Styrning till inmatning flishugg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ådi
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 juni 2011, 22:26:35
Skype: Lars
Ort: Vittsjö

Styrning till inmatning flishugg

Inlägg av ådi »

Hej
Jag vill bygga styrning till inmatningen på min lilla flishugg.
Hur vet jag vilken PIC jag skall välja?
Jag vill ha display så jag kan styra start och stopp varvet
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styrning till inmatning flishugg

Inlägg av Icecap »

Du får nog berätta en del mer.
- Vad ska styras?
- Hur vill du att funktionen ska utföras?
- Vilka möjligheter för inställningar behövs?
Och allt annat som kan vara matnyttigt.

om det bara är för ett displays skull kan snart sagt vilken PIC som helst klara den del, bara det är pinnar nog.
ådi
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 juni 2011, 22:26:35
Skype: Lars
Ort: Vittsjö

Re: Styrning till inmatning flishugg

Inlägg av ådi »

Det sitter en el-hydralventil till inmatningen
jag vill kunna se hastigheten på trumman och kunna justera inmatningen när den skall stanna och starta vid ett visst varvtal.
jag skall ha en båge vid inmatningstratten så närjag rör den så backar rullen men det kan jag koppla så det inte går genom styningen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styrning till inmatning flishugg

Inlägg av Icecap »

Det betyder alltså att du måste ha någon form av sensor som kan avkänna hastigheten. Hur det ska lösas vet bara du.

Men hastigheten kan läsas rimligt enkelt och du ska kunde ställa in var gränsen går.
Det betyder att du bör ha ett litet display och kanske 4 knappar ('Meny', '+', '-' & 'OK). Värden kan sparas i den interna EEPROM.

Du ska ha ingångssteg från rotationssensorn och du ska ha ett utgångssteg till magnetventilen.

Magnetventilens utgångssteg är enklast med ett relä. Kom ihåg en RC-snubber över brytaren, då håller den mycket längre.

Snart sagt vilken PIC som helst klarar detta om vi pratar 20 pinnar eller mer.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Styrning till inmatning flishugg

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Till display och knappar kanske man kan ha de 16x2 displayer som sodjan hade många av.
Det har ju dessutom tre knappar och tre lysdioder. Om det kan passa kan jag skicka någon! ;-)
ådi
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 juni 2011, 22:26:35
Skype: Lars
Ort: Vittsjö

Re: Styrning till inmatning flishugg

Inlägg av ådi »

Jag läste pdf på 16f690 där är mycket jag inte förstår.
Jag trodde att jag kunde lite om elektronik men det är nog jätte lite. Så det kommer nog ta litet tid innan jag blir klar med detta men det ska gå.

Jag skall försöka börja med programmet sen får det andra komma efter hand.
Några tips vad jag skall tänka på när jag gör programmet?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styrning till inmatning flishugg

Inlägg av Icecap »

En PIC16F690 är ju en ganska gammal krets - men jag antar att du har en liggande och då kan den väl duga.

Från mitt perspektiv är det viktiga vilka signaler du får in.
* Hur ser varvmätningen ut?
* Finns det några säkerhetsstopp?

Min erfarenhet är att det viktigaste man kan göra är att skriva ner allting först.
Notera att rotationsgivaren är en <whatever> som ger en puls per varv.
När varv är >= xxx ska funktionen tillåtas eller startas osv osv.

Därifrån kan man dela upp t.ex. varvmätningen till att den ska använda CCP med en specifik klockhastighet osv.

