The decline of hobby electronics?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av TomasL »

Oavsett vad andra skriver finns det faktiskt bara två sätt, gör man rätt funkar det som tänkt, gör man fel så antingen funkar det inte alls, eller så funkar det dåligt.
Vad som sedan är rätt beror på vad man vill uppnå.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av hanpa »

Resultatet av modulariserandet är att man på kortare tid, till en lägre kostnad, kan ta fram mer och mer avancerade lösningar.

Vad gjorde man på 80-talet? Blinkade med en glödlampa med en multivibrator?
Vad gjorde man med digitala kretsar? Rinnande ljus, enkel klocka...
Etc.

Idag kan man göra oerhört mycket mer avancerade saker, för några tior, och på en bråkdel av tiden. Och det är lätt att ändra och finslipa (via programvara) så man får det precis som som man vill.

När jag höll med elektronik på 70/80-talet så var det allra tråkigaste att fundera på strömförsörjningen. Stora trafon, likriktarbryggor, kondingar. Trist. Dyrt. Platskrävande. Nu köper jag en liten USB-laddare för en 50-lapp. Klart!

Etc.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av TomasL »

Öh, nej, man gjorde betydligt skojigare grejor, förstärkare enligt eget huvud, osv.
Man klippte och klistrade inte, man designade sina egna saker.
Och varför är det så fel att göra saker enligt eget huvud, varför "måste" man göra samma sak som alla andra gjort tidigare?
Det är ju designen som är det roliga, om det sedan funkar som tänkt är, tja, det är ju ett plus.
Om det inte funkade som tänkt,, tja, då fick man ju gå tillbaka och revidera, tänka om, räkna om etc.

Sen är det ju så att, pyssla med uP, må vara Arduino, rasPi och liknande, är inte elektronik, möjligtvis programmering, om ens det.
Elektronik blir det först när du stoppar dit egendesignade pryttlar.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av hanpa »

Det är en tolkningsfråga om någon har gjort samma sak som alla andra tidigare. Mig veterligen har ingen gjort projekt som fungerar exakt som mina, det är därför jag gör dem så att det blir precis som jag vill.

Den som jobbar med förstärkare, processorkort tillämpar förstås tumregler, räknar på spänningar och strömmar, ledningsdragning etc. Är det nytt? Det skulle jag inte påstå. Det är en typ av klippande och klistrande också, bara i annan tappning. Så den typen av konstruktioner anser inte jag vara "enligt eget huvud" utan är mer kopior av sådant som redan finns. På 80-talet byggde jag egna processorkort, från vitt papper, för då fanns det inte så mycket att köpa och det var roligt att göra det själv. Då var det unikt, programvaran var min egen etc. Men att göra ett processorkort idag när det finns hur många som helst som är bra och billiga? Totalt slöseri med tid och ingen intressant teknisk utmaning alls. Inga nya problem löses! Alla är intresserade av olika saker men jag vill ta fram något som är skräddarsytt för mina behov, det är det som är "enligt eget huvud", inte att göra något som tusentals andra redan har gjort.
Sen är det ju så att, pyssla med uP, må vara Arduino, rasPi och liknande, är inte elektronik, möjligtvis programmering, om ens det.
Elektronik blir det först när du stoppar dit egendesignade pryttlar.
Detta är kvalificerat skitsnack. Varför skulle det inte vara elektronik? Om du tar en Arduino, kopplar in diverse saker och programmerar upp din egen lösning, självklart är det då egendesignat. Om du köper en Arduino, laddar ner en färdig Blink-sketch och kopplar in en lysdiod, precis enligt ett recept på nätet, ja då är det förstås inte någon egen lösning.
Senast redigerad av hanpa 13 maj 2017, 23:39:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av TomasL »

Men att göra ett processorkort idag när det finns hur många som helst som är bra och billiga? Totalt slöseri med tid och ingen intressant teknisk utmaning alls.
Där har du faktiskt fullständigt fel.
Det är faktiskt en hyffsat stor utmaning att designa en QSPI eller en parallellport, som skall snurra i flera hundra MHz.
Du hittar inte detta på dina Arduinos eller rasPis.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av hanpa »

"designa en QSPI" - är det hobbyelektronik? Tveksamt. Men om någon har det som hobby så är det förstås inte fel.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av TomasL »

Varför skulle det inte vara hobby?
Om jag i min hobbyutövning vill uppnå vissa saker, varför är det så fel.
Problemet med dig är att du tror att hobby-utövaren nöjer sig med en arduino.
Och att du i alla lägen utgår ifrån det.
Det är naturligtvis fullständigt inkorrekt.
Likaså, att skruva ihop färdiga enheter skulle vara "elektronik", i så fall skulle det ju vara elektronik att sätta ihop en TV med en ljudanläggning (färdiga enheter) (kräver en del programmering, av TVn, typ), nej, Elektronik är när du skapar dina egna enheter, som du iofs kan skruva ihop med en valfri processor, eller om du väljer att göra hela vägen, typ.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Den här tråden. liksom så mycket annat här i världen, spårat ur!
För att kunna bedöma måste det finnas regler!
Är det dåtid eller nutid! Eller kanske rentav Framtid som är viktigt!
Jag har all respekt för ett antal medlemmar här på Sef som har mer erfarenhet än mig, trots att jag är äldre.
Men jag är mer intresserad av framtiden ändå! Att bräscha upp med smala och knappt gångbara kunskaper för det som må komma, ger kanske inte poäng som förväntas.
Så var sansade och blicka framåt med respekt!
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av hanpa »

TomasL skrev:Varför skulle det inte vara hobby?
Om jag i min hobbyutövning vill uppnå vissa saker, varför är det så fel.
Problemet med dig är att du tror att hobby-utövaren nöjer sig med en arduino.
Och att du i alla lägen utgår ifrån det.
Det är naturligtvis fullständigt inkorrekt.
Likaså, att skruva ihop färdiga enheter skulle vara "elektronik", i så fall skulle det ju vara elektronik att sätta ihop en TV med en ljudanläggning (färdiga enheter) (kräver en del programmering, av TVn, typ), nej, Elektronik är när du skapar dina egna enheter, som du iofs kan skruva ihop med en valfri processor, eller om du väljer att göra hela vägen, typ.
Var skrev jag att hobbyutövaren nöjer sig med Arduino? Du kan väl åtminstone diskutera ärligt och inte lägga fram halmgubbar. Du får tycka vad du vill med din vonoben-attityd om vad elektronik är. Det är bara en enskild åsikt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av TomasL »

Har den spårat ur, knappast, den handlar ju om "The decline in Hobby Electronics", det är ju rätt intressant hur man definierar "Hobby Electronics". programmera en arduinio eller en raspi, är som jag ser det inte "Hobby Electronics", inte ens att skruva fast färdiga enheter på respektive plattform är "Hobby Electronics".
"Hobby Electronics" Är att designa sina egna saker, inget annat.
Och jo, jag vet, det finns Vellerman, det fanns Josty kit osv, man kan väl liksom artiklarna i olika tidskrifter betrakta det som en start, typ.

Jag diskuterar ärligt, det var du som ifrågasatte att QSPI inte är hobby.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av hanpa »

OK då förstår jag i alla fall din extremt snäva definition av hobbyelektronik. Jag tolkar din definition ungefär som att designa elektroniska kretsar från grunden, utan att kopiera det allra minsta från något annat (hur detta nu skulle gå till i praktiken, användning av referensdesign skulle ju gå fetbort), dessutom elektronik som är tillräckligt viktig/svår, typ "QSPI".

