Hjälp med söndrig switch

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Davieboiii
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 april 2016, 21:34:59

Re: Hjälp med söndrig switch

Inlägg av Davieboiii »

Jonaz skrev:Om du söker på 100uf hos electrokit så kommer det upp ett antal olika varianter, du vill ha en elektrolyt variant förkortas El-lyt där och 105c grader. Spänningen som står i ditt fall 25Volt, måste vara lika eller högre tex 50V, bara dom får fysiskt plats.

Se om du hittar och länka hit.
Jag tror att jag har hittat rätt sorter nu. Men är inte helt säker. Det var inte så svårt att hitta. Men det finns stående sen finns det bipolär som jag inte förstår vad de är. Aja men länkar och hoppas ja får full pott.

https://www.electrokit.com/yxf-47uf-50v ... 6x11.43217

https://www.electrokit.com/el-lyt-100uf ... arti.54420
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hjälp med söndrig switch

Inlägg av Marta »

Bipolär lyting skall Du definitivt inte ha.

Är det något annat än en trasig lödning så bör enheten felsökas innan Du köper något. Risken är annars mycket stor att pengar förbrukas till ingenting.
Visst är lytingar kända för att gå sönder, men i den aktuella kopplingen är där ingen last på dem. Det är något helt annat med switchnätdelar där de pressas till sin yttersta gräns och brukar lyfta på hatten.
Davieboiii
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 april 2016, 21:34:59

Re: Hjälp med söndrig switch

Inlägg av Davieboiii »

Marta skrev:Javisst kan det vara den, är till och med troligt om det nu är en komponent som är sönder. Kretsen är slipad just för att få bort beteckningen. Chansen finns att det är en standard CMOS logikkrets. Rita schema och sedan kan det vara möjligt att dra slutsats vad det är då det är en enkel konstruktion.

Innan Du utgår från trasig komponent vill jag föreslå att Du hyfsar till alla de hålmonterade lödningarna. De ser riktigt ruttna ut på en hel del ställen. Kan mycket väl vara detta som är felet.

Edit: Tycker jag kan ana att det står "AN" i början på kretsens beteckning. I så fall troligen en OP och inte en logikkrets. Samma gäller, rita schema om omlödningen misslyckas.

Särskilt en lödning som ansluter en vit tåt till reläet ser mycket misstänkt ut.
Jag ska löda till alla komponenter för att säkerställa att det inte är där felet ligger. Eftersom den ibland klarar av att fälla ut och in sig så känns det som att det hade kunnat vara ett glapp i elen. Men jag är långt ifrån expert på detta så jag vet inte.

Jag vet inte hur jag ska rita ett schema då jag inte kan så mycket. Kan felsöka lite och löda. Men jag förstår inte vad det ska vara för komponent där genom att rita ett schema på den.

Men man kan se lite ärgning på nått ställe och dåliga lösningar på nått ställe med. Får börja med att löda om allt. Sen byta ut dem komponenter som tidigare nämnts i tråden. Går inte det då måste de vara de chipset du nämnde undertill... :humm:
Davieboiii
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 april 2016, 21:34:59

Re: Hjälp med söndrig switch

Inlägg av Davieboiii »

Marta skrev:Bipolär lyting skall Du definitivt inte ha.

Är det något annat än en trasig lödning så bör enheten felsökas innan Du köper något. Risken är annars mycket stor att pengar förbrukas till ingenting.
Visst är lytingar kända för att gå sönder, men i den aktuella kopplingen är där ingen last på dem. Det är något helt annat med switchnätdelar där de pressas till sin yttersta gräns och brukar lyfta på hatten.
Har jag postat fel kondensatorer?

Jag ska felsöka alla komponenter förutom den understa som jag inte vet hur man ska felsöka. Men är allt ok förutom den nedre så måste det vara den som är sönder.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hjälp med söndrig switch

Inlägg av prototypen »

Om det sitter en 78L05 så är det mer troligt att kretsen på undersidan är en logikkrets än en OP förstärkare.

Protte
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hjälp med söndrig switch

Inlägg av Marta »

Var min första tanke också.

Quad OP's brukar vara 14-pin och den här är 16. Utgång på pin16 och Vcc/Vdd på pin11 är väldigt sällsynt på logikkretsar, därför betvivlar jag att det är en sådan.

I bästa fall en OP håller jag fast vid och i värsta fall en MCU och då är det game over om denna är sönder.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp med söndrig switch

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom den funkar korta stunder känns det mer troligt med dåliga lödningar eller kondensator.
Davieboiii
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 april 2016, 21:34:59

Re: Hjälp med söndrig switch

Inlägg av Davieboiii »

mrfrenzy skrev:Eftersom den funkar korta stunder känns det mer troligt med dåliga lödningar eller kondensator.
Jag ibland kan den öppna sig. Men lättast att få den att röra på sig in och ut är om jag typ snabbt klickar på IN och UT knappen. Alltså kör en gång in och sen ut några gånger snabbt så öppnar den och stänger sig lättare.

