The decline of hobby electronics?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av TomasL »

Sedan hör det väl till saken att på den tiden, dvs i princip innan 80-talet så var elektronik något nytt och mystiskt, vilket i sig skapade intresse, samt det enkla faktum att fritidsutbudet var betydligt mer begränsat då, det fanns ju i princip bara fotboll och frimärken.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av hanpa »

Jag tycker ändå att utvecklingen har gått framåt och elektroniken i modernare tappning har blivit billigare och mer lättillgänglig via internet. Personligen tycker jag att det är mycket roligare att pyssla med elektronik idag än för säg 30 år sedan. Man kan göra så mycket mer avancerade prylar och det är superbilligt.

70/80-talet, vad gjorde flertalet som höll på med elektronik på hobbynivå? Spikplattor där man lödde fast några transistorer för att göra en multvibrator för att blinka med lampa eller pipa i en högtalare. Kanske en enkel radiomottagare. Med TTL/CMOS kanske en "elektronisk tärning" eller "rinnande ljus". Strömförsörjning var ficklampsbatteri eller möjligen stor järntrafo med likriktare och kondingar. Ganska dyrt och klumpigt.

Idag ganska avancerade saker med billiga och bra sensorer för temperatur, GPS-mottagare, internetuppkoppling, grafiska displayer, snabbt och enkelt att ansluta för att programmera. Strömförsörjning ofta via USB-kontakt till datorn eller via en liten och smidig USB-laddare för en 50-lapp. De som håller på idag vet förstås mindre om transistorer och andra enklare komponenter men vet desto mer om hur man gör en pryl som twittrar när det händer något intressant i hemmet, något som skulle varit ren science fiction för 30 år sedan och vem skulle vara intresserad av en multivibrator på en spikplatta idag?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av TomasL »

Jo, men vi lärde oss grunderna, vilket ger oss en fantastisk hjälp i dag.
Jag vet hur jag skall göra för att felsöka när den första prototypen inte fungerar som tänkt är.
Jag vet var jag skall börja leta när programmet inte fungerar.
Detta vet jag, därför jag lärt mig hur de olika sakerna hänger ihop.
Detta gäller all teknik, skriver du program för Windows/Linux/OSX eller nått annat så måste du veta hur saker och ting fungerar, klipp och klistra och kopiera andras arbete funkar naturligtvis, men du kommer aldrig längre än att vara en kopiator.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av grym »

på åttitalet

byggde egna enkortsdatorer med egna program

hadde en c 128 med expansionsrack med statiska ramminnen ad och da omvandlare som man kunde leka med ljud om man hadde icke basicprogram, upsmatning från egenbyggd ups, lcd 16x2 frpn den datorn, automatiska mätrutiner , den djävla datorn var urkul, hm, den hadde egenbyggd eprombrännare med

byggde radiosändare och mottagare, massor av olika, en del olovligt annvnda för metall i etern med

slutsteg med 6x 300w och trefasmatning och hornhögtalare från helvetet därtill

jag har två fulla pärmar med kretskortslayoter från den tiden, en djävla massa jobb med gnuggisar och tape och skalpell

åttitalet var kul

sedan kom nittitalet som gjorde att jag inte tyckte det var så kul med programering längre, man kunde göra mycket, men mycket programering för nästan ingen nytta
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av hanpa »

TomasL skrev:Jo, men vi lärde oss grunderna, vilket ger oss en fantastisk hjälp i dag.
Jag vet hur jag skall göra för att felsöka när den första prototypen inte fungerar som tänkt är.
Jag vet var jag skall börja leta när programmet inte fungerar.
Detta vet jag, därför jag lärt mig hur de olika sakerna hänger ihop.
Detta gäller all teknik, skriver du program för Windows/Linux/OSX eller nått annat så måste du veta hur saker och ting fungerar, klipp och klistra och kopiera andras arbete funkar naturligtvis, men du kommer aldrig längre än att vara en kopiator.
Felsökning är ingen lätt konst även om man kan grunderna i övrigt. Men det är lätt att tipsa hur man gör om det inte fungerar med exempelvis Arduino. Det finns utmärkta möjligheter att testa portar för sig med en mindre kodsnutt, att lägga in fördröjningar eller spårutskrifter så att man ser vad som händer etc. Man behöver inte veta ett smack om transistorer och grindar för att felsöka på den nivån. En multimeter är förstås bra och en billig sådan kan man köpa var som helst, förr var sådana dyra och man kanske fick nöja sig med ett analogt mätinstrument som iofs har sina fördelar ibland.

För vanlig programmering är det ännu enklare att felsöka via debugging eller spårutskrifter. Och verktyg för apputveckling som Xcode har suveräna verktyg för att fånga upp exceptions, minnesläckor, optimera koden etc. Viss måste man lära sig men för att komma igång kan det räcka med att googla lite eller ställa en fråga i ett forum, någon expert behöver man inte vara. Viss underlättar det ju mer man kan innan men man ska inte överdriva nyttan av detta heller idag när man har verktyg som jobbar på en mycket högre abstraktionsnivå.

Klippa och klistra kodsnuttar är ett alldeles utmärkt sätt att spara tid. Om koden inte är avancerad så går det fortare att förstå vad den gör, anpassa till sina egna behov, än att försöka kläcka det själv från början om man kör fast på något. Återigen är det resultatet som räknas. Folk delar frivilligt med sig med olika lösningar för att hjälpa andra, annars kan man inte begära att kunna hitta hjälp när man själv behöver den. Just den biten tycker jag är fantastisk med internet, det går nästan alltid att snabbt hitta en lösning om man kör fast på något.
Senast redigerad av hanpa 6 mars 2017, 22:51:10, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av hanpa »

grym skrev:på åttitalet

byggde egna enkortsdatorer med egna program

hadde en c 128 med expansionsrack med statiska ramminnen ad och da omvandlare som man kunde leka med ljud om man hadde icke basicprogram, upsmatning från egenbyggd ups, lcd 16x2 frpn den datorn, automatiska mätrutiner , den djävla datorn var urkul, hm, den hadde egenbyggd eprombrännare med

byggde radiosändare och mottagare, massor av olika, en del olovligt annvnda för metall i etern med

slutsteg med 6x 300w och trefasmatning och hornhögtalare från helvetet därtill

jag har två fulla pärmar med kretskortslayoter från den tiden, en djävla massa jobb med gnuggisar och tape och skalpell

åttitalet var kul

sedan kom nittitalet som gjorde att jag inte tyckte det var så kul med programering längre, man kunde göra mycket, men mycket programering för nästan ingen nytta
Jag gjorde också egna datorer på 80-talet. Jag virade, handassemblerade och gjorde även en hel del kretskort med gnuggisar och med andra metoder. Men det var mycket tidsödande och blev inte så mycket pang för vare sig tiden eller pengarna. Idag kan jag på en bråkdel av tid, kostnad och kodvolym göra precis de lösningar jag behöver i de allra flesta fall. Jag byggde helt egen EPROM-programmerare men det var ju för att det var enda sättet att få fram grejerna. Idag ansluter jag till USB-porten och laddar upp koden till flashminne och det går på nolltid. Varje cykel, om jag behöver ändra eller förbättra något, går också på nolltid jämfört med att radera EPROM, handassemblera ny kod, programmera, felsöka igen etc. Jag längtar inte tillbaka till 80-talet utan tycker att i princip allt är bättre idag.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av grym »

håller inte med

man behövde inte lära sig så mycket för att kunna göra vad man ville med hårdvaran innom dess begränsningar, men man kunde göra djävligt mycket

i dagsläget är det så pass mycket att hålla reda på att om man vill göra något udda, läs inte klippa och klista så är det oftast så mycket jobb att det inte är lönt att göra det
jag blir även less på att möjligheterna är så stora men möjlighetern för det är minimala om man inte lägger ner extremt mycket jobb på att lära sig hur det funkar på allt för mycket
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av TomasL »

Problemet uppstår när din fina mackapär inte fungerar, och det kan antingen bero på koden eller någon externdel som skall styras, saknar du kunskap om funktionen, kan du ej heller fixa det, dessutom hjälper det inte att fråga, för du vet inte vad du skall fråga om, och du förstår ej heller svaren, följaktligen är du körd sas.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av hanpa »

grym skrev:håller inte med

man behövde inte lära sig så mycket för att kunna göra vad man ville med hårdvaran innom dess begränsningar, men man kunde göra djävligt mycket

i dagsläget är det så pass mycket att hålla reda på att om man vill göra något udda, läs inte klippa och klista så är det oftast så mycket jobb att det inte är lönt att göra det
jag blir även less på att möjligheterna är så stora men möjlighetern för det är minimala om man inte lägger ner extremt mycket jobb på att lära sig hur det funkar på allt för mycket
Beror på vad det är för tillämpning. Jag använder ESP8266 med Arduinos IDE för att mäta och styra för hemautomation m.m. Det finns en väl fungerande TCP/IP-stack och en hel massa bibliotek för olika typer av protkoll, både via WiFi och om man vill interface med 1-wire eller vad det nu kan vara. Detta innebär att jag kan lägga 99% av tiden på det problem jag vill lösa. Begränsningar finns förstås i alla plattformar, ESP8266 har lite RAM. Jag åkte på ett problem som berodde på att TCP/IP-stacken inte släppte resurser direkt vid täta http-förfrågningar utan det skedde med en viss eftersläpning och heapen minskade tills det kraschade. Problemet har rättats i nyare versioner men i den vevan provade jag att byta till MQTT istället, vilket jag är väldigt glad för nu för det är så mycket smidigare.

