Beaglebone black EMC problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ChristianS
Inlägg: 229
Blev medlem: 7 januari 2009, 11:13:58
Ort: Limhamn

Beaglebone black EMC problem

Inlägg av ChristianS »

Har tyvärr valt en BeagleBoneBlack som plattform i ett projekt tyvärr strålar den mellan 3-10 dBuV över gränsen. Versionen är köpt från farnell och den har FCC märkning. Och skal enligt databladet klara klass A och B.
Vi kunde se att det hjälpte med ferriter på nätverkskabeln (skärmad CAT6) jag anser inte att 3 Ferriter på rad är en bra lösning.

Har ni erfarenheter av BeagleboneBlack och EMC?
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Beaglebone black EMC problem

Inlägg av SM6XUN »

Om den radierar såpass mycket över gränsen så måste jag ändå ställa frågorna,
hur har ni mätt?
på vad?
och med vad?
Användarvisningsbild
ChristianS
Inlägg: 229
Blev medlem: 7 januari 2009, 11:13:58
Ort: Limhamn

Re: Beaglebone black EMC problem

Inlägg av ChristianS »

Förstår att du frågar hur och med vad.
Vi använder ett EMC labb med skärmrum för pre compliance test och det brukar stämma bra med ackrediterade mätningar som vi gör senare hos ackrediterade lab.
Så jag känner inte att det är fel i uppställningen och utrustning. Ingen hemmamätning i kontoret alltså.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Beaglebone black EMC problem

Inlägg av SM6XUN »

Jag måste ju fråga :D

Hur är det med utrustningen i andra änden av LAN-kabeln, kan det vara den som driver gäck med er?
Vilken skillnad blir det om ni tar en oskärmad LAN-kabel? (strömmar i manteln, obalans och så vidare)
Kan nätaggregatet som ni driver utrustningen med vara en källa till störningar?
swirve
Inlägg: 391
Blev medlem: 13 mars 2007, 21:58:25
Ort: Norrköping

Re: Beaglebone black EMC problem

Inlägg av swirve »

Skulle också kolla på vad som är anslutet, både nätverk och psu. Har själv stött på nätagg som sagt sig vara FCC och CE som har strålat satan och förstört emc-mätningar.
Användarvisningsbild
ChristianS
Inlägg: 229
Blev medlem: 7 januari 2009, 11:13:58
Ort: Limhamn

Re: Beaglebone black EMC problem

Inlägg av ChristianS »

Har sniffat med närfältsprob och konstaterat att det är BBB som har problem, det kommer inte utifrån eller från nätdel provade en annan typ också.
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Beaglebone black EMC problem

Inlägg av ahlsten »

Deras uppställning står nog i rapporten? Skummande EU-versionen och någon del av spektrat hade nästan ingen marginal (kanske var runt 200 MHz). Men går det inte att kapsla in det vettigt och har filtrerade genomföringar då?
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Beaglebone black EMC problem

Inlägg av Borre »

Sökte lite snabbt och skummade igenom resultaten på deras forum och såg flera som tydligen har snarlika problem.
Kolla mer här om du hittar något (sökte bara efter emc) :
https://beagleboard.org/discuss
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Beaglebone black EMC problem

Inlägg av Micke_s »

Vad använder ni för kapsling runt BBB?
Är det plast? Finns spray för lådor för skapa skärm. Annars så är det metallfolie eller göra hela lådan av plåt...

En variant annars är att sätta ett panelmonterat ethernetuttag i lådan och köra några ferriter på ledningen, ser inte kunden att de finns...

Hittade någon mer som hade problem: https://groups.google.com/forum/#!topic ... B8A9544I3E

Hur är det med strömförsörjningen, testa att filtrera denna också...
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Beaglebone black EMC problem

Inlägg av gkar »

FCC är inte exakt samma som EN 55032 vilket jag antar att ni mäter efter?
Du säger inte om ni mätt ledningsbundet eller med antenn.

I alla fall jag kommit i kontakt med dessa hobbykort, tror jag att jag lyckats lösa problemen, men ibland kan det bli en dyr lösning.
De flesta av dessa hobbyCPUkort bukar ligga på gränsen.
Det är väldigt beroende på hur kablering, kraftaggregat och andra tilläggskort är inkopplade.

Skärmad låda brukar varken gör från eller till, det är kablarna som fungerar som antenner.
Däremot är det inte säkert att det är nyttosignalen som går i kabeln som är källan. Det kan vara någon signal på kortet som tar sig ut där som CM.
Skriv svar