Jag anser att allmänhetens definition av hobbyelektronik är extremt mycket vidare. Detta bygger jag på att jag följt området i många år och även har bekanta och diskuterat med många andra som själva anser sig ha elektronik som hobby. Det kan variera under olika faser i livet, från att bygga avancerade saker från grunden till att bara läsa och lära om ämnet. Så, allt det här är exempel på vad folk skulle kalla hobbyelektronik:

- Prenumerera på och läsa Elektor (utan att ens bygga något själv)
- Läsa om elektronik i detta forum, kanske utan att aldrig själv komma till skott med något
- Köpa en elektronikbyggsats, löda ihop, ev. felsöka så att man får det att funka
- Labba med diverse kretsar på kopplingsdäck, oavsett om det är helt egna lösningar eller om man läst om dem i en tidning, på nätet, eller i en gammal mossig bok på bibblan
- Arduino inklusive programmering, alltså givet att man också kopplar in något till pinnarna och får något att hända, oavsett som man knycker en färdig lösning eller hittar på den helt själv.
- Vanligt förr, reparera tv/radio-apparater. Folk kände ofta någon som var en jävel på att laga en trasig tv, eller att man försökte själv och lyckades ibland

Jag hoppas att du respekterar andras vidare definition av hobbyelektronik och håller tyst om din egen vad gäller att kritisera andras verksamhet. Men fortsätt gärna att gotta dig över att du håller fanan uppe enligt din egen snäva definition.

Lustigt förresten att du tog upp Velleman och Josty, du godkände tydligen att löda ihop färdiga byggsatser. Men inte att koppa ihop och programmera Arduino, vad är skillnaden? Den enda jag ser är att du tycks ha upparbetat en aversion just mot den verksamheten ty den ingår inte i det du själv på nåder anser vara tillräckligt mycket hobbyelektronik.

Själv tycker jag att löda ihop en färdig byggsats är tämligen hjärndött, är man bra på att löda är det ju bara ett rent arbete. Men många tycker ändå att detta är kul och ser det som hobbyelektronik att få ihop det. Att löda då och då är kul, det tycker jag själv. Jag ser det som aningen mer avancerat ändå att köpa en färdig Arduino och koppla in lite saker och få den att göra som man vill, speciellt om man inte bara kopierar något som någon annan har gjort. Om man bara kopierar exakt som någon annan gjort så skulle jag säga att det är ungefär likvärdigt med Velleman och Josty.

Jag föreslår att vi lägger ner denna diskussion då vi vet var vi har varandra och ingen av oss tycks vilja byta åsikt i frågan. Men jag uppmanar ändå dig till att bättre försöka respektera att andra har en mycket vidare definition av hobbyelektronik eller bara elektronik.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av prototypen »

Frågan i den här tråden var hobbyelektronik.
Kan bara konstatera att jag, TomasL, IceCap och många fler INTE håller på med hobbyelektronik, vi är proffs och lever på detta och har därmed lite andra förutsättningar. Både Tomas och jag har anställda programmerare och vi bygger saker som inte finns så mycket att klippa och klistra till, även om min friskt letar efter användbara snuttar.

Samhället är i ständig förvandling och vi får bara acceptera att "hobbyelektronik" också måste få förändras.

Protte
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av Mr Andersson »

Visst måste saker få förändras. Det jag stör mig på är dubbelstandarden som tillämpas.
Köper man en PC och pluggar in färdigbyggd hårdvara och skriver program till den så är det programmering. Gör man exakt samma sak med en arduino så heter det plötsligt elektronik för att folk vill känna sig viktiga.
Mjukvara är inte elektronik, så enkelt är det.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av hanpa »

Arduino är elektronik, det man kopplar in är också elektronik. Det är en form av hårdvarunära programmering som kopplar ihop all elektronik till något som fungerar ihop, något som normal programmering på en PC inte alls handlar om.

Varför är det så viktigt för vissa att detta inte ska få kallas för elektronik? Är det någon form av hot för er? Hur då?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av prototypen »

Jag har varit med i ett projekt där vi styrde en 5 meter bred display från en PC, var det då bara 50% elektronik?

Protte
Skriv svar