Vet inte vad du menar med extremt mycket jobb på att lära sig hur det funkar. Jag skulle säga att jag lagt extremt lite tid utan kan fokusera på det problem jag vill lösa och det är det som är den stora fördelen med plattformen. Det är givetvis ingen universallösning och har sina begränsningar. Jag undrar hur mycket du har försökt, det låter lite som förutfattade meningar för jag känner inte igen mig alls. Och vad gäller kopiera kod så handlar det om mycket begränsat antal rader, numera kopierar jag företrädesvis från mina egna lösningar. Om jag vill ta fram någon ny pryl som kommunicerar via MQTT i nätverket och mäter/styr något så kan jag kopiera min egen kod, ändra lite och på en kvart ha en lösning som tar hela kommunikationsbiten och har stöd för att uppdatera koden via Wifi (OTA) så att jag efter att ha kopplat in anpassningselektroniken kan låta prylen sitta där den ska men jag kan ändra programvaran vid behov utan att flytta den till datorn. Maken till snabb utveckling får man leta efter.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av hanpa »

TomasL skrev:Problemet uppstår när din fina mackapär inte fungerar, och det kan antingen bero på koden eller någon externdel som skall styras, saknar du kunskap om funktionen, kan du ej heller fixa det, dessutom hjälper det inte att fråga, för du vet inte vad du skall fråga om, och du förstår ej heller svaren, följaktligen är du körd sas.
Problemet du beskriver finns i teorin, jag har hittills aldrig upplevt det i praktiken, mina prylar fungerar alldeles utmärkt. Utan dessa moderna plattformar där man med mycket få kodrader kan åstadkomma ganska avancerade saker så hade mina prylar aldrig tagits fram. Det är OK att vi har olika åsikter men jag kommer inte att låta mig hindras av påhittade problem utan ser till vad jag faktiskt kan åstadkomma. Visst kan det strula med något tillfälligt men man löser det mycket snabbare med en plattform som har en så bred användarbas. Så det där med körd verkar mer ligga i fantasivärlden än i verkligheten.
alexanderson
Inlägg: 832
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av alexanderson »

Till YngLi
Vad är elektronik?
Läran om elektroners rörelser i förtunnade gaser, exempelvis elektronrör.
Senare har tillkommit; Kristallelektronik = fasta tillståndets elektronik.
alexanderson
Inlägg: 832
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av alexanderson »

Elektronikhobbyn är gammal i Sverige
Redan på 1920-talet fanns radioapparater i Byggsats.
Stern & Stern
Baltic
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av TomasL »

hanpa skrev:
TomasL skrev:Problemet uppstår när din fina mackapär inte fungerar, och det kan antingen bero på koden eller någon externdel som skall styras, saknar du kunskap om funktionen, kan du ej heller fixa det, dessutom hjälper det inte att fråga, för du vet inte vad du skall fråga om, och du förstår ej heller svaren, följaktligen är du körd sas.
Problemet du beskriver finns i teorin, jag har hittills aldrig upplevt det i praktiken, mina prylar fungerar alldeles utmärkt. Utan dessa moderna plattformar där man med mycket få kodrader kan åstadkomma ganska avancerade saker så hade mina prylar aldrig tagits fram. Det är OK att vi har olika åsikter men jag kommer inte att låta mig hindras av påhittade problem utan ser till vad jag faktiskt kan åstadkomma. Visst kan det strula med något tillfälligt men man löser det mycket snabbare med en plattform som har en så bred användarbas. Så det där med körd verkar mer ligga i fantasivärlden än i verkligheten.
Problemet är högst reellt, rätt många frågor här på forumet handlar om just detta.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av prototypen »

Förstår inte "gnället" i denna tråden. Inom alla gebit finns väl de som vill komma fram fortare genom att be om en komplett lösning utan att lägga något större arbete bakom, jag gör lite så ibland. Att kunna ALL teori bakom är väl för mycket begärt. Man behöver inte kunna alla transistorparametrar för att bygga med HC-TTL och behöver man ett litet ljudslutsteg så är det enklare med en LM 380 än att fippla ihop 4 transistorer och en liten påse motstånd.

Att klippa och klistra kod är väl klokt, fungerar det så fungerar det, fungerar det inte får man hitta någon annans lösning, modifiera eller skriva på nytt. Om jag har bilar som hobby så inte börjar jag med att gjuta motorblock, det fick man kanske göra för 100 år sedan men vi kan väl idag spinna vidare på tidigare generationers framsteg.

Det var bättre förr, före den här tråden.

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av TomasL »

Det handlar ju inte om att kunna allt i detalj, pysslar du med bilar, är det ju en fördel att veta hur den fungerar.
Du behöver nog ha en grundläggande förståelse för hur motor, bromsar, styrning mm fungerar.
Skriv svar