Hur opererar jag ett 20KVA elverk?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
merald
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 juni 2011, 22:50:12

Re: Hur opererar jag ett 20KVA elverk?

Inlägg av merald »

mrfrenzy skrev:Nätomkopplaren sitter förmodligen på väggen om aggregatet är fast installerat.

Idag finns det fina reläer för att detektera fasfel, över- och underspänning. Det kan vara ett bra komplement om man ska driva elektronisk utrustning.
Låter ju som något man behöver. Skulle du kunna peka på ett exempel vad som vore bra att ha? Finns det elbjörnar med detta inbyggt tex eller är det relativt små komponenter jag skulle kunna betala någon att koppla in i elskåpet i vagnen direkt?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5801
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hur opererar jag ett 20KVA elverk?

Inlägg av rvl »

Knapparna under "utgående spänning" är antagligen för att ansluta lasten till och från. Tillslagen last indikeras med märklampan.

Knappen "spännigsupptagning" är gissningsvis det som i instruktionerna benämns "magnetisering".
merald
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 juni 2011, 22:50:12

Re: Hur opererar jag ett 20KVA elverk?

Inlägg av merald »

Magnetisera kan ju behövas när det stått still så länge kan jag tänka..?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5801
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hur opererar jag ett 20KVA elverk?

Inlägg av rvl »

Det behövs inte mycket magnetism för att (obelastat, som man bör) få igång laddningsprocessen, som sen matar sig själv. Bara att prova och se om spänningsmätaren går upp utan hjälp först.
merald
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 juni 2011, 22:50:12

Re: Hur opererar jag ett 20KVA elverk?

Inlägg av merald »

Tack för all hjälp, provkörningen gick bra.
tradman
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 januari 2017, 12:48:46

Re: Hur opererar jag ett 20KVA elverk?

Inlägg av tradman »

Angående reläer för spännings- och frekvensövervakning mm. Jag har ett fd militärt elverk som förmodligen är något yngre då det har elektronisk spännings och frekvens (varvtals)reglering. Det har något lägre effekt och är av annat fabrikat. I det finns en kontaktor för utgående kraft som bland annat styrs av den "ovanliga" jordfelsbrytaren. Utifrån bilderna verkar det finnas motsvarande kontaktor på ditt. Mitt var, när det kom hit, kopplat för 230 V huvudspänning utan N. Det gick dock att bygla om. Vi monterade ett "övervakningsrelä" för över- och underspänning samt frekvens som fick styra den befintliga kontaktorn. Det militära förbikopplingsbara jordfelsskyddet fick lämna plats åt en konventionell jordfelsbrytare.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Hur opererar jag ett 20KVA elverk?

Inlägg av GFEF »

Det är ett militärt Motorelverk 737 MT med M-nummer M2650-737011

Borde finnas militärt handböcker för drift och underhåll ?
Skriv svar