3P DIN hane och hona för chassi?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
opampen
Inlägg: 1770
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av opampen »

Synesthesia skrev:
din chassi hane.jpg
Så ser den ut, men tror den kontakten är utdöd nu.
Dålig kontaktyta! Spänningsfall i det lilla stiftet! Går bort för min del. :(
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev:Tycker att DIN-kontakter känns lite osäkra. Minns förr i förstärkare speciellt till högtalarutgången att det ganska snabbt blev glapp och satt inte speciellt bra i apparaten. Även signalkontakterna för skivspelare, radio mm. blev med tiden dåliga. det var väl därför dom försvann och ersattes av RCA-kontakter.

Annars kan du väl använda en vanlig kopplingsplint och märka upp trådarna med olika färger om du är rädd för att blanda ihop.

Tror att detta skulle vara ett bättre alternativ. https://www.elfa.se/sv/chassistiftdon-5 ... Category4=
Hej opampen!

Vet du vad, jag tycker att RCA glappar på ett irriterande sätt också.

Kan vara för att jag alltid kör med billigast tänkbara signalkabel modell Kjell.

Men jag tror mig ha lärt mig att de bästa billiga RCA-kablarna ska ha RCA-hanar modell två halvmånar dvs dom är spännbara.

Sen har jag emellertid också provat riktigt dyra RCA-kablar (iofs också från Kjell) som nog var bland den sämsta skit jag nånsin varit med om för dom BARA glappade, blev så förbannad att jag bokstavligen gick till soprummet och slängde skiten!

Nej, billiga RCA-kablar kan vara bra och dåliga, men dom är inte alltid dåliga.

Så att DIN skulle ha mer glappproblem än RCA, det köper inte jag.

Dessutom visar din trevliga länk på nåt som kostar 60 spänn, då kan man ju lika gärna köra XLR som verkar vara en seriös kontakttyp där dom även finns som både hane och hona för chassi, men typ 60 spänn för en kontakt det lägger jag inte.

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1770
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av opampen »

Nej, det är inte helt lätt att hitta en bra kontakt till bra pris. När det gäller DIN har dessa så liten anliggningsyta, framförallt högtalarkontakten som måste tåla lite högre strömmar att det lätt blir spänningsfall. Vet av tråkiga erfarenhet. RCA kan ju strula dom också men har ändå större anliggningsyta och används bara för signalen och inte för högtalaren, alltså små strömmar.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av persika »

D-sub skulle kunna passa bra.
Helst ska det isf vara de finare med rörliga stift.
5 A/stift.
D-sub kan chassie monteras, valfritt att använda kåpa, låsskruvar om man vill.
Finns från 9-pol o uppåt.
Titta på baksidan av datorn, serieportskontakten var 9 eller 25 polig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Spisblinkaren »

Trevligt förslag!

Ett problem bara, fyrkantiga hål...

Jag kan även tillägga att jag först var inne på just D9 F/M-chassi men la ner den tanken pga fyrkantiga hål (i relativt grov metall som jag dock tror är 2mm Aluminium, låda från Hammond).

Men kontakten är bra, klarar ända upp till 5A och är billig (och expanderbar bortom supply bara, vad gäller pinnantal).

Rektangulär hålpunch, kanske? :)

MVH/Roger
PS
Det ska erkännas att jag inte tittat på mina Eagle-konstruktioner vad gäller hur de olika enheterna ska "kommunicera" med varandra, jag har preliminärt bara antagit dubbel matning men det kan finnas andra typer av signaler som jag måste ta hänsyn till för att kunna stacka enheterna på varandra som i min bild ovan, D-SUB kan mycket väl fortfarande vara den bästa lösningen.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av persika »

Om det bara är för hobby så är inte rektangulära hål nåt stor problem.
Det är bara lite tid som behövs, borra en rad hål sen filar man det rektangulärt.

Har man tillgång till cnc är det ju lättare.

Förr, kanske fortfarande, fanns det stansar som gjorde
färdiga hål till d-subbar, men det är till småserietillverkning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Spisblinkaren »

I värsta fall går det faktiskt att göra runda hål, det blir kanske inte så snyggt men det funkar speciellt om det är bakpå en apparat, jag nyttjar den tekniken för C7-kontakt (hane) i mina rörslutsteg.

MVH/Roger
PS
Intressant att höra att det åtminstone fanns rektangulära stansar för D-SUB, undrar om det går att få tag i fortfarande?
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av persika »

De jag tänkte på var inte helt rektangulära, utan lite d-formade.


Jag googlade, hittade: http://www.bonab.se/orange/d-sub.html
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var som fasen, kul!

Synd bara att man inte ser vad den kostar.

Jag förstår mig inte på dagens hemsidor.

Det står ju inte ens hur man beställer :D

MVHRoger
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 581
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Synesthesia »

Misstänker att de inte är särskilt billiga, när t.ex ELFAs motsvarighet för 9-pol d-sub kostar 1979kr+moms.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Spisblinkaren »

Men ELFA hade i alla fall, den biten var inte dålig i alla fall.

Man kan ju köra 20mm vanlig cirkulär hålpunch (~400:-/st på ELFA) också för det här sitter bakpå grejerna och om man nöjer sig med cirkulärt hål kan man också nyttja koniskt plåtborr som jag råkar ha.

Fast jag tror att jag hellre använder en kontakt, finns ju DIN med fler än fem poler och dom behöver runda hål bara samtidigt som kostnaden blir lägst.

D-SUB 9P Chassi finns för neråt 18:- på ELFA: https://www.elfa.se/sv/sub-kontaktdon-9 ... simi=95.97

Hittar bara en riktig DIN på elfa men den var fjantigt vinklad, ungefär samma pris: https://www.elfa.se/sv/vinklad-kabelsti ... ggest=true

På elektrokits hemsida ser jag snabbt, kompakt och informativt att det finns ända upp till 8-poliga varianter, här är ett set:
https://www.electrokit.com/din-hane-8pol-270gr.45206
https://www.electrokit.com/din-hona-8po ... 25B0.45930

Apropå det tror jag elektrokits hemsida är bland den bästa jag hitintills träffat på, till och med backknappen på browsern fungerar perfekt för man kommer tillbaka precis där man var om man så var mitt inne i en lista med grejer.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av PeterH »

Jag använder en plåtnibbler för att göra fyrkantiga hål (eller udda former). En sån här modell (inte min bild, kommer från Ebay) funkar riktigt bra...
aaf8_12.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hur funkar en sådan?

Jag har faktiskt hört talas om plåtnibblare men har aldrig fattat hur dom funkar.

Kan man göra rektangulära hål i 2mm Aluminium, tror du?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av PeterH »

Det ska funka fint, aluminium är mjukt. Det funkar så att man borrar ett hål tillräckligt stort för att få plats med toppen/spetsen innanför gränsen för det man skall ta ur, sen är det bara att stoppa upp toppen/spetsen och klämma ihop handtaget. För varje kläm tar man bort ca: 2 mm av plåten så tuggar man sig fram till önskat resultat. Tar en stund men är okej för mindre hål och när man inte ska massproducera.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Spisblinkaren »

Verkar käckt :)

Tack för din förklaring.

Är verktyget dyrt?

MVH/Roger
Skriv svar