Alltså trycker jag en gång så rör den sig lite. Rycker till typ.

Men när jag kör snabbt så när den väl rör på sig så håller jag kvar knappen tills den öppnar eller stänger sig.

Tror du det är kondensatorerna i så fall om det inte är lödningsfel?
Davieboiii
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 april 2016, 21:34:59

Re: Hjälp med söndrig switch

Inlägg av Davieboiii »

mrfrenzy skrev:Eftersom den funkar korta stunder känns det mer troligt med dåliga lödningar eller kondensator.
mrfrenzy skrev:Eftersom den funkar korta stunder känns det mer troligt med dåliga lödningar eller kondensator.
Jag ibland kan den öppna sig. Men lättast att få den att röra på sig in och ut är om jag typ snabbt klickar på IN och UT knappen. Alltså kör en gång in och sen ut några gånger snabbt så öppnar den och stänger sig lättare.

Alltså trycker jag en gång så rör den sig lite. Rycker till typ.

Men när jag kör snabbt så när den väl rör på sig så håller jag kvar knappen tills den öppnar eller stänger sig.

Tror du det är kondensatorerna i så fall om det inte är lödningsfel?
Davieboiii
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 april 2016, 21:34:59

Re: Hjälp med söndrig switch

Inlägg av Davieboiii »

Jag försökte att löda om alla punkter. Därefter kopplade jag ihop den med soffan så fungerade det perfekt en stund. Sen satte jag ihop soffan och provade igen och då var problemet där igen.

Som jag beskrev den i mitt förra inlägg.

Konstigt den funkar perfekt en stund bara. Kanske har med kondensatorerna att göra?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hjälp med söndrig switch

Inlägg av Marta »

Är Du ny på att löda kan det vara lödningarna på reläerna som inte blev bra. Det är grova pinnar med mycket massa som kyler och blir lätt en kallödning för den som är ovan. Kondingarna är mindre sannolikt.

Kan även vara själva reläerna som helt enkelt är slut. Induktiv last (motorn) sliter hårt. Lödningen påverkar så något flyttar sig en aning och det fungerar en kort stund.
Kan Du höra klicken från reläerna? Stannar i så fall motorn felaktigt utan att Du hör något klick så är felet mycket sannolikt i reläerna, deras lödning eller något utanför kortet.
Davieboiii
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 april 2016, 21:34:59

Re: Hjälp med söndrig switch

Inlägg av Davieboiii »

Marta skrev:Är Du ny på att löda kan det vara lödningarna på reläerna som inte blev bra. Det är grova pinnar med mycket massa som kyler och blir lätt en kallödning för den som är ovan. Kondingarna är mindre sannolikt.

Kan även vara själva reläerna som helt enkelt är slut. Induktiv last (motorn) sliter hårt. Lödningen påverkar så något flyttar sig en aning och det fungerar en kort stund.
Kan Du höra klicken från reläerna? Stannar i så fall motorn felaktigt utan att Du hör något klick så är felet mycket sannolikt i reläerna, deras lödning eller något utanför kortet.
Hej Marta!

Tack för du tar din tid och hjälper mig.

Jag hör klick bara när jag startar den. Men när den stannar efter en kort bit så hör jag inte reläerna. Men efter cirka 3 -5 sekunder så klickat det till. Som om att det släppet i relä efter stoppet.

Men ska prova att löda om reläerna en gång till. Ifall det i inte blev bra. Men tror inte att det är lödningen som är problemet då jag sist lödade om hela kortet.

Men det sjuka är att den fungerade perfekt en stund. Sen när jag satt ihop soffan så funkade den inte igen. Så störigt.

Känns som om att det är något kontakt fel ändå.
Davieboiii
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 april 2016, 21:34:59

Re: Hjälp med söndrig switch

Inlägg av Davieboiii »

prototypen skrev:Är du dålig på felsökning så byt de tre TO-92 orna rakt av.
Det är det enda aktiva på kortet som är känsligt för soffstatisk elektricitet.

Protte
Hej Protte
Jag köpte alla 3 to-92 till switchen. Men det räckte att byta https://www.electrokit.com/78l05.41974
Sen fungerade sketchen perfekt igen.

Tack för din hjälp!
Davieboiii
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 april 2016, 21:34:59

Re: Hjälp med söndrig switch

Inlägg av Davieboiii »

Ville bara uppdatera er med att jag nu har lyckats att laga switchen.

Det var en to-92 på den som var sönder.

https://www.electrokit.com/78l05.41974

Tack för all hjälp jag fått från er!

David
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hjälp med söndrig switch

Inlägg av prototypen »

Underbart när man kan laga på distans, har lagat två kyrkorglar på distans under veckan också.

Protte
Skriv svar