Motstånd till USA-bil
Motstånd till USA-bil
Hej
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med denna fråga:
Jag har importerat en Dodge Charger 2015 från usa. Bilen har blinkers och bromsljus i samma lampa.
Tidigare bilar har jag tagit bort kabeln till broms/blinkers och satt ett motstånd för att bilens system inte ska känna det som att en lampa är trasig.
Nu har denna bilen ledljus och motståndet jag brukar använda blir alldeles för kraftigt. Kan jag på ett enkelt vis ta reda på vilket motstånd jag behöver använda utan att veta effekten på broms/blinkerslampan?
Jag är, som ni kanske förstår, inte helt bevandrad i elektronik
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med denna fråga:
Jag har importerat en Dodge Charger 2015 från usa. Bilen har blinkers och bromsljus i samma lampa.
Tidigare bilar har jag tagit bort kabeln till broms/blinkers och satt ett motstånd för att bilens system inte ska känna det som att en lampa är trasig.
Nu har denna bilen ledljus och motståndet jag brukar använda blir alldeles för kraftigt. Kan jag på ett enkelt vis ta reda på vilket motstånd jag behöver använda utan att veta effekten på broms/blinkerslampan?
Jag är, som ni kanske förstår, inte helt bevandrad i elektronik
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Motstånd till USA-bil
Min bilombyggare gjorde det enkelt för sig så det ligger en lampa bakom och blinkar.
Någon gång kanske jag får sätta dit ett motstånd.
Protte
Någon gång kanske jag får sätta dit ett motstånd.
Protte
Re: Motstånd till USA-bil
Nä ingen vakt men kan vara nån form av can-bus som ställer tid det om en lampa fattas
Re: Motstånd till USA-bil
Är det fortfarande denna konstruktion på moderna bilar?Pompe skrev:Bilen har blinkers och bromsljus i samma lampa.
Re: Motstånd till USA-bil
Inte moderna, amerikanska. Och ja visst finns det sådant tok fortfarande.
Re: Motstånd till USA-bil
Finns chargern i en version avsedd för europa ? ..Isåfall skulle jag kolla på schemat för den europeiska versionen och se hur dom löst det, eventueltl är det nån styrbox som är annorlunda.
Det där sättet att blinka med bromsljuset är ju förbjudet i typ hela europa så bara dom har exporterat den hit så borde tillverkaren redan löst det menar jag.
Det där sättet att blinka med bromsljuset är ju förbjudet i typ hela europa så bara dom har exporterat den hit så borde tillverkaren redan löst det menar jag.
Re: Motstånd till USA-bil
Oj vad många svar
Trevligt att ni visar intresse för en okunnig.
Bilen finns inte i en europeisk version, tyvärr. Amerikanarna envisas med en kabel för två funktioner, vilket ställer till det för mig
Det är ingen glödtrådsvakt utan canbus känner av. Hur exakt ska jag göra mätningen? Dela kabeln och sätta multimeter mellan? När canbus känner av att det inte sitter något stryper systemet spänningen.
Får jag inte svårt att se effekten om det blinkar?
För info om någon är intresserad: Jag tar signalen från främre blinkers till sidoblinkers och drar kabel genom bilen till nya godkända ledlampor som monteras på bakstötfångaren. Bromsljuset stjäl jag signalen från mittre bromsljus inne i kupeén och koppla på till befintligt broms/blink.
Trevligt att ni visar intresse för en okunnig.
Bilen finns inte i en europeisk version, tyvärr. Amerikanarna envisas med en kabel för två funktioner, vilket ställer till det för mig
Det är ingen glödtrådsvakt utan canbus känner av. Hur exakt ska jag göra mätningen? Dela kabeln och sätta multimeter mellan? När canbus känner av att det inte sitter något stryper systemet spänningen.
Får jag inte svårt att se effekten om det blinkar?
För info om någon är intresserad: Jag tar signalen från främre blinkers till sidoblinkers och drar kabel genom bilen till nya godkända ledlampor som monteras på bakstötfångaren. Bromsljuset stjäl jag signalen från mittre bromsljus inne i kupeén och koppla på till befintligt broms/blink.
Re: Motstånd till USA-bil
Om du har CAN-bus till lampan så kan du inte lura den med ett motstånd. Då måste CAN interfacet ligga kvar på något vis.
Re: Motstånd till USA-bil
Om du har CAN-bus till lampan så måste du ersätta den med enhet som säger att den ören fungerande lampa. Men det stämmer ju inte med din beskrivning av att det är en ledning.
Re: Motstånd till USA-bil
Canbus säger till displayen att det är en trasig ledlampa.
För mig är en canbusenhet något som sitter i bussystemet som känner av signalerna från de andra enheterna och meddelar fel. Jag antar att det sitter en canbusenhet, typ "body control module" som känner av lampor, vätskor och andra signaler från sensorer och strömförbrukare. Denna delar då med sig informationen till de andra enheterna så att man kan läsa ut informationen var som helst i kedjan.
Jag vill då simulera ledförbrukningen vilket kanske innebär att ta signalkabeln och jorda den i karossen, alternativt använda jordkabeln som går in i lampan nu om den används för att ge information till BCM (body control module)
Då gäller fortfarande frågan om hur jag mäter på ett tillfredsställande sätt.
För mig är en canbusenhet något som sitter i bussystemet som känner av signalerna från de andra enheterna och meddelar fel. Jag antar att det sitter en canbusenhet, typ "body control module" som känner av lampor, vätskor och andra signaler från sensorer och strömförbrukare. Denna delar då med sig informationen till de andra enheterna så att man kan läsa ut informationen var som helst i kedjan.
Jag vill då simulera ledförbrukningen vilket kanske innebär att ta signalkabeln och jorda den i karossen, alternativt använda jordkabeln som går in i lampan nu om den används för att ge information till BCM (body control module)
Då gäller fortfarande frågan om hur jag mäter på ett tillfredsställande sätt.