Första batch med monterade kort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11338
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Första batch med monterade kort

Inlägg av Klas-Kenny »

limpan4all skrev:Rätt lång tid. Tycker att fredag vecka två på mitt bord är rimligt att kräva om min legotillverkare har underlagen måndag morgon (och jag inte har strulat någonstans). Skall dom levereras fullständigt avtestade mot en komplicerad test spec. så tar det någon dag extra oftast.
Sedan så tar det oftast någon vecka extra om man byter till en ny legotillverkare.
Får man fråga vad du använder för legotillverkare?

1-1,5 månad är "standard" för vår del. Största anledningen till att det tar sån tid är vad jag vet att få tag på komponenter, om man nu inte enbart designat in sånt som finns tillgängligt hos typ Digikey.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Första batch med monterade kort

Inlägg av TomasL »

Ja det är där tiden ligger, eftersom det är en "Ny" produkt, så är det ju pastaplåtar och sånt också, samt att det är rätt mycket hålmonterat, vilket jag gissar är manuellt arbete, dvs inte PiP.
Nusse
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 mars 2013, 19:48:29
Ort: Kumla

Re: Första batch med monterade kort

Inlägg av Nusse »

Vi brukade få 5 dagar i bästa fall, från det att vi fick underlagen tills vi producerade. Angående "pastaplåt" (stencil) så bereddes, beställas och fick vi hem inom den perioden utan extra kostnad. Är man villig att betala lite extra finns det både 48 samt 24 timmars beställning mot extra kostnad. 2014 och 2015 beställde jag ~200 st stenciler och min kollega också.

Hittade en bild på telefonen med sk "step" där stencilen lokalt är tjockare. Steppet är fräst som en trappa i små små steg, så raklerna inte ska hacka/fastna. Resten av ytan är nedfräst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Nusse 16 mars 2017, 23:16:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Första batch med monterade kort

Inlägg av SM6XUN »

ja, det gäller ju att legotillverkaren har väl uppborrade kanaler till ett flertal leverantörer,
sega leveranser är ofta det som skjuter hål i tidslinjen, inte hur snabbt man laddar P&P maskinen med rullar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Första batch med monterade kort

Inlägg av TomasL »

I mitt fall gällde det ju också att vi skulle ha en offert på grejjorna först, vilket naturligtvis tar lite tid också-.
Tegel
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 februari 2011, 21:36:40

Re: Första batch med monterade kort

Inlägg av Tegel »

TomasL skrev:Du har fått PM
Du får gärna skicka informationen åt detta hållet också.

Det är ofta problem med hög MOQ och så sitter man där med överblivet material eller har köpt mindre kvantiteter till överpris.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Första batch med monterade kort

Inlägg av cosmox »

TomasL skrev:I morgon eller på torsdag får jag en första batch med monterade kort, runt 140 st totalt, 7 olika varianter, totalt ca 120 olika komponeter, totalt ca 1500 komponenter per batch om 7 kort.
Rätt nöjd, de fick ordern för 4 veckor sedan (bomar och gerber för 5 veckor sedan) och korten blev/blir klara idag/i morgon.

EDIT: Ämne som säger vad tråden handlar om. /GeekJoan
Varför startade du en ny tråd där du bara deklarerar att du beställt kort? Det gör väl folk hela tiden? Det finns en tråd för nya kort om du missat den. Sen är det ju kul om du berättar något om det annars är det ju rätt ointressant för oss andra.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=15378
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Första batch med monterade kort

Inlägg av TomasL »

Det kan kanske vara av intresse för oss som köper professionellt.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Första batch med monterade kort

Inlägg av cosmox »

Personligen ser jag inget vidare intressant i den här tråden som du inte kunde skrivit i senaste kortet tråden . Du verkar ju inte ens våga skriva vem ni beställt av, vad kortet är till, tekniker som använts etc. Mao helt ointressant.

// - (en som beställer "professionellt")
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17119
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Första batch med monterade kort

Inlägg av AndLi »

cosmox: tänker samma sak...

För övrigt verkar vi hittills idag producerat ca 50 000 pcba:er...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Första batch med monterade kort

Inlägg av TomasL »

Med tanke på det omogna beteendet hos vissa här på forumet, så vill jag i nuläget inte publicera, vilka UL jag använder, dock får de som vill reda på det genom ett PM.

Nog om det.
Har varit OoO ett par dagar så jag tänkte ta lite bilder och beskriva dem lite bättre i helgen.
Skriv svar