Hjälp med sladdar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jensen125
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 mars 2017, 18:19:03

Hjälp med sladdar

Inlägg av jensen125 »

Hej.

Köpte ett "Digitalt kopplingsur för infällnad" på Classe. Det står i produktbeskrivningen (se länk nedan) att den kräver nolla vid installation. Jag har kopplat in det enligt bilden nedan men får inte lampan att lysa. Kan någon se nåt fel direkt? Huset är byggt på 70-talet och har de gamla färgstandarderna på elen så jag förstår inte riktigt. Displayen lyser (även utan batteri) när det är inkopplat enligt bilden men lampan tänds ej. Snälla hjälp mig :D

Bild finns på

http://www.clasohlson.com/se/Digitalt-k ... ad/36-5837

Bild
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med sladdar

Inlägg av johano »

Nej, det funkar inte.

Du behöver dra ner en ny tråd med nollan (ofta blå färg men inget man kan lita på) från kopplingsdosan uppe vid taket
ner till dosan med brytaren _utöver_ de två du redan har.

Den gamla strömbrytaren som satt där bröt bara fasen på väg till lampan, den nya som är elektronisk behöver sin "egen"
matning och då måste också nollan dras fram.

Alltså tre trådar ska kopplas in: fas, nolla och tråden som går upp till lampan.

/j
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Hjälp med sladdar

Inlägg av peo007 »

Du har kopplat fel " det står ju i manualen att den kräver Nolla "
Den blåa är tändtråd, så du måste dra fram en Nolla till tiduret.
Ring en elektriker innan du eldar ner huset.!!
jensen125
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 mars 2017, 18:19:03

Re: Hjälp med sladdar

Inlägg av jensen125 »

Haha, ja får nog ringa en elektriker
Fossingarna
Inlägg: 207
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Hjälp med sladdar

Inlägg av Fossingarna »

johano skrev:
Den gamla strömbrytaren som satt där bröt bara fasen på väg till lampan, den nya som är elektronisk behöver sin "egen"
matning och då måste också nollan dras fram.


/j
Kan man aldrig vara säker på utan att mäta.
Jag har varit med om att man brytit nollan, och även vid trappkoppling, ha både fas och nolla till båda brytarna, och beroende på hur brytarna står, så bryter du antingen nolla eller fas till lampan, vilket medför att du har antingen fas eller nolla från båda brytare till lampan, och då är lampan släckt.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Hjälp med sladdar

Inlägg av Elman »

Jobbar som elektriker, tyvärr finns det inga genvägar med att INTE MÄTA först.
Gul/Grön =Jord är den enda färgen som är definerad, inom ett rum kan blå/svart vara fas/nolla eller fas/fas till element 400V och poff när någon sätter ett uttag i den tomma dosan.
Röd kabel Jord i kök men hallen ex.tändtråd =en lekmanna kopplad ikeaspott i plåt i ett fd.kronuttag blir strömförande :-(
Spisar/Häll/Ugn/Handukstorkar har jag fått konstatera säkert ett 10-20 tal genom åren som sönderbrända med dubbel inköp av hemmapiulare som följd...

Nödig kännedom innebär just det..och att byta ex. en brytare mot en brytare INTE till dimmer.
Skriv svar