The decline of hobby electronics?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

The decline of hobby electronics?

Inlägg av Wedge »

En film om hobbyelektronikens nedgång (?)


Diskuteras på EEVblog också (Dave är med i filmen)
http://www.eevblog.com/forum/chat/the-' ... ing-video/

Vad säger ni om hobbyelektroniken som folkrörelse, jämfört med förr?
På väg bort, förändras, förenklas, försvåras...?
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1933
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av wiklis »

Det handlar ju inte bara om elektronik, det är väl intresset för teknik som helhet.
Frun som är högstadielärare i matte och fysik säger att det kanske finns nån teknik intresserad unge i varannan klass.
För några år sedan träffade jag på ett par nybakade ingenjörer som skulle kapa ett smalt tunnväggigt rör i korta bitar.
Men det går ju inte att klippa, det blir ju platt då!
Ingen erfarenhet eller tekniskt tänk alls....

All tekniskt köps färdigt.

wiklis
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av lillahuset »

Arduino är väl ett praktexempel på att det har blivit lättare. Problemet är bara att en stor del av användarna inte har en aning om varför det fungerar, eller inte fungerar.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av FormerMazda »

Är nån förvånad att utvecklingen går framåt? Självklart gör den ju det, vi både vill och jobbar för det. Alla här på EF allra minst.
Så varför ska det plötsligt "klagas" på att ingen kan nåt längre när vi gör saker vi bara kunde drömma om för 10 år sen.

Visst, vi kanske inte vet allt om hur en proccessor funkar i detalj, eller kan designa en DA utan brus på utgången. Men behöver vi det?
Är det inte roligare att hobbyisterna bygger bevattningssystem och robotgräsklippare än sitter i veckor och försöker få en DA att lämna en fin signal?

Så jag säger som Dave, det har inte försämrats, bara ändrats.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av lillahuset »

Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av Jonyverse »

Jag har ett par gånger stött på stolta föräldrar som beskrivit sina barn som "fantastiska genier i programmering". Ganska snabbt kan man konstatera att ungarna kanske inte är helt tekniskt opraktiska, men att det till största delen handlar om att klippa och klistra bra.

Men det är ju ifs så att tekniska utvecklingen handlar om att inte uppfinna hjulet.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av lillahuset »

Jag har inga problem att förstå både poängen och tjusningen med Arduino. Med en mycket liten insats får man till något som fungerar. Problemet kommer när man vill göra något som det inte finns "sketcher" för eller kanske lite tidigare, när det är en bugg i "sketchen" man använder.

Men det är ju dagens melodi, kopiera något som finns och bry dig inte om innehållet. Det gäller ju mycket inom skolan också.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av Zkronk »

Men det måste vara ett elände att försöka kopiera och klistra ihop kodsnuttar för att försöka få ihop ett fungerande program, utan att förstå riktigt vad som gör vad :shock:
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av swapper »

Jonyverse skrev:Jag har ett par gånger stött på stolta föräldrar som beskrivit sina barn som "fantastiska genier i programmering". Ganska snabbt kan man konstatera att ungarna kanske inte är helt tekniskt opraktiska, men att det till största delen handlar om att klippa och klistra bra.

Men det är ju ifs så att tekniska utvecklingen handlar om att inte uppfinna hjulet.
Gillar hela tänket med att vårt sammhälle bygger på att vi nyttjar och bygger på befintlig teknik och på så sätt får mycket "gratis"
Annars hade vi inte kommit frammåt i den takt vi gör om alla skall förstå alla detaljer.

För min egen del kan jag säga att arduino var en rikigt bra väg in att hålla på och förstå detta med elektronik och få ett djupare intresse då man kommer till resultat snabbare.
Men visst den riktiga förståelsen för t.ex. programering osv brister och det blir mycket klipp & klistra men för varje projekt fastnar något.
Troligen hade jag inte meckat med det alls om det inte vore för dessa förenklade och väldigt tillgängliga "verktyg"
Senast redigerad av swapper 3 mars 2017, 14:39:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av adent »

Nu tycker jag ni är onödigt negativa.

Jag tror absolut att det ändras mer än förfaller.
Aldrig förr har det varit så enkelt att komma igång och kommer man igång kan ett intresse födas och man lär sig mer.
Aldrig förr har det varit så enkelt att hitta förklaringar beskrivningar och tutorials.

Förr fick man vira och etsa och löda på ö-kort. Idag kan man när man är lite varm i kläderna beställa kort från kina istället.

Man får nog se det tvärtom. Det är kanske lika många nu som förr som verkligen fastnar i hobbyn (eller fler nu kanske?), men
det är många fler som testar en arduino t.ex. Klipper och klistrar lite kod, känner glädjen i att ha gjort något på skoj eller något de behöver men
sen struntar i det och fortsätter med flugfiske eller så...

De som kan sin analogelektronik blir kanske mer och mer sällsynta, men ni som kan kan höja er lön istället! :)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Lillahuset, du missar poängen just för att du är så låst i dina gamla vanor hur du lärde dig programmering den hårda vägen med assembler, Eprom och UV raderare :)

Jag tyckte det var fantastiskt när Flash/Eeprom tekniken slog genom på allvar i MCU och inte bara några futtiga 1kB (16C84) men vsst hörde man en del äldre rävar gnälla på att man minsan skulle lära sig vänta på raderingen, tiden gick bra att använda till att se över koden igen osv.

Det är klart att en enklare ingångströskel hotar rånördarnas teknikförsprång eftersom utbudsbasen blir så mycket större och sannolikheten är att några av dessa lättviktsprogrammerare kommer vilja gå förbi Arduinos inbyggda begränsningar blir större och det slutar med flera som lär sig och håller på.

Sedan är ju fokus mycket mera på systemtänk idag än tekniktänk. Lös problemet. Man bygger en bevattningsautomat för hela gräsmattan istället för att hålla på och gräva ner sig i koden innan det blir klart.
Och så inser man att allt hänger ihop och den fysiska verkligheten är det som oftast är svårast att få till bra, precis som i verkligheten. Vilket kräver massor av uppdateringar av mjukvaran för att hitta workarounds runt problem. Antingen soft eller hardwarerelaterade.


det är bättre man bygger en stor bas med kunskap, om än inte detaljerad som man kan plocka guldkornen ur än att direkt gå på djupet via ett stort intresse.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av lillahuset »

rikkitikkitavi: Du anar inte hur glad jag blev när Flash kom. EPROM var bättre än PROM var bättre än ROM. Fördelen med PROM var att man tänkte till innan man programmerade. :) Undrar vad Schyffert skulle föredra...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

De e Traktors fel!

Så sa jag ofta förr, om vi inte hade uppfunnit och infört Traktorn då hade många av oss gått bakom plogen!
Så det är bättre att lossas som om man är bakom flötet, och få saker gjort, för att sedan förstå hur det kan bli bättre.

Jag presenterar inte mina grejor med Arduino här, för att undvika att bli påhoppad av somliga wisserbessrar!

Så all kunskap är vettig, oavsett i vilka steg eller spår den tar!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av lillahuset »

Somliga wisserbessrar inser att Arduino kan vara en bra idé om man anstränger sig för att förstå funktionen hos "sketchen". :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: The decline of hobby electronics?

Inlägg av Micke_s »

Finns en hel del konkurrens av ren mjukvaruprogrammering idag också...

De som fastnar för teknik lär vara rätt konstant, om nu inte skolan ställer till det...
Skriv svar