3P DIN hane och hona för chassi?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Nån som vet om det finns/fanns DIN-kontakter modell både hona och hane för chassi?

Jag önskar skapa ett spänningsförsörjningssystem där alla mina enheter är pallrade på varandra men där matning går in i typ enheten längst ner och dess vänstra kontakt (hona-chassi) för att sen gå ut via dess högra kontakt (hane-chassi) till nästa enhet ovanpå.

Anledningen till att jag vi ha det såhär är att dels att man inte skall kunna koppla in sig på fel kontakt dels slipper man dra ny matning till varje enhet.

Jag har tittat lite på 3P XLR-kontakter men dom kostar skjortan (tom på Kjell), även om både hona och hane finns för chassi.

Jag har dock alltid gillat DIN, en mycket bra, enkel, underskattad och billig kontakt utan att vara topnotch.

Om mina DIN inte finns, kan Ni möjligtvis rekommendera några andra billiga 3-poliga kontakter som kan könsbytas i chassi?

MVH/Roger
PS
Jag hittar inga när jag googlar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av hsd »

Jomenvisst fanns det, men både honan och hanen var försänkta i chassiehylsan
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad menar du?

MVH/Roger
PS
Jag har kommit på att frågan faktiskt är rätt korkad, jag kan lika gärna använda chassi-honor rakt av :)

Det som är korkat med mitt resonemang är att det inte är nån skillnad i kopplingen mellan hane och hona, dom är bara parallellade :doh:
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av cjonash »

Här har du en 3-pol chassie-hane från Elfa:
https://www.elfa.se/sv/chassistiftdon-f ... p/14224403

Utgången modell, men de har över 1700 i lager så om du ska beställa så se till att beställa några extra, så du har för framtiden.

De har en modell till, som inte finns i lager men däremot inte är markerad som utgången modell:
https://www.elfa.se/sv/chassistiftdon-f ... p/30020640

Edit: fixat länkarna
Senast redigerad av cjonash 13 mars 2017, 00:17:02, redigerad totalt 2 gånger.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av cjonash »

Sedan hade jag valt en hane för inkommande matning och en hona för utgången (liksom en hona på kabeln från nätaggregatet). Kanske bara är jag, men jag gillar inte att ha stiftdon med spänningsmatning, speciellt inte med metallkontakter. Känns som lite för enkelt att kunna orsaka en kortslutning.
NicklasG
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 november 2010, 12:21:56

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av NicklasG »

För sådana här applikationer gillar jag också de kontakter som cjonash länkar till. Kallas ibland "mikrofonkontakt" men går också under benämningen GX12 / GX16. Finns för ganska många poler om man behöver. Jag passade på att köpa på mig ett litet lager när jag var i Kina, där kostade de ca 2 Yuan syck (< 3 SEK).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Spisblinkaren »

cjonash skrev:Sedan hade jag valt en hane för inkommande matning och en hona för utgången (liksom en hona på kabeln från nätaggregatet). Kanske bara är jag, men jag gillar inte att ha stiftdon med spänningsmatning, speciellt inte med metallkontakter. Känns som lite för enkelt att kunna orsaka en kortslutning.
Fast hos en DIN3 hane för kabel där kommer du ändå inte åt stiften (omgivna av en metallisk skärm).

Jag kommer satsa på DIN3 överlag, det blir DIN3 Hona Chassi + DIN3 Hane Kabel, känner att det är ett billigt men bra arrangemang, kollar...Electro Kit har för typ 7 spänn styck: https://www.electrokit.com/dinkontakt.c1470

För som sagt, I/O kan inte blandas ihop eftersom dom är i parallell samtidigt som det bara finns en matning.

Sen tycker jag DIN är väldigt underskattad kontakttyp idag, kika bara på den här mycket enkla och bra högtalarkontakten: http://www.clasohlson.com/se/DIN-kontak ... okie=false

MVH/Roger
PS
Fast jag håller med dig om att man inte vill ha nakna stift i en kontakt som är strömförande, speciellt inte vad gäller 230V samtidigt som min matning nog kommer hålla sig runt 9VDC även om jag inte är riktigt säker på hur jag konstruerat mina kort, dock vet jag att dom flesta kan gå på +/-9V.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Synesthesia »

Om jag skulle använt DIN-kontakt till ström, hade jag valt en som inte passar till förstärkaringångar och liknande, t.ex använda en 4-polig DIN-kontakt. Eller så är gamla saker med DIN-kontakt så ovanliga nu (alla använder ju RCA) så det är kanske ingen risk...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Spisblinkaren »

En bra poäng, dock :)

MVH/Roger
PS
Jag har ett helt stim 4-poliga DIN-hanar som jag fick av snälle Lasp men jag har inte en enda chassikontakt.
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av hsd »

9VDC, då är det kanske bättre med den lilla runda dc-proppen som brukar sitta i de flesta apparaterna tex routrar mm
Den högtalarkontakten på classe hör inte till de bästa, har sett flera trasiga under åren
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Spisblinkaren »

hsd skrev:9VDC, då är det kanske bättre med den lilla runda dc-proppen som brukar sitta i de flesta apparaterna tex routrar mm
Den högtalarkontakten på classe hör inte till de bästa, har sett flera trasiga under åren
Fast det blir lite svårt när det ska vara +/-9VDC (men jag har faktiskt ett bygge där jag nyttjar två stycken DC-jack, brytande med två 9V-batterier i batterihållare på sidorna, detta var min allra första funktionsgenerator på 20Hz-20kHz, SIN, TRI, SQR).

Högtalarkontakten tycker jag är genialiskt enkel men eventuellt kanske inte är så bra, underskattad dock.

MVH/Roger
PS
En smidighet med DIN högtalarkontakt är det mest triviala, ett enda runt hål :)
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Synesthesia »

Just DIN-högtalarkontakt för chassi har i alla fall funnits som både hona och hane, men det är nog bara chassi-honan kvar nu.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, funderar faktiskt på att nyttja just den kontakten till mina bordshögtalare (KLS) för just nu nyttjar jag sockerbit för att skruva dit högtalarkablarna (och biwireing), inte speciellt smidigt men det blev så när min ordinarie approach som innebar att man stoppade i en viss polskruv och skruvade åt inte fungerade längre, detta för att olika sockerbitar som ser precis likadana ut inte har samma håldiameter, har jag upptäckt.

Dvs mina sockerbitar har för små hål så antingen måste jag skruva i själva kabeln eller hitta på nåt annat, börjar luta åt DIN högtalarkontakt.

Har för mig att det är käck skruvanslutning som gäller också.

Under 50W fungerar både vanlig nätkabel som högtalarkabel och DIN högtalarkontakt ypperligt vågar jag påstå 8)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Synesthesia »

din chassi hane.jpg
Så ser den ut, men tror den kontakten är utdöd nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1772
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av opampen »

Tycker att DIN-kontakter känns lite osäkra. Minns förr i förstärkare speciellt till högtalarutgången att det ganska snabbt blev glapp och satt inte speciellt bra i apparaten. Även signalkontakterna för skivspelare, radio mm. blev med tiden dåliga. det var väl därför dom försvann och ersattes av RCA-kontakter.

Annars kan du väl använda en vanlig kopplingsplint och märka upp trådarna med olika färger om du är rädd för att blanda ihop.

Tror att detta skulle vara ett bättre alternativ. https://www.elfa.se/sv/chassistiftdon-5 ... Category4=
Senast redigerad av opampen 15 mars 2017, 00:00:15, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar