3P DIN hane och hona för chassi?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av PeterH »

Jag köpte mitt för 30 år sen och gav inte mycket, den som ligger på Ebay nu (följ länken i mitt tidigare inlägg) ville dom ha typ 350:- för, troligtvis plus frakt! Men det kanske finns på Tradera eller någon i forumet kanske vill sälja? (inte jag tyvärr :D )

Edit: du skulle kunna prova denna från Biltema, den funkar inte riktigt lika men är billig 8)
Senast redigerad av PeterH 16 mars 2017, 22:29:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite dumt av mig, kunde ju ha klickat på länken :D

Jag är inte bara lat utan också korkad ibland.

MVH/Roger
PS
Fast samtidigt är det roligt att chatta lite :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Spisblinkaren »

PeterH skrev:Jag köpte mitt för 30 år sen och gav inte mycket, den som ligger på Ebay nu (följ länken i mitt tidigare inlägg) ville dom ha typ 350:- för, troligtvis plus frakt! Men det kanske finns på Tradera eller någon i forumet kanske vill sälja? (inte jag tyvärr :D )

Edit: du skulle kunna prova denna från Biltema, den funkar inte riktigt lika men är billig 8)
Vet du vad PeterH?

Jag har bestämt mig för att köpa en sådan från just den länken :D

Jag har annars sammanställt mina projekt som jag vill nyttja DIN-kontakter till, bifogar skiss.

I två fall räcker inte 3P DIN utan jag får ta till 5P respektive 7P men jag har börjat tänka såhär att jag nyttjar 3P för fördelningen av matningen ändå och dom signaler som behöver gå förutom matning dom får gå via 4P DIN istället.

På så sätt kan man ALLTID skapa matningsfördelningskabalge av bestämd typ (3P) medans överskjutande signaler tas om hand av den fyrpoliga kontakten som jag numera, tack vare Lasp, har ett fyrtiotal av, dock inga chassikontakter så det måste jag försöka köpa nånstans, troligtvis via elektrokit.

Det här börjar kännas bra :)

MVH/Roger
PS
Skissen är bara ett utkast, mer planering krävs.

För oinvigda betyder förkortningarna:
KTD: Knoppson Transformer Device, fetast möjliga toroidtrafo med luftlödda bryggor och glättningskondingar
KSU: Knoppson Supply Unit, reglerar linjärt ovanstående till godtycklig dubbel spänning
KTA: Knoppson Test Ammplifier, högeffekts-OP för högtalare-drift och transformator-mätningar
KFG: Knoppson Function Generator, 20Hz-20kHz funktionsgenertor men SIN, TRI, SQR och SIN-THD
KMA: Knoppson Microphone Amplifier, OP27-bestyckad mikrofonförstärkare
KTS: Knoppson Transistor tester Supply, nätdel för att kunna visualisera I/V-diagram för transistorer på oscilloskop
KTI: Knoppson Transistor tester Interface, den grundläggande delen hos transistortestaren med ramp och trappstegssignal
KTT: Knoppson Transistor Tester, själva transistortestaren där typ av trissa och biasström bestäms samt I/V genereras.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Spisblinkaren »

PeterH skrev:Jag köpte mitt för 30 år sen och gav inte mycket, den som ligger på Ebay nu (följ länken i mitt tidigare inlägg) ville dom ha typ 350:- för, troligtvis plus frakt! Men det kanske finns på Tradera eller någon i forumet kanske vill sälja? (inte jag tyvärr :D )

Edit: du skulle kunna prova denna från Biltema, den funkar inte riktigt lika men är billig 8)
Tack för din redigering, intressant men jag tror jag köper den andra ändå.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag lägger nu upp en bild på hur jag planerar koppla ihop mina 8 enheter.

Jag gör det enbart för att visa vad man kan ha DIN till.

För övrigt så kommer jag fortsätta denna design i min tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13#p918913

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: 3P DIN hane och hona för chassi?

Inlägg av MadModder »

Jag är inte vän med DIN-kontakter. Det är trångt och jäkligt inne i höljet. Och använder man inte krympslang över varenda lödd pinne för att hålla sladdarna på plats går de av efter ett tags användande. :doubt:
Jag gillar kontaktdon där man klämmer fast kabeln ordentligt i en redig dragavlastare.
Det finns iofs DIN med skruvad dragavlastare, men då tas det av utrymmet inuti istället för att göra kontakthuset längre. Då blir det ännu trängre. Det blir bara ett par mm kvar mellan dragavlastare och baksidan av pinnarna. :D

Nåja. Hoppas det går bra för dig att tillverka kablaget. :)
Skriv svar