The decline of hobby electronics?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av Mr Andersson »

hanpa skrev:Arduino är elektronik, det man kopplar in är också elektronik. Det är en form av hårdvarunära programmering som kopplar ihop all elektronik till något som fungerar ihop, något som normal programmering på en PC inte alls handlar om.

Varför är det så viktigt för vissa att detta inte ska få kallas för elektronik? Är det någon form av hot för er? Hur då?
Är en PC inte elektronik? Vad är skillnaden? Måste det vara en långsam processor för att få kallas elektronik?
Varför är det hårdvarunära att använda färdiga API:er för att prata med arduino-hårdvaran om det inte är det på PC? Ja du kan prata direkt med hårdvaran på en arduino men det kan du göra på x86 också så jag förstår inte alls det argumentet.

Det är inget hot alls. Jag förstår bara inte vad det är skiljer AVR-programmering från x86-programmering.

För dem som inte förstår mitt argument. Jag har aldrig påstått att arduino-hårdvaran inte är elektronik. Jag säger att mjukvaran inte är det.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av hanpa »

Mjukvaran är ju ett sätt att realisera en elektronisk uppkoppling, precis som att man drar en tråd mellan två punkter. Man gör denna koppling genom att programmera portar på olika sätt. Plattformen utför ju en funktion som är likvärdig med vad ren elektronik skulle kunna göra. Då är inte firmware, mikrokod, FPGA-kod heller elektronik då enligt ditt tankesätt. Sen är det givetvis så att den kompilerade koden ÄR elektronik i sin nedladdade form där den ligger i flashminnet eller liknande. Den tillsammans med vad processor och GPIO etc. gör är ju faktiskt ren elektronik även om man använt mjukvara för att producera den. Precis som att användning av CAD-program för kretskort till slut resulterar i ett laminat med kopparbana.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av ViktorSigg »

Jag tror att en skillnad som ofta är påtaglig är att x86 programmerarna "oftast" inte har så mycket kunskap eller bekymmer med gränssnittet mot den fysiska världen. Deras program rullar oftast 100% enbart i datorn.

uC programmering är närmare placerat den fysiska delen och problem med jitter, störningar och fysikens olika lagar blir ett mer reelt problem där, vilket kräver endel kunskap om just ovanstående.

Lägg märke till orden oftast. Finns naturligtvis undantag till alla regler.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av hanpa »

Jo så är det. Skriver man drivrutiner mot hårdvaran så är ju detta mer på samma nivå som att skriva kod för Arduino, även om majoriteten av det som skrivs för Arduino oftast är av betydligt enklare art än typiska drivrutiner för hårdvara i en dator.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av säter »

Glenn skrev:Jag hänger rätt mycket på fordonsrelaterade forum, och där märker man att de flesta har en annan attityd, där är det på något sätt mer som förr, folk vill göra själv, folk vill förstå, folk vill lära sej. Visst, dom som bara vill köra finns ju också, men dom hänger inte så ofta på forumen.
Jag stör mig på en sak i dessa motortrimningsforum.
Många skriver att de har "byggt" en motor.
Räknas ihopmontering av delar till att "bygga" en motor?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Om man har chiptrimmat motorm, har man då utvecklat en ny motor ? :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av Glenn »

hanpa skrev:Arduino är elektronik, det man kopplar in är också elektronik. Det är en form av hårdvarunära programmering som kopplar ihop all elektronik till något som fungerar ihop, något som normal programmering på en PC inte alls handlar om.
Om man köper en arduino och en shield, monterar shielden och sen laddar man in en sketch man hittat på nätet, och får en fungerande produkt, vad är så skillnaden mot om man köper en dator, sätter i ett PCI-kort och laddar in en färdig OS-image i den och får en fungerande produkt ?

Visst, det är ju kanske inte exakt så det går till i de flesta fallen, men var går gränsen, exakt vad är skillnaden isåfall ?
Varför är det så viktigt för vissa att detta inte ska få kallas för elektronik? Är det någon form av hot för er? Hur då?
varför är det så viktigt för dej att det ska få kallas så ? så viktigt att du hela tiden tar upp det i en massa trådar, inklusive de där diskussionen inte ens förekommit ? (typ din timertråd) Det blir ju inte bättre av att offerkoftan åker på titt som tätt (se timertråden).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av Glenn »

säter skrev:
Glenn skrev:Jag hänger rätt mycket på fordonsrelaterade forum, och där märker man att de flesta har en annan attityd, där är det på något sätt mer som förr, folk vill göra själv, folk vill förstå, folk vill lära sej. Visst, dom som bara vill köra finns ju också, men dom hänger inte så ofta på forumen.
Jag stör mig på en sak i dessa motortrimningsforum.
Många skriver att de har "byggt" en motor.
Räknas ihopmontering av delar till att "bygga" en motor?
Lite off topic, men det man menar är nog mer att man byggt en till sin egen specifikation. Normalt sett sätter man ju inte ihop en likadan som tillverkaren hade gjort från början, man kanske har satt dit en vev med större slaglängd (för att öka slagvolymen), kraftigare vevstakar (för att klara högre effelt), lågkompressionskolvar (för att klara mer överladdning), grenrör (för att kunna montera värre turbo), torrsmörjningsssystem (för att säkerställa säker smörjning), eftermarknad tändning/insprutning (förstås), portat topplock (för bättre flöde), customgjorda kamaxlar (för högre fyllnadsgrad) osv.

Man har helt enkelt byggt en motor som baseras på originalet, ibland inte ens det, på amerikanska motorer kan man ofta köpa ett helt block som är customgjort för att vara kompatibelt med orginalet, men är bättre, då kan man alltså bygga en kompatibel motor som inte innehåller orginaldelar.

..Sen att nån fjortonårig eparaggare säger "byggt en motor" när han lyft ur sin B18 för att byta en packbox är ju mer en effekt av att han vill få det att låta som han läst om i nån biltidning eller liknande.
Skriv svar