Till slut hamnar man på en så bra beskrivning att man egentligen bara ska skriva in den i programmet, sedan är saken biff.
ådi
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 juni 2011, 22:26:35
Skype: Lars
Ort: Vittsjö

Re: Styrning till inmatning flishugg

Inlägg av ådi »

Varvtalsgivaren heter ifm ia5082 ia3010 bpkg den är från 10-36 volt 250 mA som jag hade koplad till en speed monitor D100 från en gammal flishugg men den är på 24 volt så jag fick köra med dubbla batterier.
Jag över varvade min lille hugg så jag tänkte bygga det riktigt nu.
ådi
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 juni 2011, 22:26:35
Skype: Lars
Ort: Vittsjö

Re: Styrning till inmatning flishugg

Inlägg av ådi »

Vad betyder ccp?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styrning till inmatning flishugg

Inlägg av Icecap »

CCP är en funktion i många µC. Capture - Compare - PWM betyder i PIC-serien.

Det är kretsloppet som medger att man antingen kan fånga händelser i tid (detta behöver du för att mäta RPM) eller ställa en timer till att ge pulser som kan justeras i frekvens eller skapa en PWM.

För att mäta RPM behöver du en eller fler pulser som kommer från det som roterar. Det kan vara via en sensor, en person med en tryckknapp eller liknande.

Sedan startar man en tidsräknare som bara rullar på.

Capture ("Fånga") funktionen kan då få signalen från rotationen och när det kommer finns det ett register som tidsräknarens tid lagras i.
Tar man sedan skillnaden mellan förra tid och denna tid vet man tiden mellan pulserna. Detta värde kan sedan omräknas till t.ex. RPM vid att räkna en konstant ut (i förhand) och dela den med den mätta tiden.

Man ska såklart sedan spara "denna tid" till "förra tid" i detta förlopp men det är bisaker.

Se det som ett stoppur med mellantider. Varje mellantid säger inte mycket men skillnaden mellan dom är ju varvtider och DET kan användas till att kolla om ett nytt spår ger bättre tider osv.
SeniorLemuren
Inlägg: 7811
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Styrning till inmatning flishugg

Inlägg av SeniorLemuren »

ådi skrev:Jag läste pdf på 16f690 där är mycket jag inte förstår.
Jag trodde att jag kunde lite om elektronik men det är nog jätte lite. Så det kommer nog ta litet tid innan jag blir klar med detta men det ska gå.

Jag skall försöka börja med programmet sen får det andra komma efter hand.
Några tips vad jag skall tänka på när jag gör programmet?
Varför har du låst på PIC? Om du har tidigare erfarenhet och utrustning (PICkit2 eller 3) så förstår jag. Har du ingen programmeringsutrustning till PIC så kan du (Nu får jag kanske skäll av andra,) välja t.ex Arduiono Mega eller kanske till och med Arduino Uno.

Jag har tidigare byggt ganska avancerade styrsystem med PIC av olika modeller, men på senare tid alltmer övergått till Arduino när det gäller enklare lösningar av den typ du vill bygga trots att jag har bra kunskap om PIC sedan tidigare.

En bra givare till varvtalsräknaren kan vara Halleffektgivaren ATS177 tillsammans med en liten neodymmagnet som anbringas på det snurrande objektet. Det finns färdiga bibliotek till Arduino för att använda dessa.

Hänger du sedan på den display som Lasp föreslår och följer

Icecaps råd så är du hemma.
Min erfarenhet är att det viktigaste man kan göra är att skriva ner allting först.
Notera att rotationsgivaren är en <whatever> som ger en puls per varv.
När varv är >= xxx ska funktionen tillåtas eller startas osv osv.

Därifrån kan man dela upp t.ex. varvmätningen till att den ska använda CCP med en specifik klockhastighet osv.

Till slut hamnar man på en så bra beskrivning att man egentligen bara ska skriva in den i programmet, sedan är saken biff.
ådi
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 juni 2011, 22:26:35
Skype: Lars
Ort: Vittsjö

Re: Styrning till inmatning flishugg

Inlägg av ådi »

Förlåt att jag inte har svarat det har varit för mycket jobb och för lite fritid.
Jag har beställt adruino Uno startpaket så jag skall börja leka med det.
Tack så mycket för hjälpen :)
Det värsta är att jag har kommit på så mycket som jag kan använda det till så jag vet inte när jag skall hinna bygga det
Skriv svar