fingervisning, om ifall jag är på rätt väg eller om jag tänker helt galet, och vilken av timermodulerna ni tror passar mig bäst?
Sen vet jag inte ifall strömbrytaren är en "klick" brytare eller "push" (vet inte det rätta namnet på det) så skulle uppskatta feedback även på den.

Det jag ska bygga är en dryckesdispenser, som ska blanda olika drycker, alternativt hålla inne en knapp för att få endast en dryck.

En vuxen variant av denna, och lite mer invecklad är mitt mål: https://www.youtube.com/watch?v=k0ERi0Bt8Gk

Tack på förhand.

Edit:
Eftersom timermodulen ska drivas med 12v, så kanske man kan använda en adapter som även ger ström till motorerna, och skippa batteri?
Som ni förstår vid det här laget så är jag helt novis, men skulle jag kunna använda samma 12v adapter för att kunna driva 6v motorer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fråga ang timermodul

Inlägg av mrfrenzy »

Visst går det att lösa med en hel massa timermoduler och reläer.

Jag hade nog använt en PLC istället. Till exempel en Siemens Logo eller Xlogic eller Cubloc.

Eller om du har lite programmeringskunskaper en Arduino med reläkort.
Doxie
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 januari 2012, 09:40:31

Re: Fråga ang timermodul

Inlägg av Doxie »

Jag har ett Arduino kort liggande, men anledningen att det bara ligger är tyvärr brist på kunskap inom området.
Kanske får läsa på lite mer angående hur man programmerar det.
PLC hade nog varit det bästa alternativet, men det är förhållandevis ganska dyrt. :(

Edit:
Skulle detta kunna vara ett alternativ? http://www.xlogic.se/webshop/product_in ... ucts_id/90
6 analoga ingångar och 4 reläutgångar, fast då saknar jag ett relä, om jag ska köra enligt skiss och behöver 5 timermoduler.

Edit:
Hittade nu en med 6 reläutgångar, vilket borde lösa mina problem. Tänker jag rätt nu?? :)
http://www.xlogic.se/webshop/product_in ... ucts_id/89
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Fråga ang timermodul

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det känns inte helt rätt med ditt första förslag!
Skall tiderna alltid vara fasta för respektive knapp?
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Fråga ang timermodul

Inlägg av Skogen »

Doxie skrev:Jag har ett Arduino kort liggande, men anledningen att det bara ligger är tyvärr brist på kunskap inom området.
Kunskap är billigt jämfört med dina länkar, tar bara lite tid.
Räcker väl med en Arduino (som du redan har) och några relän så är saken biff.
Finns nog några som kan hjälpa dig här om du bara har viljan. :)
Doxie
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 januari 2012, 09:40:31

Re: Fråga ang timermodul

Inlägg av Doxie »

Lasp skrev:Det känns inte helt rätt med ditt första förslag!
Skall tiderna alltid vara fasta för respektive knapp?
Det va min första tanke, men när jag började kolla på PCL så tänkte jag att man kan ha en knapp som ändrar relä tiderna,
Typ "Normal" 3 sec "Stark" 5 sec och "Extra Stark" 7 sec.
Så den skulle fungera ungefär som en kaffemaskin.

Tiderna vet jag inte om dom stämmer, vet inte än hur stark pumpen är, och hur mycket vätska den pumpar per sekund.
Man kan ju spinna vidare på den här iden hur mycket som helst, tex:
1) Först väljer man styrka
2) Sen väljer man grund
3) Sen väljer man tillbehör

- Stark - Vodka - Cola
-------------------------------------------------------------
Jag kommer nog att börja med att bara köra med en knapp och motorer, typ push utan relä.
Sen kommer jag köpa ett billigt relä, bara för att prova mig fram, därefter, beroende på hur allt kommer på plats,
kanske jag går vidare med en PCL eller Arduino kortet.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Fråga ang timermodul

Inlägg av Purre »

Nackdelen med att köra ett tidrelä eller de där timer modulerna är att de inte går att ställa 7 sekunder på ett väldigt exakt sätt utan den brukar vara en liten skruv man justerar för tiden som inte har så hög precision.

PLC är rätt väg att gå kan du sen köpa ett med grafisk programmering behövs inte så mycket förkunskap.
Vi har något Schneider Zelio Logic (gamla Telemecanique) som går att programmera i ett grafiskt gränssnitt.
Dessutom skulle du behöva ändra tiden med några tiondelar så är det väldigt enkelt med ett PLC.

Här är ett exempel på ett väldigt enkelt program, lite åt det hållet som du vill ha.
Ingångar på vänster sida och utgångarna på höger sida.
maxresdefault.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Fråga ang timermodul

Inlägg av hanpa »

PLC:er är ju rätt billiga, t.ex. Controllino Mini för 1399kr på Conrad med 6 reläutgångar, finns säkert billigare.

https://www.conrad.se/PLC-styrningsmodu ... 52_0213023

Och kan programmeras på en massa olika sätt

https://controllino.biz/programming/

Open source PLC, kul grej!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fråga ang timermodul

Inlägg av mrfrenzy »

Hittade en uppstickare till nu Ace PLC.
6 ingångar och 6 utgångar för €49, det blir drygt 620kr med frakt och moms.
Programmet ser ok ut, finns både ladder och SFC.

http://aceautomation.eu/en/ace/
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Fråga ang timermodul

Inlägg av hanpa »

Ace ser lite tunn ut. Måste kompletteras med relämoduler.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Fråga ang timermodul

Inlägg av Mindmapper »

Doxie skrev:Jag har ett Arduino kort liggande, men anledningen att det bara ligger är tyvärr brist på kunskap inom området.
Kanske får läsa på lite mer angående hur man programmerar det.
PLC hade nog varit det bästa alternativet, men det är förhållandevis ganska dyrt. :(

Edit:
Skulle detta kunna vara ett alternativ? http://www.xlogic.se/webshop/product_in ... ucts_id/90
6 analoga ingångar och 4 reläutgångar, fast då saknar jag ett relä, om jag ska köra enligt skiss och behöver 5 timermoduler.

Edit:
Hittade nu en med 6 reläutgångar, vilket borde lösa mina problem. Tänker jag rätt nu?? :)
http://www.xlogic.se/webshop/product_in ... ucts_id/89
PLC blir ganska billigt när du har använt 6st timers av 250kr modellen har du massor kvar att använda i PLC + alla andra funktioner. Displayen t.ex där kan du skriva en massa texter.

Timermodulerna i PLC kan du förbinda hur du vill med PLC utgångarna du kan ha 10 eller 20 timers inkopplade till en utgång. Du kan använda transistorutgångarna för att koppla till reläer om du vill. Sedan har du räknare, tidur, alla möjliga logikfunktioner etc i PLC.

Börja med att ladda hem programvaran och labba med att bygga program. Det är gratis! Du kan simulera funktionen när du byggt klart.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fråga ang timermodul

Inlägg av mrfrenzy »

Ja om lasten drar mer än 0.5A 30V så behöver man komplettera med ett relä eller kontaktor per utgång. Electrokit har från 10kr.

Det som är bra är att det räcker ju fint för en vanlig kontaktor på 12V eller 24V utan hjälprelä.
Skriv svar