Fråga ang timermodul

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Doxie
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 januari 2012, 09:40:31

Fråga ang timermodul

Inlägg av Doxie »

Hej
Jag skulle vilja bygga något enligt bilden.
Men jag är bara en glad amatör, och vet inte riktigt hur jag ska få till det.

Jag har alltså 5st 6v mini pumpar, som ska aktiveras genom att man trycker på en knapp.
Till det så vill jag använda någon timermodul, så att knapptryckningen blir x antal sekunder.
För att göra det extra komplicerat så vill jag att en knapptryckning ska starta en motor i x antal sekunder
och samtidigt starta en annan motor i x antal sekunder. (se bild)

Som strömbrytare tänkte jag använda en återfjädrande strömbrytare, typ denna Kjell&Company: 36134
och som timermodul denna, Kjell&Company: 87596 eller Kjell&Company: 88113

Skulle man kunna få någon fingervisning, om ifall jag är på rätt väg eller om jag tänker helt galet, och vilken av timermodulerna ni tror passar mig bäst?
Sen vet jag inte ifall strömbrytaren är en "klick" brytare eller "push" (vet inte det rätta namnet på det) så skulle uppskatta feedback även på den.

Det jag ska bygga är en dryckesdispenser, som ska blanda olika drycker, alternativt hålla inne en knapp för att få endast en dryck.

En vuxen variant av denna, och lite mer invecklad är mitt mål: https://www.youtube.com/watch?v=k0ERi0Bt8Gk

Tack på förhand.

Edit:
Eftersom timermodulen ska drivas med 12v, så kanske man kan använda en adapter som även ger ström till motorerna, och skippa batteri?
Som ni förstår vid det här laget så är jag helt novis, men skulle jag kunna använda samma 12v adapter för att kunna driva 6v motorer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fråga ang timermodul

Inlägg av mrfrenzy »

Visst går det att lösa med en hel massa timermoduler och reläer.